مرکز مشاوره دکترسلام {کلینیک رواشناسی دکترسلام}

کلینیک روانشناسی دکترسلام

اولین مرکز 24ساعته در ایران

کلینیک روانشناسی دکتر سلام (مرکز مشاوره دکترسلام)
مشاوره تلفنی
مشاوره آنلاین
مشاوره حضوری
سرعت و سهولت

فرآیند نوبت دهی در اسرع وقت صورت میگیرد و حداکثر طی 10دقیقه به تراپیست مجرب در حیطه درخواستی وصل میشوید.

تعرفه های مصوب

کلیه خدمات با تعرفه کمتر از تعرفه مصوب 1402 انجام میشود. همچنین تمامی مشاورین بیش از 10سال تجربه کاری دارند.

تایم کاری منعطف

شما در هر ساعت از شبانه روز و حتی در ایام تعطیل، میتوانید از خدمات مشاوره تلفنی، آنلاین و حضوری استفاده کنید.

سوالات متداول

از آنجا که شعار ما سرعت و سهولت در دریافت مشاوره روانشناسی است، شما با یک تماس یا پیغام در واتساپ میتوانید برای دریافت مشاوره اقدام کنید (لازم به ذکر است ما در کمتر از نیم ساعت شما را به روانشناس متخصص در حیطه درخواستی وصل میکنیم)

بله! تمامی روانشناسان ما دارای بیش از 10سال تجربه کاری هستند، همگی عضو انجمن رواشناسان ایران می باشند و صلاحیت آنها از فیلتر مدیریت احراز شده است.

قبل از برقرای جلسات مشاوره، سیستم ارجاع مجموعه (تیم پشتیبان) و سوپروایزر مرکز که دارای تحصیلات روانشناسی هستند، موضوع شما را بررسی میکنند و روانشناس متخصص در حیطه درخواستی را برای شما انتخاب میکنند تا بطور قطع از جلسات خود رضایت کاملی داشته باشید

نجات از افسردگی

مشاوره برای نجات از افسردگی

فهرست مطالب

چگونه از شر افسردگی خلاص شویم؟ راه نجات از افسردگی چیست؟ یک دوره سخت در زندگی و اتفاقات دردناکی مانند ضربه روحی، سوگواری یا حتی ژنتیک، همه عواملی هستند که می توانند روزی فرد را به افسردگی سوق دهند. افسردگی به عنوان یک بیماری شناخته شده است، اما می توان آن را درمان کرد و چندین احتمال وجود دارد که بدون دارو و به سرعت از شر افسردگی خلاص شوید.

طبق گفته سازمان جهانی بهداشت، افسردگی یک اختلال روانی رایج است. در سراسر جهان، 5 درصد از بزرگسالان از اختلالات افسردگی رنج می برند. افسردگی یک آسیب است که می تواند باعث رنج زیادی شود و به طور قابل توجهی عملکرد روانی، اجتماعی و کیفیت زندگی فرد مبتلا به این بیماری را تغییر دهد.

اگر میخواهید بدانید چگونه از شر افسردگی خلاص شویم و نجات پیدا کنیم، این مطلب را که چکیده و خلاصه ای از 50 مقاله است را با دقت بخوانید.

اگر به دنبال تشخیص یا مشاوره و درمان افسردگی هستید میتوانید در هر ساعت از شبانه روز با شماره 09212014880 تماس بگیرید و از خدمات مشاوره افسردگی (حضوری، تلفنی، آنلاین) کلینیک روانشناسی دکترسلام استفاده کنید.

مطالعه این مطلب توصیه میشود: مشاوره روانشناسی آنلاین 24ساعته

چگونه از شر افسردگی خلاص شویم

چگونه از شر افسردگی خلاص شویم؟

قبل از بحث در مورد اینکه چگونه از شر افسردگی خلاص شویم، مطمئن باشید که بهبودی از افسردگی امکان پذیر است. افرادی که از افسردگی رنج می برند همیشه به طور کامل آگاه نیستند که افسردگی قابل درمان است و باید روند درمان را کامل طی کنند. درمان افسردگی بدون قرص امکان پذیر است. اگر میخواهید بدانید چگونه از شر افسردگی خلاص شویم، 5مرحله زیر را با دقت مطالعه کنید:

مطالعه این مطلب توصیه میشود: دکتر افسردگی در تهران

1.به احساسات خود گوش دهید و اولین علائم را در خود تشخیص دهید

این مرحله اول یک یک مرحله مهم در روند بهبودی افسردگی را تشکیل می دهد و به فرد اجازه می دهد تا از ناراحتی خود آگاه شود. این ترکیبی از انگیزه و میل به رهایی از افسردگی است. به همین دلیل ضروری است که به احساسات خود گوش دهید و اگر احساس میکنید که به افسردگی مبتلا شده اید از یک روانشناس مشورت بگیرید.

برخی از علائم افسردگی می تواند به شما بگوید که در یک دوره افسردگی هستید. مهم است که به این نشانه‌ها توجه کنید و زمانی که احساس می‌کنید خوب نیستید، غم و اندوه دارید، در حال از دست دادن اشتیاق به زندگی و میل به انجام فعالیت‌های روزانه‌تان هستید و ترجیح می‌دهید به جای بیرون رفتن، خود را منزوی کنید و در رختخواب بمانید، برای اینکه دوره افسردگی بدتر نشود به درمان آن اقدام کنید. روانشناسان مرکز مشاوره دکترسلام، بصورت 24ساعته مشاوره و روان درمانی برای درمان افسردگی هستند.

2.بدانید چگونه از یک متخصص کمک بخواهید

رهایی از افسردگی مستلزم کمک گرفتن از یک متخصص روانشناس است. این مرحله ای است که ممکن است در نگاه اول بدیهی به نظر برسد اما برای برخی افراد دشوار است. وقتی یک فرد افسرده، بی انگیزه و سرشار از افکار منفی است ممکن است درخواست حمایت از یک درمانگر برای رهایی از افسردگی برای او سخت باشد.

از آنجا که علائم افسردگی، پیشرونده هستند و ممکن است در طول زمان ظاهر شوند و بدتر شوند و از فردی به فرد دیگر متفاوت باشند، تشخیص و درمان افسردگی ضرورت دارد و باید بدون هرگونه تعللی، افکار منفی خود را کنار بگذارید و از یک روانشناس کمک بگیرید.

3.علت افسردگی خود را شناسایی کنید

بهبودی از افسردگی شامل شناسایی علل افسردگی است. برای برخی از افراد، افسردگی شدید آنها با سابقه زندگی دردناک همراه با آسیب های عمیق مرتبط است. بررسی و کشف علل افسردگی، توسط یک روانشناس و روان درمانگر امکان پذیر است که فقط یک روانشناس یا روان درمانگر قادر به تشخیص و درک کامل آن خواهد بود.

روانشناس از طریق تخصص و ابزارهای خود، عواملی را که بر وضعیت شما تأثیر گذاشته است را شناسایی می کند تا بتوانید واکنش های خود را بهتر درک کنید. از آنجایی که افسردگی یک علت واحد ندارد و یک بیماری چند عاملی است، چندین محور مهم وجود دارد که می توان روی آنها کار کرد. در نتیجه، عوامل محرک و همچنین شکل آن، درمان افسردگی را مشروط خواهد کرد.

4.افسردگی خود را با چند برابر کردن منابع رفاه درمان کنید

برای بهبودی از افسردگی، باید یاد بگیرید که خودتان را خوب کنید. علاوه بر درمان، راه حل های مکمل دیگری نیز وجود دارد که به شما کمک می کند تا بدون دارو از شر افسردگی خلاص شوید. برای مثال می توانید به موازات جلسات روان درمانی خود به یک فعالیت ورزشی روی بیاورید، چون علاوه بر اینکه برای سلامت جسمانی شما مفید است، به شما کمک می کند تا تعادلی در سبک زندگی خود پیدا کنید و از بازسازی سلامت روان شما حمایت شود.

انجام فعالیت بدنی برای درمان افسردگی توصیه می شود. ورزش به احیای مکانیسم های هورمونی مختلف (مانند ترشح هورمون شادی و ترشح هورمون تنظیم استرس) کمک می کند. همچنین می توانید به سمت فعالیت های هنری بیشتری مانند طراحی، عکاسی یا نوشتن حرکت کنید.

هدف از این مرحله این است که با انجام فعالیت هایی که به شما کمک می کند و از نظر جسمی و فکری شما را تحریک می کند، دوباره از خود مراقبت کنید. این مرحله‌ای است که در طی آن می‌توانید فعالیت‌های جدیدی را کشف کنید و با افراد جدیدی ملاقات کنید که به شما اجازه می‌دهند تا معنایی را که می‌خواهید به زندگی خود بدهید، به طور مثبت تغذیه کنید.

5.دستاوردهای خود را حفظ کنید تا از تکرار آن جلوگیری کنید

جدای از اقدام برای درمان افسردگی که در همان لحظه ای که شما مبتلا می شوید باید انجام شود، عادات جدیدی که در این درمان به دست می آید باید حفظ شود تا دیگر نتوانید افسردگی داشته باشید. در این مرحله، هدف این نیست که قوانین خیلی شدیدی را بر شما تحمیل کنیم که نتوانید به آنها پایبند باشید، بلکه هدف این است که یک قدم جلوتر از دیگری قرار دهید تا این اعمال جدید به عادت های زندگی تبدیل شوند. برای مثال نباید تکنیک های دورکردن افکار منفی و ازبین بردن استرس را فراموش کنید.

اختلال افسردگی یک آغاز و یک پایان دارد. رهایی از افسردگی امکان پذیر است. پس اگر احساس می کنید در انجام کارهای کوچک روزمره مشکل دارید، خستگی در حال ایجاد است، دیگر انگیزه ندارید و خودتان را منفی قضاوت می کنید، این سیگنال ها باید به شما هشدار دهند! منتظر گذر زمان نباشید و با یک رواشناس مشورت کنید تا در صورت لزوم، درمانی متناسب با شرایط شما را به شما پیشنهاد می دهد که به شما امکان می دهد هر چه سریعتر از این دوره افسردگی خلاص شوید.

چگونه از افسردگی نجات پیدا کنیم؟

اولین پاسخ برای سوال چگونه از افسردگی نجات پیدا کنیم این است که بپذیرید این حالتی که در آن قرار دارید طبیعی نیست. مهمتر از همه، از آن خجالت نکشید و از صحبت در مورد آن در اطراف خود دریغ نکنید و بدانید که پذیرش مشکل، مهم ترین کار در درمان است.

در واقع، افسردگی یک عدم تعادل شیمیایی درون مغز است. عملکرد صحیح انتقال دهنده های عصبی خاص مانند دوپامین، نوراپی نفرین یا حتی سروتونین به دلیل نقص در انتقال عصبی مختل می شود. مکانیسم‌های دیگری مانند فعال شدن فرآیندهای التهابی که عملکرد مغز را مختل می‌کند و سیستم‌های عصبی دخیل در تنظیم خلق را تغییر می‌دهند، دخیل هستند. این تغییرات ایجاد یک زمینه بیولوژیکی را به ویژه برای ظهور علائم افسردگی تسهیل می کند. مطالعات همچنین نشان می دهد که بین استرس و افسردگی ارتباط مستقیمی وجود دارد.

پس اگر میخواهید بدانید چگونه از افسردگی نجات پیدا کنیم، به این باور برسید که افسردگی این یک بیماری پیچیده است و نباید آن را ساده گرفت! هر چه زودتر از فرد مراقبت شود، احتمال نجات از افسردگی بیشتر می شود. بسیار مهم است که منتظر نمانید و به محض ظاهر شدن علائم با یک مشاور روانشناس مشورت کنید.

مطالعه این مطلب توصیه میشود: درمان افسردگی حاد

6.با روان درمانی از افسردگی نجات پیدا کنید

متخصصان بهداشت بر این باورند که برای افسردگی خفیف تا متوسط، روان درمانی ممکن است بهترین روش درمان باشد. اما در مورد افسردگی بسیار شدید، این به ماهیت علائم و عملکرد ذهنی، ترجیحات بیمار و در دسترس بودن درمانگر بستگی دارد. بنابراین درمان دارویی مبتنی بر داروهای ضد افسردگی همراه با روان درمانی ممکن است ضروری باشد.

در موضوع چگونه از افسردگی نجات پیدا کنیم، انواع مختلفی از درمان ها وجود دارند که اثربخشی خود را در نجات از افسردگی ثابت کرده اند. علاوه بر این، مطالعه اخیر منتشر شده در مجله انجمن پزشکی آمریکا با ارزیابی اثربخشی روان‌درمانی‌های مختلف در برابر افسردگی نشان می‌دهد که آنها اثربخشی یکسانی دارند. درمان های انتخاب اول عبارتند از:

روان درمانی حمایتی: یعنی همراهی بیمار در شرایط سختی که از سر می گذراند. هدف روان درمانی حمایتی برای کاهش رنج روانی است. در این روش، روانشناس فعالانه از او حمایت می کند و به او کمک می کند تا واکنش ها، افکار و احساساتش را درک کند تا بهتر از افسردگی خارج شود.

درمان شناختی و رفتاری: شامل آموزش به فرد افسرده برای جایگزینی یک رفتار نامناسب با یک رفتار سازگارتر مطابق با آنچه می‌خواهد است. برای این کار، می‌توان مستقیماً یا با کار کردن روی افکاری که بیانگر افسردگی هستند، عمل کرد. به عنوان بخشی از CBT، روانشناس برای مثال به بیمار خود آموزش می دهد تا با تنظیم برنامه ای از فعالیت ها، کارهایی را که دیگر نمی تواند انجام دهد، به روشی سنجیده و پیش رونده شروع کند. هدف در اینجا این است که به فرد افسرده بیاموزیم که برای هر فعالیتی که انجام می دهد، سطح موفقیت و احساسات خود را به روشی ظریف ارزیابی کند به جای اینکه همه چیز را منفی ببیند.

بیمار کم کم شناخت خود را از نحوه عملکرد و تفکر خود بهبود می بخشد و اعتماد به نفس خود را به دست می آورد. نشان داده شده است که اگر افسردگی خفیف تا متوسط باشد، این نوع یادگیری درمانی به اندازه دارو در غلبه بر افسردگی موثر است. پس اگر پاسخ سوال چگونه از افسردگی نجات پیدا کنیم این است که باید از روان درمانی استفاده کرد.

7.با دارو درمانی از افسردگی نجات پیدا کنید

هنگامی که علائم افسردگی، بیش از حد متعدد و ناتوان کننده می شوند، مانند افکار تاریک قدرتمند و طاقت فرسا، کاهش قابل توجه عملکرد ذهنی و یا فیزیکی یا حتی کاهش وزن قابل توجه، دارو درمانی به بیمار کمک می کند. داروهای ضدافسردگی داروهای روانگردانی هستند که عملکرد نواحی خاصی از مغز را که درگیر افسردگی هستند، تغییر می دهند. هدف این داروها بازگرداندن تعادل خاصی در بدن است تا فرد دوباره انرژی، انگیزه و لذت را احساس کند. داروهای ضد افسردگی همچنین به خواب بهتر کمک می کنند که به فرد اجازه می دهد از حالت خستگی مداوم خود خارج شود. او در کل احساس آرامش بیشتری خواهد کرد.

در پاسخ به سوال چگونه از افسردگی نجات پیدا کنیم، ضروری است که بیمار به درمان خود احترام بگذارد و داروهای خود را دقیقا طبق نظر پزشک خود مصرف کند. برخی از بیماران چندین دوره افسردگی دارند که نیاز به درمان طولانی مدت دارند.

راه نجات از افسردگی

راه نجات از افسردگی راه آسانی نیست. با این حال با تلاش و کمک صحیح، افراد می توانند از افسردگی خارج شده و دوباره شروع به لذت بردن از همه جنبه های زندگی کنند. علاوه بر کمک گرفتن از یک روانشناس، چند نکته وجود دارد که می تواند به شما در یافتن راه نجات از افسردگی کمک کند:

مطالعه این مطلب توصیه میشود: درمان افسردگی و اضطراب

8.بدانید که افسردگی یک فرآیند خطی نیست

اگر میخواهید بدانید راه نجات از افسردگی چیست، باید در نظر داشته باشید که این یک فرآیند طولانی مدت و اغلب غیرخطی است. بنابراین افسردگی وضعیتی است که به دلیل عودهایی که افراد می توانند حتی زمانی که شروع به بهبودی از افسردگی می کنند تجربه کنند باید مراقبت شود.

9.روال خود را حفظ کنید

یکی از راههای نجات از افسردگی این است که باید در نظر داشت هر عادت سالمی می تواند بسیار مفید باشد. بنابراین ورزش منظم، خوردن یک رژیم غذایی متعادل، یا گنجاندن مدیتیشن در برنامه روزانه خود می تواند کمک زیادی به شما در گذر از مراحل چگونه از شر افسردگی خلاص شویم کند.

10.بدانید اثربخشی داروها اغلب زمان می‌برد

اگر روان‌پزشک برای تکمیل درمان روان‌شناختی‌تان دارویی برای شما تجویز کرده است باید توجه داشته باشید که اثرات دارو اغلب زمان‌بر است. اگر متوجه شدید که علائم شما در حال بدتر شدن است یا از موارد منع مصرف نامشخص خاصی رنج می برید، مهم است که در اسرع وقت با پزشک متخصص مشورت کنید.

11.افسردگی سعی می کند شما را منزوی کند

وقتی فردی افسرده است اغلب می خواهد زمان زیادی را به تنهایی بگذراند. در واقع در بسیاری از موارد افراد در نهایت خود را از محیط اطراف خود جدا می کنند. با در نظر گرفتن این موضوع، مهم است که بدانید برای نجات از افسردگی، ضروری است تلاش کنید تا بفهمید که انزوای شما به دلیل افسردگی است و از آن خارج شوید.

12.پیش بینی عودها

طول مدت افسردگی به عوامل زیادی بستگی دارد. همچنین بسیاری از افراد ممکن است هنگام تلاش برای نجات از افسردگی، عود را تجربه کنند. در این صورت باید از اولین علائمی که ممکن است نشان دهنده بازگشت به الگوهای منفی برای سلامت روان خود باشد آگاه باشید.

13.احساسات خود را سرکوب نکنید

طبیعی است که در هنگام نجات از افسردگی، روزهای خوب و روزهای بد داشته باشند. روزهای غم و اندوه یا از دست دادن انگیزه، بدترین کاری که می توانید انجام دهید این است که احساسات خود را سرکوب کنید.

14.لذت های کوچک را بیابید

یکی از راهبردهایی که به شما کمک می کند تا از شر افسردگی خلاص شوید، اضافه کردن لذت های کوچک روزانه به روال خود است. به عبارت دیگر حتی اگر فقط کمی وقت گذاشتن برای لذت بردن از یک نوشیدنی، آهنگ یا قسمتی از سریال مورد علاقه‌تان باشد، احترام گذاشتن به این لحظات در روز بسیار مهم است و یکی از راههای نجات از افسردگی است.

15.موانع زیادی خواهید داشت که به شما اجازه نمی دهد خودتان را دوست داشته باشید

اختلالات افسردگی باعث می شود که تصوری منفی از خود داشته باشیم. بنابراین باید بدانید که به دلیل واقعی نیست که احساس میکنید تصوری بدی از خود داشته باشید، بلکه از علائم این اختلال است. با وجود این مهم است که با خود با دلسوزی رفتار کنید و بپذیرید که برخی روزها سخت تر از روزهای دیگر خواهند بود تا راه نجات از افسردگی را بیابید.

16.یادداشت روزانه داشته باشید

یادداشت روزانه روشی بسیار موثر برای ردیابی علائم در طول زمان و همچنین راهی برای تجزیه و تحلیل احساسات و عواطف شماست. به عنوان مثال توصیه می شود سعی کنید جنبه های مثبت روز و اینکه چگونه توانستید با برخی از علائم افسردگی کنار بیایید را تجسم کنید.

چگونه همسر خود را از افسردگی نجات دهیم؟

اگر همسر شما تحت تأثیر افسردگی قرار گرفته باشد، از قبل باید مطمئن شوید که روحیه و سلامت شما قوی است. اگر خودمان خوب نباشیم، چگونه همسر خود را از افسردگی نجات دهید؟! این اولین چیزی است که باید به خاطر بسپارید. مراقبت از فردی که افسردگی دارد و تسلیم نشدن تحت فشار در طول زمان جسارت می خواهد.

بنابراین ابتدا باید خود را در مورد افسردگی آموزش دهید. وقتی علائم، علل یا درمان های مرتبط با بیماری را نمی دانید، چگونه همسر خود را از افسردگی نجات دهید!!! برای اینکه بتوانید به این شخص کمک کنید، باید خودتان را مطلع کنید. شما همچنین باید درک درستی داشته باشید و افسردگی را دست کم نگیرید. افسردگی یک مشکل جدی و در جنبه های مختلف زندگی بسیار تاثیرگذار است. افسردگی می تواند انرژی، انگیزه و خوش بینی فرد مورد علاقه شما را کاهش دهد و باعث شود یک رابطه عادی و نرمالی نداشته باشید.

وضعیت افسردگی هرگز یک شبه بهتر نمی شود و بنابراین صبور بودن برای غلبه بر افسردگی ضروری است. ممکن است عزیزان از زمان صرف شده برای مبارزه با افسردگی ناامید شوند، اما هرگز دست از تلاش برندارید. معمولا چند ماه طول می کشد تا افسردگی پایان یابد. در چنین شرایطی، مهمتر از تشخیص افسردگی، مراجعه به روانشناس و پیگیری روند درمانی است.

مطالعه این مطلب توصیه میشود: درمان افسردگی اساسی

علائم موثر بودن راههای نجات از افسردگی

برخی از علائم وجود دارد که می تواند به شما کمک کند تا بفهمید که آیا با راههای نجات از افسردگی، واقعاً در حال شروع به بهبود در مقابله با افسردگی هستید یا خیر:

1.احساس بهبود انگیزه

مهم است که همه علائم خود را بشناسید و شناسایی کنید. بنابراین، برای دانستن اینکه آیا در هر یک از مراحل بهبودی از افسردگی پیشرفت مطلوبی دارید، می‌توانید ببینید این علائم را چقدر یا با چه شدتی احساس می‌کنید. اگر یک فرد واقعاً شروع به بهبودی از افسردگی کند، کمتر احساس غمگینی می کند، کمتر تحریک می شود، واضح تر فکر می کند یا کمتر احساس خستگی می کند.

2.احساس بهره وری بیشتر

یکی دیگر از نشانه های بهبودی از افسردگی می تواند ناشی از عادات روزانه باشد. هنگامی که فردی شروع به رهایی از افسردگی می کند، اغلب “کارآمدتر” می شود زیرا انجام مسئولیت ها و وظایف روزانه خود را آسان تر می کند.

3.عودهای محدود

افرادی که شروع به نحات از افسردگی می کنند اغلب با خطر عود مواجه می شوند. بنابراین هنگامی که علائم در طول زمان تحت کنترل باقی می‌مانند، این یک شاخص بسیار مهم است که فرد شروع به بهبود می‌کند.

(نقش تجزیه و تحلیل) چگونه خود را از افسردگی نجات دهیم

در مبحث چگونه خود را از افسردگی نجات دهیم، ابتدا باید افسردگی به درستی تشخیص داده شود. دکتر De La Chapelle توضیح می دهد که چندین نوع از اختلالات افسردگی شناسایی شده است. با درک بهتر علائم و مشکلات خاص هر فرد است که روانشناس می تواند یک برنامه مراقبتی مناسب برای رهایی از افسردگی ایجاد کند.

همچنین در مواجهه با یک دوره افسردگی خفیف، منشا آن را می توان به راحتی تجزیه و تحلیل کرد. گاهی اوقات، زمانی که افسردگی به یک رویداد بسیار خاص مرتبط است، حتی ممکن است کمی فاصله و استراحت کافی باشد. ولی در مورد افسردگی شدید و مزمن، بهبود سبک زندگی دیگر کافی نیست و علیرغم تمام تلاش ها، بیمار به طور سیستماتیک در برابر هجوم افسردگی تسلیم می شود. به همین دلیل اگر میخواهید بدانید چگونه خود را از افسردگی نجات دهیم، بدانید که باید با یک مشاور روانشناس در این زمینه همراه شوید.

(نقش اطلاعات و دانش) چطور از افسردگی نجات پیدا کنیم

برای اینکه بدانید چطور از افسردگی نجات پیدا کنیم، در ابتدا باید درمورد افسردگی اطلاعات و دانش خود را افزایش دهید. بدانید افسردگی یک اختلال روانی است که در سطح جهانی افراد زیادی را به خود مبتلا کرده است. افسردگی در سطح روانی، بیولوژیکی و اجتماعی، فرد را تحت تأثیر قرار می دهد و باعث ایجاد اختلالات جدی در عملکرد طبیعی فرد مبتلا می شود.

سپس برای اینکه بدانید چطور از افسردگی نجات پیدا کنیم، بدانید با افسردگی می توان در چندین جبهه مبارزه کرد. امروزه عمده ترین و رایج ترین داروهای ضد افسردگی، داروهای تثبیت کننده های خلقی است. این درمان برخی از علائمی را که قبلا تجربه کرده‌ایم اصلاح می‌کند، اما نه همه. توصیه می‌شود که روانشناس ارزیابی دقیقی از مشکلات فرد انجام دهد و یک برنامه عملی جامع تهیه کند تا بیمار بتواند به عملکرد روزانه خود بازگردد و راهبردها و ابزارهای مناسب را برای مقابله با مشکل فراگیرد و برای مقابله با عودهای احتمالی یا موقعیت های جدیدی که ممکن است در آینده ایجاد شود آماده شود.

رفتار درمانی نیز، پیشنهادی موثر برای پاسخ به سوال چطور از افسردگی نجات پیدا کنیم است. رفتار درمانی شامل اجازه دادن به فرد برای از سرگیری فعالیت‌هایی است که قبلاً دوست داشت انجام دهد یا فعالیت‌های جدیدی را شروع کند. ما می‌دانیم که در حالت غمگینی و بی‌تفاوتی، کار آسانی نیست، اما تعدادی کار کوچک هر روز انجام می‌دهیم که می‌تواند بسیار خوشایند باشد و به تلاش یا زمان زیادی نیاز ندارد.

(اشتباهات رایج) چگونه یک نفر را از افسردگی نجات دهیم

مراقبت و حمایت از کسی که احساس افسردگی می‌کند، بسیار مهم است. اما مهمترین نکته این است که به خود نفر مبتلا به افسردگی راهنمایی‌های درمانی حرفه‌ای را پیشنهاد کنید. به هر حال، من می‌توانم به شما توصیه‌هایی بدهم تا در کمک به این فرد موثر باشید. در ادامه به برخی از اشتباهات رایج در رابطه با کمک به یک نفر از افسردگی پرداخته می‌شود:

1. نادیده گرفتن: اولین اشتباهی که باید از آن پرهیز کنید، نادیده گرفتن احساسات و تجربیات نفر مبتلا به افسردگی است. این میتواند به او احساس تنهایی و ناامیدی بدهد. بنابراین، به او گوش دهید و حرف‌هایش را جدی بگیرید.

2. خطرناک تلقی کردن: یک اشتباه شایع این است که افسردگی را به عنوان مشکلی ابتدایی نگران کننده تلقی کنید. در واقع، این می‌تواند نشانه‌ای از مشکلات عمیق‌تری باشد. همچنین، همیشه به یاد داشته باشید که افسردگی ممکن است به خودکشی منجر شود. بنابراین، همیشه این موضوع را جدی بگیرید و به او کمک حرفه‌ای پیشنهاد کنید.

3. تحت فشار قرار دادن: فشار و تحمیل راه حل‌های خاص برای رفع افسردگی بر فرد مبتلا قرار ندهید. افراد مختلف به روش‌های متفاوتی به درمان واکنش نشان می‌دهند. به جای آن، به او اطمینان دهید که شما در کنار او هستید و آماده هرگونه کمکی هستید.

4. توصیه‌های غیرحرفه‌ای: این اشتباه شامل دادن توصیه‌های غیرحرفه‌ای مانند “فقط شاد باشید” یا “فکرهای منفی را فراموش کنید” است. این توصیه‌ها ممکن است ناکارآمد یا حتی ضرربار باشند. به جای آن، به او نشان دهید که شما او را می‌فهمید و به او اعتماد دارید.

بایدها و نبایدها در کمک به فرد افسرده

افسردگی یک موضوع جدی است و کمک به افراد مبتلا به افسردگی نیازمند رویکردهای مراقبتمندانه و حساسیت است. در ادامه، به برخی اصول و راهنماهایی برای کمک به فرد افسرده می‌پردازیم. همچنین، نکاتی را نیز بررسی می‌کنیم که باید از آن‌ها پرهیز کنید.

بایدها:

  • فرد را به شنیدن و درک کردن مشکلاتش تشویق کنید. شنیدن فرد و اظهار همدردی و احساسات صادقانه، می‌تواند احساس تسکین بخشی برای او ایجاد کند.
  • نشان دهید که شما به او اهمیت می‌دهید و برایش مهم هستید. با ارائه علاقه و توجه به او، احساس مشارکت و حمایت می‌کند
  • تشویق کنید تا درباره مشکلات و احساساتش با شما یا یک حرفه‌ای مثل روانشناس صحبت کند. این می‌تواند به او کمک کند تا بازگشت به سلامت روانی خود کارآمدتر باشد.
  • به فرد افسرده کمک کنید تا سبک زندگی سالمی داشته باشد، به خصوص با توجه به تغذیه مناسب، ورزش منظم و خواب کافی.

نبایدها:

  • افراد مبتلا به افسردگی را نباید تنها بگذارید. حمایت از آنها و به اشتراک گذاشتن منابع و خدمات حمایتی می‌تواند به بهبود روند بهبودی کمک کند.
  • از تاکید بر “ترکیب داروها” خودداری کنید. این برای شخص مبتلا به افسردگی ناراحت کننده و احساس بی‌اعتمادی به علم روانشناسی و درمان‌های آنتی‌دپرسانت است.
  • از توصیه‌های ساده مانند “تنها خوشبختی را پیدا کن” یا “به خودت افتخار کن” خودداری کنید. این نوع تصریحات می‌تواند احساس بی‌احترامی را در فرد افسرده تقویت کند.

تنها راه نجات از افسردگی چیست؟

متأسفانه، نمی‌توان گفت تنها راه نجات از افسردگی چیست. چون به دلیل ماهیت پیچیده و فردی افسردگی، راه حل‌ها نیز متنوع و بسته به هر فردی ممکن است متفاوت باشد.

اما یکی از راه‌های مهم در خلاص شدن از افسردگی، درمان تخصصی است. مراجعه به یک روانشناس یا پزشک متخصص می‌تواند به شما کمک کند. این تخصصی‌ها می‌توانند با شما در مورد علل افسردگی صحبت کنند، تشخیص درست بگذارند و راهنمایی‌های درمانی مناسبی را به شما ارائه دهند. در بعضی موارد، ممکن است نیاز به داروهای ضد افسردگی داشته باشید که توسط پزشک تجویز می‌شود.

همچنین، اهمیت پشتیبانی اجتماعی نیز در خلاص شدن از افسردگی بسیار مهم است. صحبت کردن با خانواده، دوستان و اعضای حاشیه‌نشین اجتماعی می‌تواند به شما کمک کند. احساس ارتباط و حمایت از دیگران می‌تواند تأثیر مثبتی بر روحیه شما داشته باشد.

در نهایت، مهم است که به خودتان مراقبت کنید و به نیازهای بدنی و روحی خود رسیدگی کنید. این شامل تغذیه سالم، ورزش منظم، استراحت کافی و به دست آوردن آرامش و شادابی است. به هر حال، اگر با افسردگی مواجه هستید، توصیه می‌کنیم با یک متخصص مشورت کنید تا درمان مناسب را برای شما تعیین کند.

جمع بندی: چطور از افسردگی نجات پیدا کنم

آیا به دنبال این هستید بدانید چطور از افسردگی نجات پیدا کنم؟ افسردگی یک بیماری شایع است و در هرسنی اعم از کودکی تا پیری ممکن است رخ بدهد. فقط یک حالت غمگینی موقت یا نشانه ضعف نیست و برخی از افراد به دلایل بیولوژیکی مستعد ابتلا به افسردگی هستند. ولی خوشبختانه قابل درمان است و هیچ چیز نمیتواند توجیه کند که به فکر درمان نباشید.

اگرچه احساس تنهایی یا احساس غرق شدن در زندگی توسط بسیاری از افراد تجربه می شود، اما افسردگی یکی از کم تشخیص ترین اختلالات سلامت روان در آمریکای شمالی است که 9.5 درصد از جمعیت را تحت تاثیر قرار می دهد. یک فرد افسرده خود را از جستجوی کمک باز می دارد و فکر می کند که باید فقط بتواند ادامه دهد. درحالی که بدون درمان ممکن است افسردگی تا آخر عمر ادامه پیدا کند او به دنبال درمان از طریق مشاهده مطالب اینترنتی است که به او پاسخ سوال چطور از افسردگی نجات پیدا کنم را بدهد.

هر فردی سزاوار این است که در زندگی خود احساس خوبی داشته باشد. خوشبختانه چندین روش اثبات شده و موثر برای درمان افسردگی وجود دارد. نادیده گرفتن افسردگی نه تنها برای کسانی که به آن مبتلا هستند، بلکه برای اطرافیانشان نیز درد و رنج می آورد. به همین دلیل ضرورت دارد برای درمان افسردگی به یک مشاور روانشناس مراجعه کرد.

wikipedia

error: شما قادر به کپی مطالب این سایت نیستید
پیمایش به بالا