مرکز مشاوره دکترسلام {کلینیک رواشناسی دکترسلام}

کلینیک روانشناسی دکترسلام

اولین مرکز 24ساعته در ایران

کلینیک روانشناسی دکتر سلام (مرکز مشاوره دکترسلام)
مشاوره تلفنی
مشاوره آنلاین
مشاوره حضوری
سرعت و سهولت

فرآیند نوبت دهی در اسرع وقت صورت میگیرد و حداکثر طی 10دقیقه به تراپیست مجرب در حیطه درخواستی وصل میشوید.

تعرفه های مصوب

کلیه خدمات با تعرفه کمتر از تعرفه مصوب 1402 انجام میشود. همچنین تمامی مشاورین بیش از 10سال تجربه کاری دارند.

تایم کاری منعطف

شما در هر ساعت از شبانه روز و حتی در ایام تعطیل، میتوانید از خدمات مشاوره تلفنی، آنلاین و حضوری استفاده کنید.

سوالات متداول

از آنجا که شعار ما سرعت و سهولت در دریافت مشاوره روانشناسی است، شما با یک تماس یا پیغام در واتساپ میتوانید برای دریافت مشاوره اقدام کنید (لازم به ذکر است ما در کمتر از نیم ساعت شما را به روانشناس متخصص در حیطه درخواستی وصل میکنیم)

بله! تمامی روانشناسان ما دارای بیش از 10سال تجربه کاری هستند، همگی عضو انجمن رواشناسان ایران می باشند و صلاحیت آنها از فیلتر مدیریت احراز شده است.

قبل از برقرای جلسات مشاوره، سیستم ارجاع مجموعه (تیم پشتیبان) و سوپروایزر مرکز که دارای تحصیلات روانشناسی هستند، موضوع شما را بررسی میکنند و روانشناس متخصص در حیطه درخواستی را برای شما انتخاب میکنند تا بطور قطع از جلسات خود رضایت کاملی داشته باشید

اعتماد به نفس پایین (عزت نفس پایین)

اعتماد به نفس پایین

فهرست مطالب

اگر اعتماد به نفس پایین، شما را به بلاتکلیفی کامل در زندگی سوق می دهد باید عواقب و نکاتی را برای مقابله با عزت نفس پایین بدانید. اگر احساس می کنید که اراده لازم برای بازیابی اعتماد به نفس خود را ندارید، بهترین راه دریافت مشاوره روانشناسی تلفنی یا حضوری از روانشناس برای درمان اعتماد به نفس پایین است تا بتوانید هر چه زودتر عزت نفس خود را بوجود آورید.

اعتماد به نفس پایین بر بسیاری از زمینه های زندگی تأثیر می گذارد. به یاد داشته باشید عزت نفس پایین، ناتوانی در ارزیابی خودمان است و ما عیب های خود را به شکل گسترده ای بزرگنمایی می کنیم. این ناتوانی در ارزیابی منصفانه خود، یک مشکل مادام العمر ایجاد می کند.

اعتماد به نفس پایین است که ما را وادار می کند از روی کینه انتخاب کنیم، زیرا فکر می کنیم لیاقت نداریم یا نمی سنجیم. همین عزت نفس پایین است که باعث می شود خود را در دستان افراد سمی پیدا کنیم و تن به ماندن در روابط سمی بدهیم این فقدان عزت نفس است که ما را از پیشرفت در حرفه مان باز می دارد. فردی که عزت نفس پایین دارد، تمایل دارد برای دیگران ارزش زیادی قائل شود و به اندازه کافی برای خودش ارزش قائل نیست. با یک عزت نفس سالم، با روابط سمی خداحافظی میکنید و زندگی به عنوان یک زوج، زندگی والدین، امور مالی، شغلی، سلامت جسمی و روانی شما بزرگتر خواهد شد.

داشتن عزت نفس پایین حیا نیست و بلکه ویرانگری زندگی و روان خود است. احترام گذاشتن به اصالت خود، خودخواهی نیست و این اولین شرط شادی و موفقیت است. بنابراین عزت نفس شامل داشتن دیدی واقع بینانه از خود، شناخت نقاط قوت و محدودیت های خود بدون کم ارزش کردن خود است. عزت نفس یک احساس آمیخته از امنیت و احساس شایستگی برای دوست داشته شدن است.

هنگامی که اعتماد به نفس پایین بازیابی می شود، یک حس سالم غرور به وجود می آید. در این صورت ما به‌جای اینکه همیشه روی کارهایی که به اندازه کافی خوب انجام نمی‌دهیم تمرکز کنیم، به تلاش‌ها، پیشرفت‌هایمان با نگاهی خیرخواهانه و عاشقانه به خودمان ارزش می‌دهیم. نتیجه بازیابی اعتماد به نفس، یک آرامش درونی وصف ناپذیر است. ما دیگر در رقابت با دیگران نیستیم زیرا می دانیم که رقابت بین ما و ماست. هدف این است که نگاهمان به خود را تغییر دهیم و سپس نگاهمان به دیگران تغییر کند.

عزت نفس پایین

نداشتن اعتماد به نفس (نداشتن عزت نفس)

در بررسی موضوu نداشتن اعتماد به نفس، برای همه ما مواقعی وجود دارد که احساس ناخوشایندی، ترس و اضطراب می کنیم. گاهی اوقات خودمان را سرزنش می کنیم، تصویر نامناسبی از خود در ذهنمان ایجاد می کنیم و اعتماد به نفس لازم را از دست می دهیم. تا اینجا وضعیت عادی و جهانی است. البته بیایید آن دسته از آدم هایی را که همیشه و همیشه خودشان را دوست دارند و فکر می کنند درجه یک و عالی هستند، نادیده بگیریم. ما در مورد نداشتن اعتماد به نفس صحبت می کنیم. یعنی وقتی در زندگی روزمره نسبت به همه چیز نگرش منفی دارید، همیشه منتظر شکست هستید و از نظر روحی، جسمی یا عاطفی ضعیف می شوید.

در واقع نداشتن عزت نفس باعث بروز مشکلات زیادی برای افراد می شود و عملکرد آنها را تحت تاثیر قرار می دهد. افرادی که عزت نفس پایین دارند، همیشه از نظر عاطفی، جسمی یا روانی آسیب پذیر هستند و عزت نفس خود را از دست می دهند. دانستن آگاهی در مورد علائم و دلایل عزت نفس پایین برای کمک به شناسایی مشکل درون خود و برداشتن گام هایی برای حذف یا کاهش مشکلات آن مهم است.

مشاوره روانشناسی نداشتن اعتماد به نفس و نداشتن عزت نفس

درمان اعتماد به نفس پایین (درمان عزت نفس پایین)

خوشبختانه، کارهای بسیار ساده ای وجود دارد که هر کسی می تواند برای درمان اعتماد به نفس پایین خود و محافظت از خود در برابر این موقعیت انجام دهد. درمان عزت نفس پایین یکی از موضوعات پرطرفدار امروزی است و افراد مدام به دنبال راه هایی برای افزایش اعتماد به نفس و قوی جلوه دادن در دنیای امروز هستند. بدون اعتماد به نفس شما نمی توانید زندگی خود را کنترل کنید و نمی توانید در مسیر موفقیت گام های لازم را بردارید، بنابراین این موضوع به یکی از مشکلات افرادی تبدیل شده است که می خواهند به سطوح بالا برسند. در این مطلب چندین راهکاری برای درمان اعتماد به نفس پایین (درمان عزت نفس پایین) را میخوانید:

01 – یادگیری جمله بندی گفتار

به یاد داشته باشید که در همه شرایط از لحن و گفتار مناسب استفاده کنید. ما از یک نوع گفتار برای پیر و کودک استفاده نمی کنیم. برای این منظور ابتدا گوش دادن و سپس نحوه گفتار و کنار هم چیدن کلمات را تمرین کنید. مثلا جملات خود را از قبل برای یک جلسه کاری یا یک گفتگوی رسمی بررسی کنید تا لحن و گفتار خوبی داشته باشید و این موضوع باعث کاهش اعتماد به نفس شما نشود.

02 – باور به خود و تمرین مهارت ارتباطی و …

 اولین و مهمترین راه برای درمان عزت نفس پایین این است که خود را باور داشته باشید. این بدان معنی است که شما نیز می توانید فردی با اعتماد به نفس شوید. بنابراین ابتدا خود را برای تقویت اعتماد به نفس خود قدرتمند بدانید و در این راستا تلاش کنید. سپس خواهید دید که قدرت بزرگی در درون شما به وجود می آید تا اعتماد به نفس شما را تقویت کند.

03 – انتخاب درست لباس و شیک پوشی

راه سوم برای درمان اعتماد به نفس پایین در نوجوانان یا زنان و مردان با اعتماد به نفس پایین، به نحوه لباس پوشیدن مربوط می شود. آیا تا به حال به این فکر کرده اید که اولین چیزی که با دیدن یک فرد زیبا و خوش لباس متوجه می شوید چیست؟ یکی از دلایل اینکه ما با اعتماد به نفس به نظر می رسیم، خوب لباس پوشیدن است. دیده‌اید وقتی لباس‌هایی می‌پوشیم که مناسب نیستند و دوست ندارند، چه احساس بدی داریم؟ اما از طرفی وقتی با لباس های جذاب و شیک در مقابل دیگران ظاهر می شویم، اعتماد به نفس فوق العاده بالایی داریم!

04 – باور به توانایی یادگیری هرچیزی به شرط تمرین

مهمترین قدم برای ایجاد اعتماد به نفس این است که خود را باور داشته باشید. بپذیرید که منحصر به فرد هستید. هیچ کس روی کره زمین نیست که دقیقاً شبیه شما باشد. هیچ کس دقیقاً با توانایی های شما به دنیا نیامده و نخواهد آمد. هیچ کس استعداد، مهارت، تجربه و دیدگاه شما را ندارد. همه اینها فقط متعلق به شماست. فراموش نکنید که شما منحصر به فرد هستید و به دنیا آمده اید که نشان منحصر به فرد خود را در جهان به جا بگذارید.

05 – فیلتر دهی به ورودی ذهن

راه بعدی برای افزایش اعتماد به نفس شامل ورودی های ذهن شما می شود. افراد با اعتماد به نفس نیز مثبت هستند و اجازه ورود افکار منفی را نمی دهند. حتی در بدترین شرایط، تمام تلاش خود را می کنند تا از آن موقعیت نکته مثبتی را بیان کنند. این ویژگی کمک می کند که خلق و خوی بهتری نسبت به دیگران داشته باشند، با کوچکترین مشکلی عصبانی و عصبانی نشوند و در نتیجه هنگام وقوع، اعتماد به نفس بیشتری داشته باشند.

06 – داشتن دید مثبت

ممکن است متوجه شده باشید که افرادی که دیدگاه مثبتی نسبت به مسائل دارند، نه تنها در شغل خود موفق ترند، بلکه در عوض برای اطرافیانشان جذابیت بیشتری دارند، بنابراین می توانید با تغییر نگرش و طرز فکر خود نسبت به مشکلات و افزایش نگرش مثبت خود نسبت به زندگی، شخصیت جذاب تری از خود نشان دهید.

07 – تلاش و پشتکار برای بهبود اوضاع زندگی

بدون شک همه ما در مسیر رسیدن به اهداف و رویاهای خود با چالش ها و موانع زیادی روبرو هستیم. شرایط اقتصادی، اجتماعی و جغرافیایی همیشه می تواند مانعی برای رسیدن به نتیجه مطلوب باشد. اما به یاد داشته باشید که چنین مشکلاتی هرگز نباید اعتماد به نفس شما را تضعیف کنند. یکی از مهم ترین راه ها برای ایجاد و حفظ اعتماد به نفس، پشتکار و ادامه تلاش است. به این مشکلات به چشم دارویی تلخ اما شفابخش نگاه کنید. این موانع می توانند چالش ها و فرصت هایی برای تقویت مهارت ها و توانایی های شما باشند. صبر خود را از دست ندهید قدرت صبر می تواند هر فلز سخت شده را مانند موم در دستان شما نرم کند.

08 – آموزش و یادگیری هرچیزی که نیاز دارید 

راه هشتم برای درمان اعتماد به نفس پایین، در یادگیری و آموزش است. چه احساسی دارید وقتی وارد گروهی می شوید که همه در مورد موضوعات مشابهی صحبت می کنند و شما هیچ چیز در مورد آن موضوعات نمی دانید؟ آیا احساس ناامیدی و بی حوصلگی می کنید؟ وقتی اطلاعاتی در زمینه های مختلف دارید و می توانید در مورد آن اظهار نظر کنید، قطعا حس اعتماد عجیبی در ذهن خود احساس می کنید.

09 – غلبه بر افکار منفی با تلاش برای بهبود شرایط

غلبه بر افکار منفی و احساس ناراحتی به شما کمک می کند تا اعتماد به نفس ایجاد کنید و به راحتی آن را به احساس توانمندی تبدیل کنید. مشهورترین قطعات موسیقی، بزرگ‌ترین آثار هنری و شاهکارهای دنیای ادبیات را کسانی خلق کرده‌اند که عمق ناامیدی، فقدان و پوچی آن را تجربه کرده‌اند و سپس بر این مفاهیم مسلط شده‌اند. تجربه غم و اندوه و از دست دادن دارایی ها و سپس تلاش برای غلبه بر آنها و جبران آنها، باعث افزایش اعتماد به نفس، افزایش امید و رسیدن به پیروزی می شود.

10 – ورزش برای سلامتی و استایل بهتر

دهمین راه درمان عزت نفس پایین مربوط به ورزش است. ورزش روزانه و پایبندی به آن از دو طریق به شما کمک می کند تا اعتماد به نفس خود را افزایش دهید. اول از همه ورزش باعث ایجاد قدرت، استقامت و اعتماد به نفس می شود و این یکی از جنبه های عالی ورزش است و دوم اینکه اگر هر روز به طور منظم ورزش کنید باور خواهید کرد که می توانم کاری را به طور مداوم انجام دهم. بنابراین این احساس به شما کمک می کند تا اعتماد به نفس بالایی داشته باشید. بسیار آسان!

11 – توانمند سازی خود

همه ما در زمان های مختلف احساس ترس کرده ایم و هیچ چیز مانند تسلیم شدن در برابر ترس هایتان نمی تواند اعتماد به نفس شما را از بین ببرد. استفاده از سلاح شجاعت و رویارویی با ترس های خود یکی از راه های اصلی و مهم برای درمان اعتماد به نفس پایین و توانمندسازی است.

12 – باور به وجود  مشکل در همه زندگی ها

در شرایط سخت که همه چیز شکست می خورد. زندگی پر از چالش است و مواقعی وجود دارد که اطمینان از آن بسیار دشوار است. در این مدت بنشینید و فهرستی از چیزهایی که برای آنها سپاسگزار هستید تهیه کنید. فهرست دیگری از همه چیزهایی که ساخته اید و به آنها افتخار می کنید تهیه کنید.

عزت نفس پایین و افسردگی

افسردگی و عزت نفس پایین با هم مرتبط هستند و بر این موضوع رابطه مستقیم عزت نفس پایین و افسردگی را نشان میدهد. بسیاری از تحقیقات بین المللی نشان میدهند که چگونه عزت نفس تحت تاثیر افسردگی قرار می گیرد و برخی مطالعات نشان داده اند که افسردگی باعث کاهش عزت نفس می شود. بسیاری از افراد افسرده می گویند که اعتماد به نفس بسیار پایینی دارند. آنها احساس اضافی بودن، بدشانس بودن، بی ارزشی و پوچی دارند. همچنین برخی از افراد افسرده گزارش کردند که نسبت به ظاهر و جذابیت خود احساس بدی دارند. و بسیاری گفته اند که درمان اعتماد به نفس پایین یکی از مهم ترین عوامل در کاهش احساس افسردگی است.

error: شما قادر به کپی مطالب این سایت نیستید
پیمایش به بالا