مرکز مشاوره دکترسلام {کلینیک رواشناسی دکترسلام}

کلینیک روانشناسی دکترسلام

اولین مرکز 24ساعته در ایران

کلینیک روانشناسی دکتر سلام (مرکز مشاوره دکترسلام)
مشاوره تلفنی
مشاوره آنلاین
مشاوره حضوری
سرعت و سهولت

فرآیند نوبت دهی در اسرع وقت صورت میگیرد و حداکثر طی 10دقیقه به تراپیست مجرب در حیطه درخواستی وصل میشوید.

تعرفه های مصوب

کلیه خدمات با تعرفه کمتر از تعرفه مصوب 1402 انجام میشود. همچنین تمامی مشاورین بیش از 10سال تجربه کاری دارند.

تایم کاری منعطف

شما در هر ساعت از شبانه روز و حتی در ایام تعطیل، میتوانید از خدمات مشاوره تلفنی، آنلاین و حضوری استفاده کنید.

سوالات متداول

از آنجا که شعار ما سرعت و سهولت در دریافت مشاوره روانشناسی است، شما با یک تماس یا پیغام در واتساپ میتوانید برای دریافت مشاوره اقدام کنید (لازم به ذکر است ما در کمتر از نیم ساعت شما را به روانشناس متخصص در حیطه درخواستی وصل میکنیم)

بله! تمامی روانشناسان ما دارای بیش از 10سال تجربه کاری هستند، همگی عضو انجمن رواشناسان ایران می باشند و صلاحیت آنها از فیلتر مدیریت احراز شده است.

قبل از برقرای جلسات مشاوره، سیستم ارجاع مجموعه (تیم پشتیبان) و سوپروایزر مرکز که دارای تحصیلات روانشناسی هستند، موضوع شما را بررسی میکنند و روانشناس متخصص در حیطه درخواستی را برای شما انتخاب میکنند تا بطور قطع از جلسات خود رضایت کاملی داشته باشید

علت بی خوابی چیست؟

فهرست مطالب

شب‌ها نمی‌توانم خوب بخوابم: اگر این عبارت تکراری‌ترین عبارت شما در صبح است، در اینجا برخی از دلایل روان‌شناختی مرتبط با بی‌خوابی و ۷ نکته برای خوب خوابیدن آورده شده است. خواه به دلیل استرس باشد یا صرفاًبیخوابی، این روزها تقریباً همه برای به خواب رفتن یا خوب خوابیدن مشکل دارند و به دنبال این هستند بدانند علت بی خوابی چیست.

با وجود اینکه ما هر روز می خوابیم، گاهی اوقات اگر شرایط ایده آل نباشد به سختی می توان به خواب رفت. دلایل واضحی مانند مصرف بیش از حد کافئین، ورزش در اواخر شب و مصرف سیگار وجود دارد که دلایلی برای نخوابیدن و علت علت بی خوابی چیست هستند. بیماری های روانی هم هستند که نمی گذارند راحت و آسوده بخوابیم. اختلال و مشکل جدی در بی خوابی تقریباً با تمام بیماری های روانپزشکی مرتبط است: 40٪ از بیماران مبتلا به بی خوابی دارای یک اختلال روانپزشکی، 30٪ افسردگی و حدود 15٪ مواد مصرف می کنند.

دلیل بی خوابی مرتبط با علل روانی

در اینجا برخی مشکلات روانشناختی که بیشتر با دلیل بی خوابی مرتبط هستند آورده شده است:

  1. مصرف مواد کافئینی: مصرف هرگونه مواد کافئین دار مانند قهوه، چای سبز، نوشابه و … از 5 ساعت مانده به زمان خواب، میتواند بصورت بالقوه خواب شما را تحت تاثیر قرار دهد.
  2. فعالیت ورزشی: فعالیت های ورزشی از 5 ساعت مانده به زمان خواب، با افزایش ضربان قلب میتوانند در بی خوابی شما موثر باشند.
  3. اضطراب: استرسی بودن و تفکر مداوم درمورد دغدغه ها در زندگی، منجر به کاهش کیفیت خواب می شود و یک دلیل بی خوابی است.
  4. وحشت زدگی: اگر فرد با اضطراب از خواب بیدار شود، مدت زیادی طول می کشد تا دوباره بخوابد و همین امیر میتواند دلیل بی خوابی باشد.
  5. استرس پس از سانحه: 70درصد بیماران مبتلا به استرس پس از سانحه، با فلاش بک کابوس می بینند و این میتوانید دلیل بی خوابی بعضی از افراد باشد.
  6. افسردگی: هر نوع افسردگی با اختلالات خواب متفاوتی مشخص می شود. در برخی موارد بیماران دچار بی خوابی و در برخی دیگر از پرخوابی رنج می برند.

نکاتی برای خوب خوابیدن

آیا می خواهید خوب بخوابید؟ برای بهبود کیفیت خواب خود این 7 نکته را دنبال کنید:

01 – هیچ نوشیدنی حاوی کافئین ننوشید. این محرک ها باید در ظهر متوقف شوند. بهتر است از آنها اجتناب کنید تا خوب بخوابید.

02 – برنامه خواب منظمی داشته باشید. داشتن برنامه خواب و زود بیدار شدن برای بسیاری از ما عذاب آور است، اما به خوب خوابیدن کمک می کند. بیدار ماندن تا نیمه شب می تواند سیستم استراحت بدن ساعت طبیعی خواب بدن را تغییر دهد.

03 – تلویزیون یا دستگاه الکترونیکی در اتاق وجود نداشته باشد. تماشای فیلم قبل از خواب در این مورد کارساز نیست. توقف استفاده از موبایل در یک ساعت قبل از خواب کمک زیادی به آرامش ذهن می کند. برای خوب خوابیدن به مراسمی مانند پاک کردن آرایش، نوشیدن آب برای هیدراته شدن در هنگام خواب نیاز دارید.

04 – تشک مناسبی داشته باشید. یک تخت نرم مطمئنا راحت تر از تختی است که در آن احساس ناراحتی می کنیم. تشک باید به ما کمک کند تا وضعیت خوبی داشته باشیم و ستون فقرات خود را صاف نگه داریم تا خوب بخوابیم و آسیب نبینیم.

05 – یک بالش کامل برای تکمیل تشک مناسب داشته باشید. یک بالش ارگونومیک به طور علمی برای حفظ موقعیت طبیعی فرد هنگام نشستن یا خواب طراحی شده است. به لطف شکل خود، تنش های ایجاد شده در ستون فقرات را کاهش داده و از بین می برد.

06 – یک اتاق تاریک و ساکت همان چیزی است که شما نیاز دارید. پرده ها را بکشید و از شر صداهای یکنواخت مانند تیک تاک ساعت خلاص شوید. این اقدامات به تحریک ملاتونین و هورمون خواب کمک می کند.

07 – قبل از خواب از شر افکار منفی خلاص شوید. سعی کنید در روز به دغدغه های ذهنی خود فکر کنید و فکر کردن در باره مشکلات خود را به قبل خواب موکول نکنید.

error: شما قادر به کپی مطالب این سایت نیستید
پیمایش به بالا