مرکز مشاوره دکترسلام {کلینیک رواشناسی دکترسلام}

کلینیک روانشناسی دکترسلام

اولین مرکز 24ساعته در ایران

کلینیک روانشناسی دکتر سلام (مرکز مشاوره دکترسلام)
مشاوره تلفنی
مشاوره آنلاین
مشاوره حضوری
سرعت و سهولت

فرآیند نوبت دهی در اسرع وقت صورت میگیرد و حداکثر طی 10دقیقه به تراپیست مجرب در حیطه درخواستی وصل میشوید.

تعرفه های مصوب

کلیه خدمات با تعرفه کمتر از تعرفه مصوب 1402 انجام میشود. همچنین تمامی مشاورین بیش از 10سال تجربه کاری دارند.

تایم کاری منعطف

شما در هر ساعت از شبانه روز و حتی در ایام تعطیل، میتوانید از خدمات مشاوره تلفنی، آنلاین و حضوری استفاده کنید.

سوالات متداول

از آنجا که شعار ما سرعت و سهولت در دریافت مشاوره روانشناسی است، شما با یک تماس یا پیغام در واتساپ میتوانید برای دریافت مشاوره اقدام کنید (لازم به ذکر است ما در کمتر از نیم ساعت شما را به روانشناس متخصص در حیطه درخواستی وصل میکنیم)

بله! تمامی روانشناسان ما دارای بیش از 10سال تجربه کاری هستند، همگی عضو انجمن رواشناسان ایران می باشند و صلاحیت آنها از فیلتر مدیریت احراز شده است.

قبل از برقرای جلسات مشاوره، سیستم ارجاع مجموعه (تیم پشتیبان) و سوپروایزر مرکز که دارای تحصیلات روانشناسی هستند، موضوع شما را بررسی میکنند و روانشناس متخصص در حیطه درخواستی را برای شما انتخاب میکنند تا بطور قطع از جلسات خود رضایت کاملی داشته باشید

دکتر افسردگی در تهران

متخصص، روانشناس و دکتر افسردگی برای درمان

فهرست مطالب

ما در کلینیک روانشناسی دکترسلام اعتقاد داریم دکتر افسردگی، روانشناسی است که بصورت تخصصی روی اختلال افسردگی فعالیت میکند. چرا که در روانشناسی حیطه های مختلفی از قبیل خانواده، ازدواج، تربیت فرزند و … وجود دارد و طبیعتا یک روانشناس نمیتواند در همه حوزه ها مجرب باشد.

به همین دلیل این اطمینان را به شما میدهیم که جهت درمان افسردگی از بهترین متخصصان درمان افسردگی کمک خواهید گرفت. کلینیک دکترسلام بصورت 24ساعته و به سه روش (مشاوره حضوری در 2شعبه تهران، مشاوره تلفنی و مشاوره آنلاین در واتساپ) فعالیت میکند. شما میتوانید جهت دریافت مشاوره فوری بدون نیاز به نوبت قبلی و مشاوره در زمان دلخواه با شماره تماس 021.25917355 و شماره واتساپ 0921.2014880 در ارتباط باشید.

مطالعه این مطلب توصیه میشود: مشاوره روانشناسی افسردگی

ارتباط 24ساعته با دکترافسردگی

 

بهترین دکتر برای درمان افسردگی در تهران

افسردگی یک بیماری بالینی است که باید با دارو، روان درمانی یا ترکیبی از این دو درمان شود. همچنین هر مورد افسردگی، منحصر به فرد است و بنابراین باید توسط یک متخصص سلامت روان درمان شود. روانپزشک یا روانشناس بخشی از معادله پیروزی در برابر این بیماری است.

مراکز مشاوره و کلینیک های روانشناسی زیادی وجود دارند که در حوزه درمان افسردگی مشغول هستند. اما اگر به دنبال بهترین دکتر برای درمان افسردگی در تهران می‌گردید، مرکز مشاوره روانشناسی دکترسلام با تشکیل تیمی تخصصی برای درمان افسردگی که همگی بیش از 10سال تجربه کاری دارند، آماده خدمت رسانی به شماست.

مطالعه این مطلب توصیه میشود: چگونه از شر افسردگی خلاص شویم

بهترین دکتر برای درمان افسردگی در تهران 02125917355

روان درمانی با بهترین دکتر درمان افسردگی

یکی از روشهای درمانی رایج که توسط بهترین دکتر برای درمان افسردگی انجام میشود، روان درمانی است. این نوع از درمان، جدیدترین روش درمان نیست. ولی اغلب اوقات تاثیر بسیار خوبی در درمان کامل افسردگی دارد. روان درمانی شامل صحبت کردن در مورد موضوعاتی همچون عوامل استرس زا، روابط و وضعیت زندگی فرد است. روان درمانی با اینکه برای درمان افسردگی کودکان، نوجوانان، بزرگسالان و افراد سالخورده کاربرد دارد، هیچ عوارض جانبی مخرب و مضر که ممکن است ناشی از دارودرمانی باشند را ندارد.

بهترین دکتر برای درمان افسردگی در تهران انواع رویکردها و تکنیک ها برای کمک به فرد افسرده را به کار میگیرد و هنگامی که فرد مبتلا به اختلال افسردگی، برای یافتن راه خروج از وضعیت افسردگی تلاش می کند، او را از لحاظ هیجانی حمایت میکند.

دارودرمانی با بهترین دکتر افسردگی در تهران

اگر افسردگی شما بشدت شدید باشد و با مشاوره یا روان درمانی بهبود نیابد، میتوان گفت احتمالا به اختلال افسردگی اساسی دچار شده اید. در این مورد باید به بهترین دکتر برای درمان افسردگی در تهران مراجعه کنید تا وضعیت روحی-روانی شما را تشخیص دهد و بر مبنای آن دارو درمانی را آغاز کند. نوع داروی ضدافسردگی که توسط روانپزشک تجویز میشود به عوامل و پارامترهای مختلف بستگی دارد. همچنین غیرممکن است که قاطعانه گفت کدام دارو برای هر فرد افسرده ای مناسب است. درنتیجه حائز اهمیت است که رونپزشک شما، وضعیت روانی شما را بصورت کامل، پایش کند تا نوع دارو و دوز مناسب آن را تجویز کند.

دکتر برای افسردگی

آیا شما به دنبال بهترین دکتر برای افسردگی هستید؟ یا برخی از دلایل و علائم افسردگی را در وجود خود حدس میزنید؟ یکی از مشکلات و اختلال هایی که اغلب مردم به محض داشتن احساسات مداومی از قبیل غم و اندوه و یا کسل بودن، اولین تشخیصی که به ذهنشان می رسد افسردگی نام دارد. ولی واقعیت اینگونه است که هر بی حوصلگی و اندوهی نشانه ی افسردگی نیست و نیاز به تشخیص دکتر برای افسردگی است.

در کلینیک دکترسلام، اولویت مرحله اول درمان، بررسی دلایل وعلائم مشکل بوجود آمده است و اولویت مرحله دوم، درمان شناختی-رفتاری است که بتوان بصورت رفتاردرمانی و خانواده درمانی بدون استفاده از هرگونه دارو، خلق و خوی شما را به حالت نرمال نزدیک کنیم. متاسفانه گاهی اوقات مشاهده میشود که افرادی خواهان این هستند که فقط از طریق دارو، افسردگی خود را کنترل کنند و حاضر به تغییر شرایط و افکار حاکم بر زندگی خود نیستند! شما باید بدانید که تغییر میتواند با کمی سختی و رنج به همراه باشد و شما نیز نیاز دارید با کمک بهترین دکتر افسردگی تهران از این سختی ها عبور کنید.

نکته حائز اهمیت این است که اگر برای شما و یا برای یکی از آشنایان مشکل افسردگی بوجود آمده است باید بدانید که علاوه بر ارتباط با دکتر برای افسردگی، ممکن است به مشاوره خانواده برای اطرافیان هم نیاز باشد تا در صورت نیاز محیط ناآرام نیز روند بهبودی را طی کند.

مطالعه این مطلب توصیه میشود: کمک به افراد افسرده

ارتباط سریع با دکتر برای افسردگی در مرکز مشاوره دکترسلام

اهمیت دکتر برای افسردگی

در نظر به اهمیت دکتر برای افسردگی، افسردگی یکی از مشکلات شایع عصر ماست که به سرماخوردگان قرن مشهور شده است. افسردگی یک اختلال اختصاصی نیست و میتواند در تمام افراد و تمام سنین ظاهر شود. همچنین درحالی که روند رو به رشدی دارد، نیمی از مبتلایان به آن از اختلال خود آگاه نیستند.

در واقع افسردگی یک اختلال در خلق و خو است که همراه با غم و اندوه میباشد و بیمار را دچار سرخوردگی مملو از کاهش اعتماد به نفس و ناامیدی و ناراحتی میکند. این تغییرات ممکن است سالها طول بکشد و تمام نگرش و زندگی فرد را تحت تاثیر قرار دهد.

همه انسانها گاهی اوقات احساس خستگی، بدبختی و ناراحتی را تجربه کرده اند و این احساسات عمر بسیار کوتاهی برایشان داشته و در روند زندگی شان خللی ایجاد نکرده است. برفرض مثال چیزهایی در زندگی از قبیل یک رویداد عذاب آور، طلاق، از دست دادن شغل و … رخ میدهد و باعث میشود حال روحی برای مدتی نامناسب باشد. ولی بعد از مدت کوتاهی این رویدادها پذیرفته میشود و سعی میکنند با آن کنار بیایند و با روحیه خوب به ادامه زندگی برگردند. اما میتوان گفت افراد زمانی افسردگی دارند که آن احساسات مداوم باشد و در زندگی و حال درونی اختلال ایجاد کند. در چنین شرایطی اهمیت مشاوره با دکتر برای افسردگی بیش از پیش پر رنگ میشود.

بهترین دکتر افسردگی در تهران

از نظر بهترین دکتر افسردگی در تهران، تشخیص علائم افسردگی اهمیت بسیار مهمی دارد و فردی که مبتلا افسردگی میشود، دچار آسیب روانی می شود و به خاطر داشته باشید که ملاک های مختلفی برای تشخیص افسردگی وجود دارد که ما آن ها را نام خواهیم برد.

بیشتر اشخاص که به افسردگی مبتلا هستند، دارای همه علائمی که در این جا ليست شده نيستند اما اغلب از نظر بهترین دکتر افسردگی در تهران، افراد افسرده 2 يا 3 مورد را دارا هستند:

  • احساس پوچی و بی مصرف بودن
  • تردید دائمی در تصمیم گیری
  • فقدان لذت بردن (از دست دادن شور و شوق نسبت به مواردی که قبلا لذت بخش بوده اند، مثل تفریحات مورد علاقه)
  • احساس درماندگی یا ناامیدی در زندگی
  • بی قراری و اضطراب
  • انزوا و دوری از دوستان و آشنایان
  • نداشتن تمرکز، عدم یادآوری جزئیات اتفاق ها و تصمیم گیری ها
  • تفکرات یا اقدامات مربوط به خودکشی
  • خوردن بیش از حد غذا یا از دست دادن اشتها
  • ادامه دار بودن احساسات غمگینی
  • بهم ریختن نظم خواب و دچار شدن به بیخوابی یا پرخوابی
  • درگیر شدن با پرخوری یا کم خوری
  • گریه های مداوم و اضطراب
  • کاهش انرژی و احساس خستگی دائمی
  • زودرنج بودن
  • احساس گناه
  • دوری از جمع دوستان و ترجیح به تنهایی
  • گوش گیری و عدم شرکت در جمع های خانوادگی
  • عدم اعتماد به نفس
  • کاهش میل جنسی
  • تفکرات مربوط به خودکشی

مطالعه این مطلب توصیه میشود: درمان افسردگی موقعیتی

بهترین دکتر افسردگی در تهران

آیا مشاوره از بهترین دکتر افسردگی در تهران موثر است؟

بله. زیرا در روند مشاوره با بهترین دکتر افسردگی در تهران، ایشان شرایط مراجع را بصورت کامل بررسی میکند و بهترین راه حل ها را با توجه به وضعیت روحی-روانی افراد ارائه میکند.

حال اگر فرد مبتلا به اختلال افسردگی، بخواهد بصورت سرخود و بدون دریافت راهکار از روانشناس، اوضاع را بهبود ببخشد ممکن است اوضاع را وخیم تر کند. بهتر است بدانید که افسردگی یک اختلال خلقی خطرناک است و میتواند از نحوه تفکرات درمورد خودکشی تا شیوه زندگی و تعامل با اطرافیان را شامل شود. همچنین اگر دیرتر به درمان آن اقدام کرد اوضاع روز به روز بدتر خواهد شد.

دکتر خوب برای درمان افسردگی

از نظر یک دکتر خوب برای درمان افسردگی، این اختلال یک بیماری رایج در دنیا است. نزدیک به 300 میلیون نفر در سراسر جهان به افسردگی مبتلا هستند. تخمین زده می شود که از هر 5 نفر 1 نفر در طول زندگی خود دچار افسردگی بوده یا خواهد بود و 5 تا 20 درصد افرادی که از آن رنج می برند دست به خودکشی می زنند.

یک دکتر خوب برای درمان افسردگی، اعتقاد دارد که افسردگی می‌تواند کار کردن، عشق ورزیدن، خندیدن، خوردن یا خوابیدن را غیرممکن کند، می‌تواند حواس فرد را از نزدیکان، از علایق و مراکز مورد علاقه‌اش منحرف کند، می‌تواند فرد را به بی‌تحرکی کامل سوق دهد، رنج‌های روانی بزرگی را به همراه داشته باشد و در بدترین حالت، منجر به خودکشی شود.

مطالعه این مطلب توصیه میشود: درمان افسردگی در دوران قاعدگی

دکتر خوب برای درمان افسردگی

دکتر خوب برای افسردگی

افسردگی یک احساس قوی از گم شدن و بی ارزشی است. این یک احساس درماندگی است که زندگی از کنترل ما خارج است. در افسردگی، فرد به طور کامل زندگی نمی کند، بلکه دائماً برای انجام کارهای روزانه تلاش می کند. برای تشخیص این بیماری، علائم حداقل باید 15 روز طول بکشد. اما زمانی که درمان نشود می‌تواند سال‌ها ادامه داشته باشد.

برای شناسایی افسردگی باید دو مرحله توسط دکتر خوب برای افسردگی تایید شود. مرحله اول مربوط به ویژگی علائم است و مرحله دوم مربوط به ماهیت آنها است.

ویژگی علائم

  • حالت افسردگی باید حداقل به مدت 2 هفته وجود داشته باشد، تا حدی شدید و بدون ابهام ظاهر شود و تقریباً هر روز رخ دهد.
  • علائم باید تغییری اساسی نسبت به زندگی قبلی فرد ایجاد کند (قبل/ بعد باید قابل توجه باشد).
  • علائم باید باعث ناراحتی قابل توجهی شود و به مصرف دارو یا بیماری ارگانیک مربوط نباشد.

ماهیت علائم

  • حداقل 2 مورد از 3 علامت اصلی زیر باید رخ دهد:
  • خلق افسرده که عمدتاً با غم و اندوه شدید و دائمی مشخص می شود
  • فرد بدبین می شود، عزت نفس خود را از دست می دهد و حالت های عمیق غمگینی بروز می دهد
  • از دست دادن علاقه یا لذت در فعالیت های معمولاً لذت بخش
  • فرد از انجام فعالیت هایی که تا آن زمان به او لذت میداد امتناع می کند و احساس لذت نمی کند
  • فرد که بی تحرکی و انزوا را به هر شکلی از فعالیت ترجیح می دهد
  • از دست دادن انرژی، شادابی و افزایش خستگی
  • شخص مدام خسته به نظر می رسد

دکتر خوب برای افسردگی

علائم ثانویه

  • کاهش تمرکز و توجه: به دلیل بار ذهنی بیش از حدی که افسردگی نشان می دهد، یک فرد افسرده ممکن است در تمرکز، گوش دادن، حفظ اطلاعات یا تمرکز توجه خود بر روی وظایف خاص دچار مشکل شود. او ممکن است این تصور را داشته باشد که سرش آنقدر شلوغ است که نمی‌تواند تمرکز کند یا برعکس، سرش خالی است
  • وجود افکار تاریک و افکار خودکشی: یک فرد افسرده در مواجهه با پیامدهای افسردگی در زندگی اجتماعی-حرفه‌ای خود می‌تواند تفکرات خطرناکی را ایجاد کند: مثلا “زندگی من با آنچه از دست داده‌ام دیگر هرگز شبیه نخواهد شد” یا ” من نمیتوانم زندگی خود را تغییر دهم و در انتهای تونل بن بستی هستم که هیچ راه فراری ندارد”
  • اختلال خواب: اختلالات خواب می تواند به هر دو صورت ایجاد شود. برخی از افراد افسرده ممکن است به بیخوابی و برخی دیگر به پرخوابی مبتلا شوند.
  • اختلال اشتها: این اختلال شامل کاهش یا افزایش قابل توجه اشتها است. همچنین افراد افسرده ممکن است به غذاها (اغلب شیرین به دلیل لذتی که می دهد) پناه ببرند تا تسلی و پناه بگیرند. اما آنها همچنین می توانند غذا را به طور کامل کنار بگذارند و وعده های غذایی خود را حذف کنند.
    احساس گناه و بی ارزشی ناموجه و بیش از حد: بسیاری از افراد افسرده از افسرده بودن احساس گناه می کنند و در مورد عواقب بیماری خود در زندگی روزمره احساس گناه می کنند.
    از دست دادن اعتماد به نفس و عزت نفس: علائم افسردگی با تأثیر بر انرژی، فعالیت و افکار فرد، در نهایت زندگی روزمره را مختل می کند و احساس بی فایده بودن، احساس بی فایده بودن، ناتوانی در انجام کاری را می دهد.
  • کندی روانی حرکتی (از دست دادن انرژی، کاهش سرعت فعالیت و …): افسردگی منجر به از دست دادن انرژی می شود که به تدریج شیوه زندگی فرد افسرده را به کلی تغییر می دهد. کارهای روزانه که زمانی بدون مشکل انجام می شد تبدیل به کوه برای بالا رفتن میشود و فرد آهسته تر راه می رود، آهسته تر صحبت می کند و به نظر می رسد که در حرکت آهسته زندگی می کند.

متخصص درمان افسردگی

برای درمان افسردگی باید از خدمات مشاوره روانشناسی با متخصص درمان افسردگی استفاده کنید. همچنین باید بدانید راه حل هایی که در سطح اینرنت منتشر میشود قابل تعمیم به همه نیست و هرفرد افسرده ای نیاز به ارتباط با روانشناس دارد تا مشکل بصورت درست و اصولی از ریشه حل شود. برای اینکار میتوانید با شماره تماس 021.25917355 و شماره واتساپ 0921.2014880 در ارتباط باشید تا متخصص درمان افسردگی (روانشناس خوب برای افسردگی) به شما در درمان این مشکل کمک کنند.

مطالعه این مطلب توصیه میشود: درمان افسردگی و اضطراب مختلط

متخصص درمان افسردگی شبانه روزی

نکات آموزشی از چند متخصص درمان افسردگی

  1. افراد افسرده نباید با افراد منفی باف و ناامید معاشرت داشته باشند. در محفل خود راه مده همچو منی را / که افسرده دل افسرده کند انجمنی را / یک نو گل پژمرده بسوزد چمنی را / که افسرده دل افسرده کند انجمنی را
  2. افراد افسرده در ابتدا باید قبول کنند و بپذیرند که اختلال افسردگی حال روحی آنها را خراب کرده است و میتواند تمام زندگی آنها را تحت تاثیر قرار دهد. به همین دلیل با افکار منفی خود مبارزه کنند. همچنین جملاتی از قبیل من بدشانس هستم و زندگی خوبی ندارم را فراموش کنند.
  3. یکی از کارهای مهمی که باید افراد افسرده انجام دهند، بیدار شدن صبح ها در موعد مشخص است. داشتن نظم در بیدارشدن از خواب به کارکرد طبیعی بدن کمک میکند و باعث میشود احساس خوبی بوجود آید.
  4. افراد افسرده باید به محض بیدارشدن از خواب، خود را در معرض نورخورشید قرار بدهند و ترجیحا از منزل خارج شوند و ببینند زندگی در جریان است.
  5. افراد افسرده باید ورزش صبح گاهی و ورزش طی روز را جدی بگیرند. ورزش باعث افزایش جریان خون و اکسیژن رسانی میشود و میتواند خستگی و بی انرژی بودن را درمان کند.
  6. افراد افسرده باید از خوردن رژیم غذایی خوبی داشته باشند و نه کم خوری و نه پر خوری داشته باشند. خوردن ماهی و رژیم غذایی سرشار از سبزی و میوه و پروتئین به درمان خلق و خو کمک میکند.
  7. افراد افسرده باید بدانند سیگار و مشروبات الکی شاید در کوتاه مدت آنها را ارام کند ولی در میان مدت و بلند مدت افسردگی را تشدید میکند و آنها موجودی بی اراده میسازد.
  8. افراد افسرده باید با دیگران ارتباط برقرار کنند و در جمع های اجتماعی حضور یابند و دوستان مختلفی پیدا کنند.
  9. افراد افسرده باید بدانند وقتی مثبت کنند و این تصور را داشته باشند که مشکلات را پشت سر خواهم گذاشت، باعث میشود بیشتر و باانگیزه تر تلاش کنند و نتایج درخشانی بگیرند. ولی اگر منفی بافی کنند باعث میشود با پیشداوری منفی، اعتماد به نفس کمی داشته باشند و تلاش کافی نکنند و سپس شکست بخورند.
  10. افراد افسرده نباید کمالگرایی داشته باشند و کارهای خود را به فردا موکول کنند. وقتی کاری را همان لحظه انجام دهند باعث میشود با پیشرفت کار، هورمون شادی و رضایت خاطر ترشح شد و به مرور زمان بهبود پیدا کنند.
  11. افراد افسرده نباید در هر مسئله ای از دیگران انتظار کمک و رفتارخوب داشته باشند.
  12. افراد افسرده باید مصرف نوشیدنی های کافئین دار را کاهش دهند.

اهمیت روان درمانی با متخصص درمان افسردگی

اگر یکی از نشانه‌های مرتبط با افسردگی را در موضوعی احساس می‌کنید، حتماً باید آن با متخصص درمان افسردگی مطرح کنید. این موضوع بسیار مهم است که هر چه زودتر به متخصص درمان افسردگی مراجعه کنید. رنج و عواقب ابتلا به افسردگی سنگین است و حتی برخی از افراد تا حد افکار خودکشی پیش می روند. افسردگی از هر نوعی که باشد، پیامدهای ناگواری بر زندگی اجتماعی-اقتصادی کسانی که از آن رنج می برند، دارد. برای این کار به شما توصیه می کنیم از هیچ نشانه ای غافل نشوید و به روان درمانگر خود اعتماد کنید و طعم زندگی را دوباره به دست آورید.

متخصص درمان افسردگی کسی است که آموزش دیده تا به این افراد افسرده، راهکار و درمانی را ارائه دهد که به بهترین وجه با مشکل افسردگی آنها سازگار است. بنابراین منطقاً درمان ممکن است از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. به همین دلیل به شما توصیه میکنیم خواندن مطالب آموزشی سایت ها را کنار بگذارید و روان درمانگران اعتماد کنید که بتوانند دلایل و ریشه افسردگی شما را شناسایی کنند و درمان مناسب را شروع کنند.

متخصص افسردگی

از نظر متخصص افسردگی، اختلال افسردگی با غم و اندوه شدید یا مداوم مشخص می شود که در عملکردهای روزانه اختلال ایجاد می کند و معمولاً به صورت کاهش علاقه یا لذت بردن از فعالیت ها ظاهر میشود. صرفا یک دلیل دقیق مشخص ندارد و ممکن است چند عاملی باشد و شامل عوامل ژنتیکی، اجتماعی و روانی باشد. افسردگی در هر سنی ممکن است اتفاق بیفتد، اما معمولاً در نوجوانان 20 تا 30 سالگی رایج تر است و در عمل، سی درصد بیماران را شامل میشوند. رویدادها و عوامل استرس زا که باعث کاهش روحیه می شوند نیز می توانند باعث ایجاد دوره های افسردگی اساسی شوند، به ویژه در افراد آسیب پذیر (به عنوان مثال، کسانی که سابقه یا سابقه خانوادگی افسردگی اساسی دارند).

ارتباط سریع با متخصص افسردگی

اهمیت بررسی علائم افسردگی توسط متخصص افسردگی

به هر گونه علائم افسردگی مانند اضطراب، اختلالات خواب، گریه، افکار سیاه، احساس بی ارزشی، احساس گناه، کاهش سرعت، از دست دادن اشتها، از دست دادن انگیزه و … باید توجه ویژه ای داشت و باید درنظر گرفت حدود هشتاد درصد خودکشی ها در یک دوره افسردگی رخ میدهد. در نتیجه تشخیص این علائم که می تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد و گاهی اوقات در زیر یک نمای بیرونی شادی آور توسط فرد افسرده، یک نقشه خودکشی واضح و در عین حال غیرقابل تشخیص توسط بستگان کشیده میشود باید توسط متخصص افسردگی انجام بپذیرد.

بررسی ابعاد افسردگی توسط متخصص افسردگی

افسردگی یک بیماری است که از چندین بعد توسط متخصص افسردگی بررسی شود:

  • بعد روانی: این به داستان زندگی فرد، تحصیلات او، آسیب های احتمالی، نقاط ضعف و قوت او یا حتی دفاع های روانی ساخته شده در طول زندگی مرتبط است.
  • بعد کودکی: دوره‌های زندگی در دوران کودکی (قرار گرفتن در معرض خشونت، از دست دادن، رها شدن)، یا دوره‌های جدیدتر زندگی (سوگواری، از دست دادن، جدایی) می‌توانند با ایجاد شکنندگی و تمایلات خاص در افسردگی نقش داشته باشند.
  • بعد سبک زندگی: رفتارها و روش‌های خاص تفکر نیز می‌تواند در افسردگی دخیل باشد: فرد می‌تواند عادت به پذیرش باورهای منفی داشته باشد : بدبین بودن، شکست‌خوردگی، بی‌فایده بودن فکر کردن، ناتوانی.
  • بعد فیزیولوژی: افسردگی گاهی نشانه ای از اختلال عملکرد مغز، اختلال در انتقال دهنده های عصبی است و بنابراین ناگزیر با زیست شناسی مرتبط است.
  • بعد محیطی: این بعد با زندگی رابطه‌ای، حرفه‌ای، اجتماعی و عاطفی فرد، با محیط زندگی‌اش و منابعی که می‌تواند از محیط خود استخراج کند، مرتبط است. یک فرد می تواند با افرادی که در برقراری ارتباط و گوش دادن مهارت دارند احاطه شود یا برعکس با افراد بسیار کمی احاطه شود یا روابط استرس زا و اضطراب آور را با عزیزان خود تجربه کند.

در اهمیت و نقشی که یکی از این ابعاد در تاریخچه بیماری ایفا کرده است، هرگز نباید از این واقعیت غافل شد که هر اتفاقی هم بیفتد، همه آنها کم و بیش مهم هستند و همه با علل بیماری ارتباط دارند. یک متخصص افسردگی، هرگز ابعاد مختلف را از هم جدا نمیکند و بلکه همیشه فرد را به عنوان یک کل در نظر میگیرد که تمام ابعاد مؤثر بر زندگی او (بعد روانی، بیولوژیکی، محیطی و …) را شامل می شود. جدا کردن یا انکار یک بعد به معنای به خطر انداختن عدم تعادل در زندگی فرد است.

مطالعه این مقاله مرتبط توصیه میشود: درمان افسردگی در مردان

روانشناس متخصص افسردگی

اگر شما دچار یکی از موارد زیر هستید، روانشناس متخصص افسردگی میتواند به شما کمک کند که امید و احساس رضایت خاطر را بازیابی کنید، بر افکار و احساسات دشوار غلبه کنید و دوباره در فعالیت هایی که برای شما مهم هستند شرکت کنید، کمتر تحت تاثیر افکار و احساسات منفی قرار بگیرید و یاد بگیرید که آنها را رها کنید و در نهایت مشارکت و موفقیت خود را در زمینه هایی مانند کار، مدرسه، زندگی اجتماعی و زندگی خانوادگی افزایش دهید.

  • آیا در بیشتر مواقع برای مدت بیش از 2 هفته احساس غمگینی، افسردگی و پوچی می کنید؟
  • آیا نسبت به چیزهایی که قبلاً دوست داشتید بی اعتنا شده اید؟
  • آیا اخیراً برخلاف میل شما اشتها یا وزن شما افزایش یا کاهش یافته است؟
  • آیا در خواب شما اختلالی بوجود آمده است ؟
  • آیا آهسته‌تر حرکت می‌کنید یا احساس بی‌قراری غیرمعمولی دارید؟
  • آیا کمبود انرژی دارید یا احساس خستگی می کنید؟
  • آیا خود را بی ارزش یا گناهکار می دانید؟
  • آیا در تمرکز یا تصمیم گیری مشکل دارید؟
  • آیا افکار خودکشی دارید؟

از نظر روانشناس متخصص افسردگی، افسردگی را می توان به عنوان یک بیماری در نظر گرفت که با اختلالات خلقی مشخص می شود و یک اختلال روانی است که تعداد زیادی از مردم را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار داده است. علل آن متنوع است و اکثرا مربوط به محیطی است که فرد در آن قرار می گیرد یا به مشکلات و نگرانی های روزمره مربوط می شود.

مشاوره با روانشناس متخصص افسردگی

دکتر روانشناس متخصص افسردگی

شما مجبور نیستید به تنهایی رنج بکشید، ما تا پایان درمان کنار شما هستیم و دکتر روانشناس متخصص افسردگی، می تواند به شما کمک کند افکار منفی را رها کنید و دوباره به زندگی عادی برگردید. همچنین دکتر روانشناس متخصص افسردگی می تواند به شما کمک کند تا به اهداف خود برسید و فعالیت هایی را که به شما انگیزه و الهام می بخشد، از سر بگیرید.

مهمتر از همه، دانستن این نکته مهم است که افسردگی قابل درمان است و با روان درمانی و بررسی اینکه چه چیزی منجر به افسردگی شما شده به شما قدرت غلبه بر افسردگی داده میشود. به دکتر روانشناس متخصص افسردگی در کلینیک ما این فرصت را بدهید تا به شما نشان دهیم که درمان چقدر می تواند تفاوت ایجاد کند.

مشاوره درمان افسردگی با دکتر روانشناس متخصص افسردگی

مهمترین علائم از نظر دکتر روانشناس متخصص افسردگی

مجموعه ای از علائم وجود دارد که مشخصه افسردگی است. البته همه این علائم در همه افراد مبتلا به اختلالات افسردگی ظاهر نمی شود. یک دکتر روانشناس متخصص افسردگی معتقد است که همه افراد افسردگی را به یک شکل تجربه نمی کنند. علائم ممکن است از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. آنها نه تنها با خلق و خو، بلکه به عملکرد جسمی و ذهنی نیز مرتبط هستند که مهمترین آنها عبارتند از:

  • خلق و خوی افسرده: این احساس غم و اندوه آمیخته با احساس ناامیدی است.
  • اختلالات خواب: اغلب با بی خوابی (خوابی که یافتن آن دشوار است) یا پرخوابی (زمان خواب بسیار فراتر از حد متوسط) مشخص می شوند.
  • کاهش علاقه به زندگی: افراد افسرده عموماً علاقه خود را نسبت به چیزهایی که به نظرشان خوشایند بوده است را از دست می دهند و تمام حقایق مربوط به زندگی خود را سیاه تلقی می کنند.
  • خستگی: این یکی از علائم هشدار دهنده حالت افسردگی است. مکرر است و ما دیگر هیچ انرژی و اراده ای برای شروع هیچ فعالیتی نداریم.
  • اختلالات شناختی و کندی روانی حرکتی: در اکثر افرادی که قربانی افسردگی می شوند، متوجه اختلال در استدلال و کاهش سرعت مهارت های حرکتی آنها خواهید شد.

بهترین دکتر برای درمان افسردگی

افسردگی می تواند چهره های بسیار متفاوتی داشته باشد و درمان افسردگی نیازمند این است شرایط روحی فرد و نوع افسردگی توسط بهترین دکتر برای درمان افسردگی ارزیابی شود. روان درمانی اولین و مهم ترین انتخاب برای درمان افسردگی است توسط بهترین دکتر برای درمان افسردگی است.

اگرچه موضوع افسردگی روز به روز بیشتر رایج می شود و بسیاری از مردم هنوز اطلاعات کمی در مورد این بیماری دارند اما اگر با بهترین دکتر برای درمان افسردگی مشاوره داشته باشید و بدانید با کدام بیماری دست و پنجه نرم می کنید، علت آن چیست و چگونه می توانید آن را درمان کنید، روند درمان سریعتر میشود.

آیا می دانید به عنوان مثال حتی افرادی که همیشه فعال هستند و هرگز استراحت نمی کنند، ممکن است دچار افسردگی شوند که با بیش فعالی خود آن را پنهان می کنند؟ یا میدانید افراد افسرده اغلب دلیل وضعیت خود را در یک بیماری نمی بینند و بلکه شکست شخصی و مقصر بودن را عامل آن می دانند؟ مانند هر بیماری جدی پزشکی، اگر مشکوک هستید که یکی از عزیزان افسرده است و یا خودتان به این اختلال مبتلا شده اید، در اسرع وقت به دنبال بهترین دکتر برای درمان افسردگی باشید. بسیاری از مردم فقط زمانی اقدام به درمان روانشناسی افسردگی می کنند که مشکلات تقریباً غیرقابل تحمل شده است و نمی دانند چه کاری انجام دهند. این را بدانید هرچه زودتر برای درمان افسردگی اقدام کنید درمان سریعتری خواهید داشت.

ارتباط 24ساعته با بهترین دکتر برای درمان افسردگی

بهترین دکتر افسردگی در ایران

از نظر بهترین دکتر افسردگی در ایران، بسیاری از افراد افسرده شکایت و ناامیدی دارند و گاهی به طور کامل از کمک یا ارتباط بستگان و دوستان خودداری می کنند و کنار می کشند. در چنین شرایطی صبور باشید و به عزیزتان بگویید که افسردگی یک بیماری بسیار قابل درمان است. سعی نکنید او را متقاعد کنید که رفتار زننده ای دارد و همچنین بحثی در مورد موجه بودن یا نبودن دیدگاه منفی نکنید. افراد افسرده در احساسات خود “به دام” افتاده اند و اغلب توانایی تغییر دیدگاه آنها توسط افراد غیر روانشناس ممکن نیست. اگر آنها باعث دلخوری شما شدند از آنها دور نشوید و بدانید که به کمک شما نیاز دارند.

اگر افسردگی یکی از اعضای خانواده یا دوست شما برای ماه ها ادامه داشته باشد، احتمالاً برای شما بسیار ناراحت کننده خواهد بود. به همین دلیل توجه داشته باشید که افراد افسرده بسیاری از چیزها را به شکلی تحریف شده می بینند و مطمئناً پس از درمان توسط بهترین دکتر افسردگی در ایران، تصمیمات متفاوتی می گیرند و به دنیا از زاویه بهتری نگاه میکنند.

طبق منابع معتبر، افسردگی در حال حاضر یک بیماری گسترده است و از هر صدنفر، تقریبا بیست درصد آنها حداقل یکبار در طول زندگی خود دچار افسردگی یا خلق و خوی افسرده شده اند. همچنین اغلب مدت زیادی طول می کشد فرد و اطرافیان متوجه وخامت اوضاع بشوند. و این موضوع به این دلیل رخ میدهد که افراد به سلامت روان خود به اندازه سلامت جسمی توجه ندارند. همچنین اگر افسردگی زود تشخیص داده شود، معمولاً به راحتی قابل درمان است.

مشاوره با بهترین دکتر افسردگی در ایران

بهترین مشاور درمان افسردگی

بهترین مشاور درمان افسردگی می‌تواند با دریافت اطلاعات، انجام پرسشنامه ها و مصاحبه‌های مختلف به روان شما پی ببرد و سپس با پیشنهاد و ارائه راهکارهای مناسب به شما برای پیشگیری از افسردگی کمک کند. در نظر داشته باشید که افسردگی، یکی از مشکلات شایع و رایج در زندگی انسان است و متاسفانه می‌تواند گریبان گیر تک تک ما شود. در نتیجه با درمان توسط بهترین مشاور درمان افسردگی می‌توانید خود را از ابتلا به افسردگی ایمن کنید.

استفاده از روانشناس یا روانپزشک؟

طبق تحقیقات صورت گرفته در کشور آلمان، 79درصد اشخاصی که افسردگی شدید دارند، توسط خدمات مشاور درمان افسردگی با درمان می شوند و تعداد كمی از اشخاص درمان نمیشوند و به كمك تخصصی ‌تری مثل خدمات روانپزشکی و دارودرمانی نياز دارند. به همین دلیل پیشنهاد میشود از خدمات مشاوره با بهترین مشاور درمان افسردگی استفاده کنید و خود را در ابتدا در قید و بند عوارض های دارودرمانی نکنید (یعنی اگر احیانا نتیجه مطلوبی نگرفتید با مشورت از روانشناس به روانپزشک مراجعه کنید)

برای درمان افسردگی به چه دکتری مراجعه کنیم؟

آیا میخواهید بدانید برای افسردگی به چه دکتری مراجعه کنیم؟ دلیل افسردگی در هر فردی با فرد دیگر میتواند فرق داشته باشد و هیچ الگوی مشخصی برای بروز افسردگی وجود ندارد! اما گاهی دلایلی مثل شکستهای بزرگ در زندگی و یا از دست دادن فرد عزیزی میتواند منجر به این اختلال شود. در برخی از موارد نیز اختلال افسردگی ریشه در دوران کودکی دارد. توجه کنید که تشخیص به موقع و درست اختلال افسردگی دکتر افسردگی شما را به درمان سریعتر و راحت تر نزدیک میکند و هدف ما نیز در کلینیک روانشناسی دکترسلام همین است. پس اگر این سوال که برای درمان افسردگی به کدام دکتر مراجعه کنیم به ذهن شده آمده است، پاسخ این است که بهترین دکتر افسردگی، روانشناس متخصص در زمینه افسردگی است.

برای درمان افسردگی به چه دکتری مراجعه کنیم

برخی از دلایل افسردگی

مرگ عزیزان

از متداول ترین عوامل بروز افسردگی مرگ یکی از عزیزان است. نکته مهم در برخورد با این موضوع این است که فرد باید احساسات خود را بروز دهد، آنها را سرکوب نکند و تاجایی که به خود و دیگران آسیبی وارد نشده سوگواری کند. (فروخوردن اینگونه احساسات و بروز ندادن آن، از دلایل اصلی افسردگی است)

دچار شدن به بیماری های سخت

دچار شدن به بیماری های سخت (از قبیل سرطان و بیماری های قلبی) و یا برخی بیماری های زمینه ای که با اثر گذاشتن روی عملکرد مغز باعث بروز افسردگی میشود (مثل اختلال های هورمونی کم کاری یا پرکاری تیروئید) نیز از دلایل اصلی افسردگی می باشد.

شکست های بزرگ

برخی از اتفاقات و شکست های ناگوار (مثل طلاق، خیانت، شکست عشقی، ورشکستگی) میتواند در بروز افسردگی موثر باشد. در برخورد با اینگونه مسائل کمک گرفتن از بهترین دکتر افسردگی در تهران (روانشناس بالینی متخصص در حیطه افسردگی و دیگر اختلالات) کمک بسزایی خواهد کرد.

خشم درونی

خیلی اوقات مشاهده میشود که افراد افسرده، یک خشم درونی در وجود خود دارند و ریشه آن به گذشته برمیگردد. این افراد نتوانسته اند در آن زمان ها خشم خود را بروز دهند و همین اتفاق باعث به وجود آمدن خشم منجمد در آنها شده است. (این خشم منجمد میتواند بسیار خطرناک شده و تبدیل به افسردگی شدید شود! چرا که مدت زیادی سرکوب شده است)

اتفاقات دوران خردسالی

اتفاقات و رویدادهایی مثل تجاوز جنسی و یا عدم حمایت عاطفی در دوران کودکی و خردسالی میتواند در دوران نوجوانی و بزرگسالی منجر به افسردگی شود.

تنهایی

این مورد نیز از موارد مهمی است که با بروز افسردگی رابطه مستقیمی دارد. احساس تنهایی، نبود یک همدمی که بتوان با او هم صحبت شد و از خستگی های روحی گفت و سرزنش نشد در به وجود آمدن و شدت گرفتن این اختلال اهمیت دارد.

علائم افسردگی

علائم ونشانه های بیماران افسرده از نظر روانشناس خوب افسردگی (متخصص درمان افسردگی)، میتواند در 4طبقه (شناختی – احساسی – رفتاری – جسمی) دسته بندی شود.

  1. علائم و نشانه های شناختی: افراد افسرده خود را یک فرد شکست خورده، مقصر و بدرد نخور میدانند و از خود ناامید هستند و حتی ممکن است افکار منفی و میل به خودکشی داشته باشند.
  2. علائم ونشانه های احساسی: افراد افسرده احساس غمگینی، نگرانی، دلواپسی، خشم، نا امیدی، درماندگی، نوسان خلقی، کاهش اعتماد به نفس و بی انگیزگی دارند.
  3. علائم ونشانه های رفتاری: افراد افسرده ممکن است بی دلیل گریه کنند، انزوای اجتماعی داشته باشند و دیگران کناره گیری کنند، حساس و تحریک پذیر باشند، به ظاهر خود توجهی نداشته باشند و یا خود را زشت بدانند و بیش از حد درگیر ظاهر شوند، تمرکز و قدرت یادگیری و حافظه کمی داشته باشند، احساس خوشایند به علایق گذشته را از دست دهند،  در تصمیم گیری مشکل داشته باشند و به دلیل احساس خستگی و کاهش انرژی قادر به انجام وظایف روزمره خود نباشند.
  4. علائم و نشانه های جسمی: افراد افسرده ممکن است با اختلال خواب داشته باشند، یبوست پیدا کنند، میل جنسی آنها کاهش داشته باشد، اشتهای آنها افزایش یا کاهش یابد. همچنین لرزش  تپش قلب نیز دیگر علائم میتواند باشد.

علت افسردگی

از آنجا که افسردگی علائم مختلفی دارد و میتواند به هزار و یک دلیل رخ یدهد، نیاز به ریشه یابی توسط متخصص درمان افسردگی دارد. از علت افسردگی از نظر روانشناس خوب برای افسردگی میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • برخی از ویژگی های شخصیتی از قبیل عزت نفس پایین، بدبینی، منفی بافی و سست عنصری
  • عوامل اجتماعی از قبیل فشارهای اقتصادی، نارضایتی از جامعه و عوامل روانی مرتبط با جامعه
  • عوامل خانوادگی از قبیل طلاق و خیانت
  • عوامل ژنتیکی و وراثتی
  • مرگ یکی از عزیزان
  • شکست عشقی
  • مشکلات شخصی
  • مصرف برخی از داروها
  • اعتیاد به مواد مخدر
  • ابتلا به برخی بیماری های سخت از قبیل سرطان و …
  • مصرف مشروبات الکی
  • مشکلات شیمیایی مغز

انواع افسردگی

افسردگي يك قطبي

افسردگی اساسی که از آن به عنوان افسردگی یک قطبی (MDD) هم نام برده می شود، با احساس مداوم غم و اندوه یا عدم علاقه به محرک های بیرونی همراه است. این نوع اختلال فقط روی نقاط منفی و احساساتی مثل ناامیدی و دلسردی و علائمی شبیه این متمرکز است

افسردگي دو قطبي

افسردگی دو قطبی نوعی از اختلالات خلقی است که باعث نوسان خلقی شدید می‌شود. همچنین این نوسانات نه تنها روی خلق و خوی فرد، بلکه روی افکار و رفتار و عملکرد فرد تاثیر می‌گذارد.

افسرده خویی

اختلال افسرده خویی، نوعی افسردگی است که مدت زمان زیادی را به طول‌ می‌انجامد. همچنین این افسردگی به اندازه افسردکی یک قطبی و دو قطبی شدید نیست ولی اثرات مخربی را به همراه می آورد و نیاز به درمان دارد.

افسردگي مینور

این نوع از افسردگی از نظر شدت و دوره ابتلا با انواع دیگر افسردگی تفاوت دارد. به نحوی که از نظر شدت، مدت زمان و و تاثیرات از بقیه کمتر است.

افسردگي فصلي

افسردگی فصلی به نوعی از افسردگی میگویند كه در طول يك دوره خاص از سال که عموما فصل زمستان است (با علائمی مانند روحیه پایین و سستی مفرط) اتفاق مي افتد و قابل پيشگيري است. میتوان گفت كمبود نور علت اصلی افسردگی فصلی است و برای درمان آن از نور درمانی استفاده ميكنند.

افسردگي ماليخوليا

در برخی از افراد مبتلا به افسردگی شدید، مواقعی پدید می آید که از دست دادن ارتباط با واقعیت را تجربه‌ میکنند و حتی ممکن است توهم و هذیان نیز بروز کند.

افسردگی پیش از عادت ماهیانه

علت اصلی این افسردگی ترشح هورمون های زنانه است. افسردگی های ناشی از عادت ماهیانه از افسردگی های رایج زنان است و دارای نشانه هایی از قبیل بی حوصلگی و خق پایین می باشند.

افسردگی بعد از زایمان

افسردگی بعد از زایمان در 10الی15درصد زنان بوجود مشاهده شده است و علائمی مانند سایر افسردگی ها دارند. افسردگی پس از زایمان ممکن است ناشی از تغییرات هورمونی و یا مسئولیت مراقبت از نوزاد باشد. همچنین از عوامل تشدید کننده این افسردگی میتوان به عدم حمایت عاطفی از سوی همسر، کمبود خواب، سابقه اختلال روانی در پدرومادر، تغذیه نامناسب و یا … باشد.

افسردگی دوران یائسگی

این نوع از افسردگی ممکن است ناشی از افکار منفی، کمبود اعتماد به نفس و یا تغییرات غدد داخلی و هورمون ها باشد. از علائم افسردگی دوران یائسگی میتوان به حساسیت زیاد، کاهش روحیه و تغییر در خلق و خو نام برد.

نقش تغذیه در کنترل علائم افسردگی

تحقیقات و پژوهش های صورت گرفته نشان می دهد که ماهی و روغن آن مخصوصا چربی امگا3، ویتامین ها و مخصوصا ویتامین B، رژیم غذایی سرشار از سبزی و میوه میتواند تاثیرات خوبی روی خلق و خو بگذارد و به کنترل علائم افسردگی کمک کند.

عوامل افزایش خطر ابتلا به افسردگی

  1. شرايط محيطی: وجود نگرانی های فکری و جسمی، تنها بودن و نداشتن دوست احتمال ابتلا به افسردگی را بیشتر میکند.
  2. بيماری جسمی: دلیل بروز خیلی از افسردگی ها ابتلا شدن به بیماری های سخت است.
  3. شخصيت: شخصیت هر فردی با فرد دیگر متفاوت است و بسیاری از صفات نامناسب شخصیتی از قبیل زودرنجی، نداشتن عزت نفس، منفی بینی و … میتواند احتمال بروز افسردگی را بالا ببرد
  4. الكل: تحقیقات پزشکی نشان میدهد مصرف الکل در سیستم مغزی و عصبی تاثیرات مخربی میگذارد و میتواند باعث بروز افسردگی شود.
  5. جنسيت: از آنجا که مردان کمتر دستخوش احساسات میشوند، زنان بیشتر از مردان مستعد افسردگی هستند.
  6. ژن ها: تحقیقات نشان میدهد خیلی از افسردگی ها ژنتیکی است و اگر یکی از والدین افسردگی را تجربه کرده باشد، فرزندشان هشت برابر بیشتر از افراد عادی مستعد ابتلا به افسردگی است.

مواردی که خطر بازگشت افسردگی را به همراه دارد

  • ژنتیکی بودن افسردگی
  • اگر افسردگی طولانی مدت بوده باشد و دیر اقدام به درمان شده باشد
  • وجود اختلال روانی دیگر در شخصیت فرد
  • حساسیت شدید و آسیب پذیری فرد نسبت به عوامل اجتماعی (ضعف شخصیتی)
  • اگر دوره بهود افسردگی قبلی بطور کامل طی نشده باشد

درصد افسردگی بین زنان و مردان

میتوان گفت در همه جای دنیا، زن ها بیشتر از مردها مبتلا به افسردگی میشوند. برخی از دلایل این امر موارد زیر است:

  • مصرف داروهایی از قبیل داروهای کاهش و افزایش وزن، قرص ضدبارداری، ارام بخش ها و…
  • زنان میل بیشتری نسبت به مردان دارند که مشکلات خود را بپذیرند و به مراکز مشاوره روانشناسی افسردگی مراجعه کنند
  • لطیف بودن روحیه زنان در مقایل مواجهه با مشکلات مختلف

عوامل افزایش دهنده خطر بروز افسردگی

  • تجربه ابتلا به افسردگی در گذشته
  • سابقه ابتلا به افسردگی در خانواده و عوامل ژنتیکی
  • جوان تر بودن
  • حمایت اجتماعی پایین
  • مصرف داروهایی از قبیل کورتیکو استیروئیدها، داروهای ضد ویروسی نظیر اینترفرون آلفا و ایزوترتینوئین برای درمان آکنه
  • مصرف مواد مخدر و الکل
  • رویدادهای ناگوار و تلخ

رابطه افسردگی با بیماری های جسمی

افسردگی با بسیاری از بیماری های جسمی رابطه تنگاتنگی دارد. برخی از روابط افسردگی با بیمارهای جسمی عبارت است از:

افسردگی و اختلال عروق قلبی

افرادی که دارای بیماری عروق کرونر قلبی هستند و یا تحت جراجی قلب یا انژیوپلاستی یا انژیوگرافی قرار گرفته اند احتمال افسردگی بالایی دارند
سکته قبلی در بیماران افسرده، احتمال مرگ را بیشتر میکند
در بیماران قلبی که افسردگی هم دارند، فعالیت سمپاتیکی بالاتر میرود

افسردگی و سرطان

سرطان و افسردگی رابطه مستقیمی دارد و طبق گفته انجمن سرطان آمریکا، از هر 4نفر که به سرطان ابتلا دارند یک نفر افسردگی دارد.
بررسی های متعدد نشان می دهد افسردگی طولانی مدت امکان ابتلا به یکی از انواع تومورها را افزایش میدهد
برخی از داروهای ضد سرطان مثل سیتوکین ها، استروییدها و آلکیلوییدهای وینیل امکان افسردگی را زیاد میکند

افسردگی و پارکینسون

تقریبا نیمی از بیماران پارکینسون افسردگی دارند (به علت مکانیسم های نوروبیولوژیک)
با درمان افسردگی، علائم این بیماری کاهش پیدا میکند

افسردگی و دیابت

شیوع افسردگی در بیماران دیابتی تیپ 1 و 2 حدود دو برابر افراد عادی است
افسردگی در بیماران دیابتی، عمیق تر و طولانی تر از افسردگی افراد عادی است
افسردگی عوارض دیررس دیابت را زودتر نمایان میکند

افسردگی و سکته مغزی

تقریبا 20% افرادی که سکته مغزی کرده اند به افسردگی مبتلا میشوند
وجود افسردگی بعد از سکته مغزی، بهبود ناتوانی عملکری را تاخیر می اندازد

افسردگی و صرع

افسردگی در بیماری صرع بسیار شایع است و با میزان کنترل بیماری صرع ارتباط مستقیم دارد. به همین دلیل درصورت عدم درمان افسردگی، علائم این بیماری چندین برابر میشود.
افسردگی میتواند از عوارض داروهای درمان بیماری صرع باشد
در صرع پارشیال لوب تمپورال میزان افسردگی 17 برابر می شود

افسردگی و زوال عقل یا دمانس

افسردگی یکی از علائم روالی عقلی میتواند باشد و میتواند سرعت پیشرفت دمانس (بیماری زوال عقل) را افزایش دهد

اختلال هایی که با افسردگی اشتباه گرفته میشوند

  • دلیریوم: دلیریوم یا روان‌آشفتگی، یک اختلال در توانایی ذهن می باشد که آشفتگی فکری و کاهش هوشیاری نسبت به محیط پیرامون را پدید می آورد.
  • دمانس: دمانس یا زوال عقل، یک عبارت رایج است که برای وصف علائم مختلف مشکلات زوال شناختی (مثل فراموشی) استفاده می‌شود.
  • سندروم لوب فرونتال: سندرم لوب فرونتال یا ناپایداری خلقی، اختلال دائم شخصیتی با نمای بالینی خاص می باشد که ناشی از آسیب لوب های فرونتال (ناحیه ای در مغز) است.
  • عقب افتادگی ذهنی: عقب ماندگی ذهنی یا به عبارت دیگر کم توانی ذهنی اختلالی است که در آن فرد مبتلا دارای بهره هوشی و یا توانایی هوشی پایین تر از میانگین جامعه را دارد.

سوالات متداول

سوالات متداولی در مورد درمان افسردگی وجود دارد که در ادامه مطلب قصد داریم به آنها بپردازیم:

افسردگی چیست؟

اگر بخواهیم تعریف کاملی از افسردگی داشته باشیم باید اینگونه بیان کنیم که افسردگی اختلال روانشناختی است که باعث بوجود آمدن غم و ناراحتی در فرد میشود بنحوی که دیگر تمایل و انگیزه ای برای انجام کارها ندارد. همچنین در طولانی مدت میتواند باعث بروز مشکلات بزرگی از قبیل پروراندن افکار مربوط به خودکشی شود.

در مجموع میتوان نتیجه گیری کرد که اختلال افسردگی، فرد را از نظر روحی و جسمی تحت تاثیر قرار میدهد و زندگی او را دچار چالش میکند. بنابراین بررسی شناخت عواملی که میتواند در بروز و شدت افسردگی موثر باشد توسط  دکتر افسردگی در تهران حائز اهمیت است.

برای درمان افسردگی باید به چه دکتری مراجعه کرد؟

برای درمان افسردگی باید به چه دکتری مراجعه کرد؟ برای تشخیص و درمان افسردگی باید به بهترین دکتر افسردگی در تهران (روانشناس بالینی متخصص در حوزه افسردگی) مراجعه کرد. درواقع با مراجعه به روانشناسی که در این رشته تحصیل کرده و تجربه لازم را بدست آورده است، می‌توان این بیماری را درمان کرد.

ما در مرکز مشاوره روانشناسی دکترسلام، برای هر مشکل، روانشناس مختصص در آن حیطه را بکار خواهیم گرفت. چرا که یکی از دلایل نارضایتی افرادی که نتیجه مطلوبی نگرفته اند این است که به روانشناسی مراجعه کرده اند که مثلا تخصص اصلی او مشاوره و روانشناسی خانواده یا ازدواج است و نه افسردگی!
پس این اطمینان خاطر را به شما میدهیم که شرایط ایده آل و تضمین شده ای برای درمان فراهم کرده ایم.

چه زمانی به دکتر افسردگی مراجعه کنیم؟

همانگونه که در ابتدای این مطلب عرض شد، زمانی که احساس کردید افسردگی جزئی از زندگی روزمره‌ شده و علائم آن را حس می‌کنید، بهترین کار این است که هرچه زودتر به بهترین دکتر افسردگی در تهران مراجعه کنید و اگر تمایل یا شرایط مراجعه حضوری را ندارید از خدمات مشاوره روانشناسی تلفنی یا آنلاین استفاده کنید.

پیش روانشناس برم یا روانپزشک؟

این سوال از رایج ترین سوالاتی است که برای هر فرد افسرده ای ممکن است پیش آید. در ابتدا باید دانست که درمان روانپزشک بیشتر بوسیله دارو است و برای مواقعی توصیه میشود که شرایط بسیار وخیم است و از جلسات مشاوره روانشناسی نتیجه ای نگرفته اید.

psynyouمجله اصول بهداشت روانی / wikipedia

error: شما قادر به کپی مطالب این سایت نیستید
پیمایش به بالا