مرکز مشاوره دکترسلام {کلینیک رواشناسی دکترسلام}

کلینیک روانشناسی دکترسلام

اولین مرکز 24ساعته در ایران

کلینیک روانشناسی دکتر سلام (مرکز مشاوره دکترسلام)
مشاوره تلفنی
مشاوره آنلاین
مشاوره حضوری
سرعت و سهولت

فرآیند نوبت دهی در اسرع وقت صورت میگیرد و حداکثر طی 10دقیقه به تراپیست مجرب در حیطه درخواستی وصل میشوید.

تعرفه های مصوب

کلیه خدمات با تعرفه کمتر از تعرفه مصوب 1402 انجام میشود. همچنین تمامی مشاورین بیش از 10سال تجربه کاری دارند.

تایم کاری منعطف

شما در هر ساعت از شبانه روز و حتی در ایام تعطیل، میتوانید از خدمات مشاوره تلفنی، آنلاین و حضوری استفاده کنید.

سوالات متداول

از آنجا که شعار ما سرعت و سهولت در دریافت مشاوره روانشناسی است، شما با یک تماس یا پیغام در واتساپ میتوانید برای دریافت مشاوره اقدام کنید (لازم به ذکر است ما در کمتر از نیم ساعت شما را به روانشناس متخصص در حیطه درخواستی وصل میکنیم)

بله! تمامی روانشناسان ما دارای بیش از 10سال تجربه کاری هستند، همگی عضو انجمن رواشناسان ایران می باشند و صلاحیت آنها از فیلتر مدیریت احراز شده است.

قبل از برقرای جلسات مشاوره، سیستم ارجاع مجموعه (تیم پشتیبان) و سوپروایزر مرکز که دارای تحصیلات روانشناسی هستند، موضوع شما را بررسی میکنند و روانشناس متخصص در حیطه درخواستی را برای شما انتخاب میکنند تا بطور قطع از جلسات خود رضایت کاملی داشته باشید

نحوه مقابله و درمان افسردگی بعد از طلاق

مشاوره و بررسی راه های مقابله و درمان افسردگی بعد از طلاق

فهرست مطالب

زندگی در حین و پس از طلاق ممکن است طاقت فرسا باشد. غم و اندوهی که پس از هر از دست دادن به وجود می آید یک چالش عاطفی است و میتواند به افسردگی بعد از طلاق منجر شود.

در طول جدایی یا پس از طلاق، ممکن است احساس کنید که از خود مطمئن نیستید. ممکن است از خود بپرسید که آیا تصمیم درستی گرفته اید یا خیر. یا ممکن است در مورد مسائل مالی استرس داشته باشید، در این فکر باشید که آیا دوباره عشقی را پیدا خواهید کرد، باید چگونه به فرزندتان کمک کنید تا با طلاق کنار بیاید و موارد دیگر.

صرف نظر از اینکه چقدر میخواستید از همسر خود جدا شوید، زندگی پس از طلاق می تواند سخت باشد. حتی اگر می‌دانید که جدایی شما در نهایت یک چیز مثبت است، همچنان در غم از دست دادن هستید و بهبودی طلاق می‌تواند دشوار باشد.

اما حقیقت این است که راه های مختلفی وجود دارد که می توانید پس از طلاق زندگی خود را حفظ کنید. اگر متوجه شدید که افسردگی پس از طلاق را تجربه می کنید و در تلاش هستید که بتوانید آرامش و تعادل را به زندگی خود بازگردانید، مشاوره روانشناسی بعد از طلاق، تنها راهی است که می توانید یاد بگیرید چگونه با طلاق کنار بیایید و بر مشکلات روحی غلبه کنید.

اگر به دنبال مشاوره و درمان افسردگی بعد از طلاق هستید میتوانید در هر ساعت از شبانه روز با شماره 09212014880 تماس بگیرید و از خدمات مشاوره افسردگی (حضوری، تلفنی، آنلاین) مرکز مشاوره دکترسلام استفاده کنید.

مطالعه این مطلب توصیه میشود: ارتباط با روانشناس آنلاین 24ساعته

مشاوره تشخیص علائم افسردگی بعد از طلاق و راه های درمان آن

علائم افسردگی بعد از طلاق

ممکن است انتظار داشته باشید که پس از قطعی شدن طلاق، ناگهان احساس بهتری پیدا کنید. ممکن است فکر کنید که احساس می کنید زندگی جدیدی دارید یا وزنه سنگینی برداشته شده است. اما در واقعیت، بسیاری از مردم افسردگی پس از طلاق را تجربه می کنند که به همان اندازه مشکلات زناشویی سنگین است.

نشانه های زیادی از افسردگی طلاق وجود دارد که باید از آنها آگاه بود. افسردگی فراتر از غمگین بودن است. افسردگی یک وضعیت است که می تواند تأثیر زیادی بر نحوه تفکر، عمل و احساس شما داشته باشد. علائم افسردگی بعد از طلاق می تواند شامل هر یک یا ترکیبی از موارد زیر باشد:

  • از دست دادن ناگهانی علاقه به چیزهایی که زمانی از آنها لذت می بردید
  • احساس ناامیدی، احساس بدبینی، احساس گناه
  • از دست دادن یا کاهش احساس اعتماد به نفس
  • از دست دادن اشتها یا افزایش اشتها، کاهش یا افزایش وزن
  • مشکل در خوابیدن، بیخوابی یا پرخوابی
  • افزایش تحریک پذیری و عصبانیت
  • افزایش خستگی و کمبود انرژی
  • مشکل در تمرکز یا تصمیم گیری
  • افکار خودکشی و در موارد شدید، اقدام به خودکشی

علائم افسردگی بعد از طلاق می تواند از خفیف تا بسیار شدید متفاوت باشد. آنها همچنین می توانند در مردان در مقابل زنان بسیار متفاوت ظاهر شوند. به عنوان مثال، زنان تمایل دارند علائمی مانند غم و اندوه، احساس بی ارزشی یا گناه داشته باشند. از سوی دیگر، مردان ممکن است بیش از حد تحریک پذیر شوند یا در خوابیدن مشکل داشته باشند. مردان همچنین در صورتی که پس از طلاق دچار افسردگی شوند، بیشتر از زنان به مصرف مواد مخدر یا الکل برای مقابله با آن می پردازند.

برای تشخیص نشانه های افسردگی بعد از طلاق، معمولاً باید چندین علامت را بیش از 2هفته تجربه کنید. با این حال، بهترین راه برای تشخیص و درمان، دریافت مشاوره بالینی است.

مطالعه این مطلب توصیه میشود: از کجا بفهمیم افسرده ایم یا نه؟

مشاوره مشکلات و راه های درمان افسردگی بعد از طلاق

راه های درمان افسردگی بعد از طلاق

در دهه های اخیر پیشرفت قابل توجهی در تشخیص و درمان افسردگی حاصل شده است. اقدام به موقع برای درمان باعث تسریع بهبودی و جلوگیری از تشدید افسردگی می شود. با این حال، متاسفانه فردی که از افسردگی رنج می‌برد، اغلب تنها زمانی به دنبال کمک می‌رود که احساس کند دیگر قادر به مقابله با آن نیست.

اغلب، افسردگی یک علت مشخص ندارد، بنابراین درمان های زیادی می تواند وجود داشته باشد. افسردگی معمولا با دارو درمانی و روان درمانی همزمان درمان می شود. همچنین می توان با روانکاوی و روان درمانی، که عمدتاً توسط روانشناسان انجام می شود، به درمان افسردگی بعد از طلاق کمک کرد.

مطالعه این مطلب توصیه میشود: راه های درمان افسردگی سالمندان / درمان افسردگی اساسی 

دارودرمانی

داروهای زیادی برای درمان افسردگی بعد از طلاق وجود دارند که می توانند برای رسیدگی به علل بیولوژیکی افسردگی (تغییرات در فعالیت مغز ناشی از افسردگی) استفاده شوند. درمان رسمی توصیه شده برای افسردگی مبتنی بر ترکیبی از دارو و روان درمانی است. گاهی اوقات یک فرد افسرده ممکن است آنقدر احساس خستگی کند که قادر به شرکت در روان درمانی یا برون رفت از موقعیت دشوار زندگی بدون دارو نباشد.

داروهای ضد افسردگی به روش های مختلف بر انتقال دهنده های عصبی تأثیر می گذارند. داروهای ضد افسردگی نسل جدید عموماً عوارض جانبی کمتری مانند خستگی و خشکی دهان دارند. اما اغلب اوقات، شکل مناسب روان درمانی بهتر از دارو برای بهبودی است. درمان ایده آل معمولا ترکیبی از دارودرمانی و روان درمانی است

نباید انتظار داشت که داروها تغییری سریع در احساس شما ایجاد کنند. اثر داروهایی که برای درمان افسردگی پس از طلاق در نظر گرفته شده اند از روز اول درمان ظاهر نمی شود، اما در طی 2 تا 8 هفته از شروع درمان کم کم افزایش می یابد. با این حال، داروها را نباید قطع کرد، علیرغم تصور اولیه مبنی بر اینکه آنها کمکی نمی کنند یا اینکه خستگی فقط در حال افزایش است. از بین تمام علائم افسردگی، بی خوابی معمولاً ابتدا از بین می رود، سپس خلق و خو بهبود می یابد.

مطالعه این مطلب توصیه میشود: راه های درمان افسردگی خفیف / راه های درمان افسردگی مزمن

روان درمانی

ثابت شده است که روان درمانی راهی موثر برای مقابله با افسردگی پس از طلاق است. روان درمانی به بهبود افسردگی کمک می کند، از جمله به دلایل زیر:

  • از طریق روان درمانی، فرد می تواند یاد بگیرد که افکار بعد از طلاق را بهتر بشناسد و توانایی کنترل آنها را توسعه دهد. او می تواند بفهمد که چرا به شیوه ای خاص فکر می کند و چگونه از شر افکار خطرناک خلاص شود.
  • درک درستی از علل و شرایط افسردگی وجود دارد. بنابراین، غلبه بر غم و اندوه و موقعیت های دشوار امکان پذیر می شود.
  • درک احساسات و تفسیر آنها قابل تغییر است. شما می توانید توانایی گرفتن و درک احساسات خود را توسعه دهید، یاد بگیرید که خود را به روشی جدید تفسیر کنید.
  • توانایی نگاه کردن به زندگی از منظری جدید رشد می کند.
  • تغییرات در طرز فکر شما می تواند با تغییراتی در روابط فوری، محل کار و مدرسه شما همراه باشد.
  • روان درمانی می تواند باعث رشد فعالیت شدید شود، به عنوان مثال. خود شخص شروع به سازماندهی زندگی خود و محیطی می کند که خودش می خواهد در آن باشد.

مطالعه این مطلب توصیه میشود: بهترین متخصص درمان افسردگی

نگرش خوش بینانه کلی نسبت به زندگی

البته از آنجایی که افسردگی وجود دارد، خوش بینانه فکر کردن به آینده دشوار است، تصادفی نیست که در میان علائم افسردگی، شادی، ناامیدی و افکار منفی وجود دارد. با این حال، ثابت شده است که افراد افسرده که آگاهانه سعی می کنند خوش بینانه فکر کنند و به موفقیت خود ایمان داشته باشند، سریعتر بهبود می یابند.

مطالعه این مطلب توصیه میشود: درمان افسردگی بالینی

غلبه بر افکار منفی

هنگامی که افسردگی برای اولین بار تشخیص داده می شود، مبتلایان اغلب در موقعیت های آسیب زا مانند طلاق، طرد شدن، خیانت و بسیاری از مشکلات دیگر قرار گرفته اند. بر اساس مطالعات، داده ها نشان می دهد که افکار و خیال پردازی های منفی، افسردگی را تشدید میکنند.

نوعی دور باطل وجود دارد. هنگامی که خلق و خو بدتر می شود، افکار غم انگیز و کسل کننده شروع به تسخیر بیشتر می کنند و این افکار منفی منجر به این واقعیت می شود که یک فرد خود و جهان اطرافش را حتی بدبینانه تر می بیند و افسردگی تشدید میشود.

کسانی که از افسردگی مکرر رنج می برند باید تکنیک هایی را برای کنترل افکار خود بیاموزند. مهم است که یاد بگیریم وضعیتی را که مغز به طور مداوم به افکار تیره و تار باز می گردد را تشخیص دهد و درک کند که چنین افکاری به سلامتی کمک نمی کنند.

مطالعه این مطلب توصیه میشود: چگونه از شر افسردگی خلاص شویم؟

ورزش و تمرینات بدنی

فعالیت بدنی باعث افزایش تولید هورمون های محرک خلق و خو می شود و در نتیجه افسردگی و اضطراب را کاهش می دهد. در موارد افسردگی شدید، بیماران احساس می کنند نمی توانند حتی پنج دقیقه پیاده روی کنند. در این صورت، صرف این واقعیت که در نهایت فرد خود را مجبور می کند که حتی اندکی از جای خود حرکت کند، می تواند موثر باشد.

انگیزه شروع فعالیت بدنی ممکن است این باشد که هر حرکت کوچکی بهتر از بی حرکتی است. علاوه بر افسردگی و اضطراب، فعالیت بدنی در مواردی که فرد از عصبی بودن، تنش و احساسات منفی رنج می برد کمک می کند.

مطالعه این مطلب توصیه میشود: تاثیر ورزش بر افسردگی

حمایت از عزیزان

ثابت شده است که حمایت عزیزان تأثیر زیادی در بهبودی دارد. به عنوان مثال، یک فرد افسرده اغلب به راحتی منزوی می شود و خستگی ناشی از افسردگی خروج از خانه را دشوار می کند. بنابراین، حتی یک پیاده روی مشترک در شهر با دوستان می تواند این وضعیت را کاهش دهد.

البته، ما نباید استراحت و همچنین این واقعیت را فراموش کنیم که رهایی از افسردگی با درخواست بهبود غیرممکن است. حذف یک فرد از تماس های اجتماعی به بهبودی کمک نمی کند. با این حال، همه مردم عزیزانی ندارند و برای بسیاری از آنها به اشتراک گذاشتن مشکلاتشان بسیار دشوار است. هر فردی که تحت توانبخشی سلامت روان قرار می گیرد مجبور است خودش تجزیه و تحلیل کند که چه عواملی در بهبودی در مورد خاص او نقش دارند.

تعیین اولویت ها و بالا بردن جایگاه زندگی

بسیاری از مبتلایان به افسردگی گزارش می دهند که شروع بهبودی را زمانی ثبت کرده اند که برای اولین بار پس از مدت طولانی، فعالیت های روزمره شروع به ایجاد لذت کردند. علیرغم اینکه به نظر می رسد انسان به طور اتفاقی چیزهای مهمی برای خود پیدا می کند، می توان آنها را آگاهانه جستجو کرد.

شما باید سعی کنید کارهایی را انجام دهید که به نظر شما می توانند روحیه خوبی به ارمغان بیاورند یا کارهایی که قبلاً باعث لذت می شوند. حتی لحظات شادی کوچک می تواند گامی به سوی بهبودی باشد.

راه های مقابله با افسردگی بعد از طلاق

اگرچه تجربه افسردگی پس از طلاق بسیار رایج است، اما باید با دانستن اینکه امیدی وجود دارد، احساس آرامش کنید. راه های مختلفی وجود دارد که می توانید در غلبه بر افسردگی بعد از طلاق تمرکز کنید. از جمله راه های مقابله با افسردگی بعد از طلاق عبارت اند از:

1. در صورت نیاز از کمک روانشناس استفاده کنید: بله، درست است که افسردگی پس از طلاق کاملاً طبیعی است. اما اگر شروع به تداخل با نحوه عملکرد شما در زندگی روزمره کرده است، ممکن است زمان آن فرا رسیده باشد که به یک مشاور روانشناس مراجعه کنید.

2. به خودتان زمان و مکان برای غصه خوردن بدهید: به یاد داشته باشید، طلاق شما یک فقدان است و شما ناراحتی و افکار منفی تا حدودی برای مدت کوتاهی عادی است. زمانی را که برای گذراندن مراحل عاطفی طلاق نیاز دارید به خود اختصاص دهید تا بتوانید به طور موثری آن را درمان کنید و زندگی خود را به شیوه ای سالم ادامه دهید.

3. اگر احساس افسردگی می کنید خودتان را سرکوب نکنید: با خودتان مهربان باشید. اگر احساس افسردگی، غمگینی، عصبانیت یا غمگینی دارید… به خود یادآوری کنید که این طبیعی است. به خودتان اجازه دهید بدون هیچ گونه احساس گناه یا شرم، به زندگی خود ادامه دهید. همچنین میتوانید از کمک یک مشاور روانشناس برای کاهش احساسات منفی خود کمک بگیرید.

4. مراقب رابطه جدید باشید: ممکن است وسوسه شوید که به سرعت وارد یک رابطه دیگر شوید، به خصوص اگر متوجه شوید که تنها بودن را دوست ندارید. اما اگر مراقب نباشید، روابط برگشتی می توانند مضر باشند. وقت خود را صرف کنید و یاد بگیرید که از تنها بودن لذت ببرید، بنابراین وقتی فرد مناسب را پیدا کردید، می توانید شانسی واقعی برای ماندگاری آن داشته باشید.

5. به خود یادآوری کنید که آینده ای دارید: اکنون دیدن آن دشوار است، اما شما آینده ای دارید. همانطور که می گویند، این نیز خواهد گذشت. حتی اگر طلاق دردناکی را پشت سر می گذارید یا به تازگی در حال بهبودی هستید به آینده خود ایمان داشته باشید. شما از یک رابطه نامناسب خارج شده اید و این یک جنبه مثبت است.

6. به اندازه کافی ورزش کنید: ورزش باعث ترشح اندورفین می شود که می تواند به تثبیت خلق و خوی شما کمک کند، به شما انرژی دهد و فواید زیادی را ارائه دهد. بر اساس برخی مطالعات در مورد فواید ورزش برای افسردگی، ممکن است متوجه شوید که خواب و احساس بهتری دارید.

7. روی سلامتی خود و آنچه می خورید تمرکز کنید: خوردن یک رژیم غذایی سالم می تواند به افسردگی کمک کند. هنگامی که شما غذاهای سرشار از مواد مغذی مانند میوه ها، سبزیجات سبز ، غذاهای کم فرآوری شده و غذاهای سرشار از امگا3 مصرف می کنید، در مدت زمان بسیار کوتاهی فواید آن را احساس خواهید کرد.

8. معاشرت کنید (حتی اگر مجبور باشید خودتان را مجبور کنید): حتی اگر به نظر یک کار طاقت فرسا باشد، بیرون رفتن از خانه و اجتماعی بودن برای شما خوب است و مطمئناً با آن، تمایل به منزوی شدن شروع به از بین رفتن خواهد کرد. شاید شما دوستان قبلی خود را از دست داده اید، یا در برابر معاشرت مقاومت می کنید زیرا احساس می کنید حال خوشایندی ندارید. به دلایل زیادی، بسیاری از مردم خود را منزوی می کنند و این می تواند به افسردگی مداوم کمک کند. در حالی که مجبور نیستید خود را تحت فشار قرار دهید تا مانند گذشته اجتماعی باشید، مهم است که با دیگران ارتباط برقرار کنید. از یکی از دوستانتان بخواهید که برای خوردن قهوه یا پیاده روی با شما ملاقات کند. یکی دو نفر را پیدا کنید که به آنها اعتماد دارید و در کنارشان احساس خوبی دارید. حداقل چندین بار درماه با دوستان خود ملاقات داشته باشید. این واقعا به روند بهبودی کمک می کند.

9. به اندازه کافی بخوابید: اگر افسرده باشید یا نه، خواب کافی برای داشتن نگرش و دیدگاه ذهنی سالم، ضروری است. اگر متوجه شدید که در خوابیدن مشکل دارید، سعی کنید برنامه ای تنظیم کنید و به آن پایبند باشید. به رختخواب رفتن و بیدار شدن در یک زمان (یا نسبتاً نزدیک به زمان های مشابه) می تواند به شما کمک کند الگوهای خواب ناسالم را بشکنید و این می تواند به شما کمک کند احساس بهتری داشته باشید.

10. پذیرش کمک: ممکن است سخت باشد، اما پذیرفتن کمک زمانی که پیشنهاد می شود می تواند احساس خوبی داشته باشد. نه تنها مقداری از استرسی را که ممکن است در صورت غرق شدن در خود احساس کنید کاهش می دهید، بلکه همیشه احساس خوبی است که بدانید دوست دارید و مردم می خواهند با شما باشند.

11. زمانی را برای دل خودتان اختصاص دهید: اختصاص دادن زمان برای خود یکی از بهترین کارهایی است که می توانید در هر زمانی که غم و اندوه دارید، از جمله طلاق، انجام دهید. عشق به خود می تواند شکل نهایی شفا را ارائه دهد. کاری را که دوست دارید انجام دهید پیدا کنید و آن هدیه را به خودتان بدهید. این می تواند یوگا، روزنامه نگاری، دویدن، باغبانی، خواندن کتاب و غیره باشد. برای انجام هر چیزی که از آن لذت می برید، وقت بگذارید. (البته نه هر لذتی!)

12. یک دفتر خاطرات داشته باشید: نوشتن؛ روشی شناخته شده برای تمرکز مجدد افکار، یافتن قدردانی و شروع دوباره یافتن چیزهای خوب در زندگی است.

13. جایی برای داوطلب شدن پیدا کنید: داوطلب شدن یک راه عالی برای دور نگه داشتن ذهن شما از طلاق است. این می تواند حواس پرتی باشد که وظیفه مضاعف را انجام می دهد، زیرا بسیار پاداش دهنده است.

14. آنچه را که نمی توانید کنترل کنید بپذیرید: یکی از چیزهای بزرگی که ممکن است از طلاق خود به دست آورید، دیدگاه است. ممکن است یاد بگیرید که نگرانی در مورد چیزهایی که نمی توانید کنترل کنید، برای شما مفید نیست. سعی کنید روی چیزهایی تمرکز کنید که می توانید کنترل کنید. یک سوال بسیار ساده از خود بپرسید: آیا می توانم این را کنترل کنم؟ اگر پاسخ منفی است، به آرامی از آن عبور کنید.

15. مراقب مصرف الکل و مواد مخدر باشید: الکل و موادمخدر، شاید مسکن موقتی باشند اما میتوانند افسردگی را تشدید کنند و باعث بحران های شدیدتری بشوند. همچنین هیچوفت از مصرف الکل و مواد مخدر بعنوان راهی برای مقابله با افسردگی استفاده نکنید.

اگر افسردگی شما بر زندگی روزمره شما تأثیر میگذارد، وقت آن است که کمک بگیرید. به خصوص اگر احساس شرم یا گناه دارید، تماس با یک مشاور می تواند در مقابله با افسردگی بعد از طلاق مفید باشد.

How to deal with divorce depression

error: شما قادر به کپی مطالب این سایت نیستید
پیمایش به بالا