مرکز مشاوره دکترسلام {کلینیک رواشناسی دکترسلام}

کلینیک روانشناسی دکترسلام

اولین مرکز 24ساعته در ایران

کلینیک روانشناسی دکتر سلام (مرکز مشاوره دکترسلام)
مشاوره تلفنی
مشاوره آنلاین
مشاوره حضوری
سرعت و سهولت

فرآیند نوبت دهی در اسرع وقت صورت میگیرد و حداکثر طی 10دقیقه به تراپیست مجرب در حیطه درخواستی وصل میشوید.

تعرفه های مصوب

کلیه خدمات با تعرفه کمتر از تعرفه مصوب 1402 انجام میشود. همچنین تمامی مشاورین بیش از 10سال تجربه کاری دارند.

تایم کاری منعطف

شما در هر ساعت از شبانه روز و حتی در ایام تعطیل، میتوانید از خدمات مشاوره تلفنی، آنلاین و حضوری استفاده کنید.

سوالات متداول

از آنجا که شعار ما سرعت و سهولت در دریافت مشاوره روانشناسی است، شما با یک تماس یا پیغام در واتساپ میتوانید برای دریافت مشاوره اقدام کنید (لازم به ذکر است ما در کمتر از نیم ساعت شما را به روانشناس متخصص در حیطه درخواستی وصل میکنیم)

بله! تمامی روانشناسان ما دارای بیش از 10سال تجربه کاری هستند، همگی عضو انجمن رواشناسان ایران می باشند و صلاحیت آنها از فیلتر مدیریت احراز شده است.

قبل از برقرای جلسات مشاوره، سیستم ارجاع مجموعه (تیم پشتیبان) و سوپروایزر مرکز که دارای تحصیلات روانشناسی هستند، موضوع شما را بررسی میکنند و روانشناس متخصص در حیطه درخواستی را برای شما انتخاب میکنند تا بطور قطع از جلسات خود رضایت کاملی داشته باشید

ترس از طرد شدن

فهرست مطالب

چگونه با ترس از طرد شدن توسط دیگران روبرو شویم؟ علل چیست؟ علائم و راهکارهای غلبه بر این ترس را میخوانید. باور به اینکه می‌توانیم توسط همه طرد شویم، می‌تواند منجر به رفتارها و نگرش‌هایی شود که باعث می‌شود احساس ناامنی، ناکافی بودن و غرق شدن کنیم.

درواقع ترس از طرد شد، نوعی ترس و احساس تنهایی است که در نهایت تأثیر زیادی بر زندگی ما می گذارد. برخی افراد زمانی که در موقعیت‌هایی قرار می‌گیرند که می‌توانند منجر به طرد شدن شوند، عصبی می‌شوند. برای برخی دیگر از افراد این ترس، به حدی طاقت‌فرسا و محدودکننده می‌شود که می تواند بر بسیاری از جنبه های زندگی روزمره آنها تأثیر بگذارد و موجب وابستگی عاطفی به هر شخص و رابطه ای شود. پس چه کنیم که ترس از طرد شدن را متوقف کنیم؟

مشاوره روانشناسی ترس از طرد شدن

ترس از طرد شدن چیست؟

ترس از طرد شدن ممکن است به دلایل زیادی ایجاد شود. با این حال به طور کلی، ترس از طرد شدن زمانی اتفاق می‌افتد که فرد احساس شرم، غم و اندوه یا درد کند، زیرا دیگران آن را نمی‌پذیرند. اگرچه همه طرد شدن ها می توانند دردناک باشند، اما برخی از آنها تأثیر بیشتری نسبت به دیگران دارند. اما افرادی که از طرد شدن توسط دیگران می ترسند ممکن است احساسات منفی و عدم احساس امنیت در رابطه را تجربه کنند.

مشاوره روانشناسی غلبه بر ترس از طرد شدن

علائم ترس از طرد شدن

فردی که اغلب از دوست نداشتن می ترسد معمولاً علائم زیر را تجربه می کند:

01 – واکنش بیش از حد

وقتی فردی نسبت به طرد شدن بیش از حد واکنش نشان می دهد، ممکن است به این معنا باشد که از ترس طرد شدن توسط دیگران رنج می برد. به عبارت دیگر اگر حتی در موقعیت‌های خفیف یا بسیار مبهم طرد شدن احساس بسیار بدی دارید، ممکن است نشانه‌ای از ترس شدید از طرد شدن باشد.

02 – ناتوانی در حرکت کردن

افرادی که بیش از حد واکنش نشان می دهند تمایل دارند بیش از حد به شکست یا طرد شدن فکر کنند یا بیش از حد فکر کنند. بنابراین این نوع تفکر باعث می شود که آنها نتوانند در یک جهت یا جهت به جلو حرکت کنند.

03 – واکنش با عصبانیت بیش از حد

اگر از طرد شدن می ترسید ممکن است با عصبانیت بیش از حد همراه باشد. این یکی از راه هایی است که افراد مبتلا به این مشکل سعی می کنند با این ترس ها مبارزه کنند یا بر آنها غلبه کنند. این موضوع به جای اینکه به شما کمک کند می تواند منجر به مشکلات دیگر رابطه شود.

04 – محافظت در برابر قضاوت

افرادی که از طرد شدن می ترسند اغلب به دلیل این ترس سعی می کنند از قضاوت شدن توسط دیگران اجتناب کنند. برای اجتناب از این موقعیت‌ها بسیاری از افراد تمایل دارند خود را منزوی کنند یا از افشای خود در مقابل دیگران اجتناب کنند.

05 – نگرش بی تفاوتی

افرادی که این ترس را دارند ممکن است با نگرش بی تفاوت نسبت به آنچه واقعاً آنها را آزار می دهد واکنش نشان دهند. در برخی موارد این درد قابل مهار نیست و به طور غیرمستقیم خود را با افسردگی یا حالت تدافعی در روابط نشان می دهد.

06 – مستقل بودن و خودکفایی بودن

وقتی فردی به شدت خودکفا است، ممکن است به این دلیل باشد که نسبت به قضاوت بیش از آنچه به نظر می رسد حساس است. اگرچه آنها از طرد شدن نمی ترسند، اما این استقلال می تواند ناشی از اجتناب از موقعیت هایی باشد که در آن مورد قضاوت قرار می گیرند.

اگر خود را در هر یک از این ویژگی ها بشناسید، ممکن است از ترس طرد شدن رنج ببرید که بر شما تأثیر می گذارد. در این موارد مشورت با یک روانشناس قبل از اینکه اوضاع بدتر شود ضروری است.

مشاوره عزت نفس و ترس از طرد شدن

ترس از طرد شدن چگونه بر ما تأثیر می گذارد؟

احساس طرد شدن می‌تواند بسیار دردناک باشد زیرا ممکن است افراد احساس کنند که دیگران آن‌ها را نمی‌خواهند، قدر نمی‌دانند یا قبول ندارند. به همین دلیل است که همه ما می توانیم در مقطعی از زندگی خود طرد شدن را تجربه کنیم. اما زمانی که ترس از طرد شدن ثابت باشد افراد می توانند اثرات زیر را در زندگی خود تجربه کنند:

01 – تروما

احساس طرد شدن مداوم می تواند منجر به ضربه ای شودکه پیامدهای روانی جدی دارد. به عنوان مثال کودکانی که توسط والدین خود طرد می شوند ممکن است در نهایت هم در مدرسه و هم در روابط خود با دیگران مشکل داشته باشند.

02 – افسردگی

طرد شدن با ایجاد افسردگی مرتبط است. دلیل آن این است که این ترس می تواند باعث شود افراد از بسیاری جهات خود را محدود کنند و باعث شود که خود را از دیگران منزوی کنند یا فرصت های زیادی را برای رشد از دست بدهند.

03 – پاسخ به درد

تحقیقات نشان داده است که مغز به درد اجتماعی به همان روشی که به درد فیزیکی پاسخ می دهد، پاسخ می دهد. بنابراین طبق مطالعات، مسیرهای مغزی مشابه زمانی که در مواجهه با طرد شدن یا احساسات منفی احساس درد می‌کنیم، هنگام احساس درد فیزیکی فعال می‌شوند.

04 – اضطراب و استرس

ترس از طرد شدن نیز می تواند باعث فشار روانی و استرس بسیار شدید شود. همین شرایط به خودی خود حتی می تواند احساس طرد شدن را افزایش دهد.

اینها برخی از تأثیرات اصلی است که ترس از طرد شدن می تواند در زندگی ما داشته باشد. بنابراین اگر فکر می کنید که از آن رنج می برید، مهم است که شما از یک روانشناس مشاوره بگیرید.

چگونه بر احساس طرد شدن غلبه کنیم؟

اگر از طرد شدن می ترسید، چندین قدم وجود دارد که می توانید برای یادگیری نحوه بهتر مقابله و جلوگیری از تأثیرگذاری این ترس بر زندگی خود بردارید. برای رسیدن به این هدف، علاوه بر مشاوره با یک درمانگر حرفه ای، می توانید از راهکارهای زیر برای غلبه بر این ترس استفاده کنید:

01 – مهارت های خودتنظیمی خود را بهبود بخشید

خودتنظیمی به توانایی شناسایی و کنترل احساسات و نگرش های خود اشاره دارد. بنابراین خودتنظیمی نقشی حیاتی در غلبه بر ترس شما از طرد شدن دارد.

02 – با ترس های خود روبرو شوید

اگر خود را در معرض ترس خود قرار ندهید، نمی توانید با این احساس طرد شدن روبرو شوید و بر آن غلبه کنید. بنابراین ضروری است سعی کنید به تدریج خود را در معرض موقعیت هایی قرار دهید که باعث می شود ترس از طرد شدن را تجربه کنید.

03 – پرورش تاب آوری

به این معنی است که شما قادر هستید علیرغم شکست‌ها، خود را بلند کنید. استراتژی هایی که می توانند به شما در غلبه بر ترس از طرد شدن کمک کنند عبارتند از: ایجاد اعتماد به نفس به توانایی های خود، داشتن یک سیستم حمایت اجتماعی و به عهده گرفتن مسئولیت خود.

04 – دریابید که واقعاً چه چیزی شما را در مورد رد شدن می‌ترساند

کشف آنچه واقعاً پشت ترس شما از طرد شدن است می‌تواند به شما در حل این مشکل کمک کند. تجزیه و تحلیل دلیل این احساس طرد شدن به شما این امکان را می دهد که در مدیریت این مشکل پیش بروید.

05 – خودگویی منفی را رد کنید

وقتی قربانی طرد شدن می شوید، به راحتی می توانید در الگوی خودانتقادی قرار بگیرید. به جای گفتگوی منفی با خود، سعی کنید از طریق آن افکار استدلال کنید.

error: شما قادر به کپی مطالب این سایت نیستید
پیمایش به بالا