مرکز مشاوره دکترسلام {کلینیک رواشناسی دکترسلام}

کلینیک روانشناسی دکترسلام

اولین مرکز 24ساعته در ایران

کلینیک روانشناسی دکتر سلام (مرکز مشاوره دکترسلام)
مشاوره تلفنی
مشاوره آنلاین
مشاوره حضوری
سرعت و سهولت

فرآیند نوبت دهی در اسرع وقت صورت میگیرد و حداکثر طی 10دقیقه به تراپیست مجرب در حیطه درخواستی وصل میشوید.

تعرفه های مصوب

کلیه خدمات با تعرفه کمتر از تعرفه مصوب 1402 انجام میشود. همچنین تمامی مشاورین بیش از 10سال تجربه کاری دارند.

تایم کاری منعطف

شما در هر ساعت از شبانه روز و حتی در ایام تعطیل، میتوانید از خدمات مشاوره تلفنی، آنلاین و حضوری استفاده کنید.

سوالات متداول

از آنجا که شعار ما سرعت و سهولت در دریافت مشاوره روانشناسی است، شما با یک تماس یا پیغام در واتساپ میتوانید برای دریافت مشاوره اقدام کنید (لازم به ذکر است ما در کمتر از نیم ساعت شما را به روانشناس متخصص در حیطه درخواستی وصل میکنیم)

بله! تمامی روانشناسان ما دارای بیش از 10سال تجربه کاری هستند، همگی عضو انجمن رواشناسان ایران می باشند و صلاحیت آنها از فیلتر مدیریت احراز شده است.

قبل از برقرای جلسات مشاوره، سیستم ارجاع مجموعه (تیم پشتیبان) و سوپروایزر مرکز که دارای تحصیلات روانشناسی هستند، موضوع شما را بررسی میکنند و روانشناس متخصص در حیطه درخواستی را برای شما انتخاب میکنند تا بطور قطع از جلسات خود رضایت کاملی داشته باشید

کمک به افراد افسرده

کمک به افراد افسرده

فهرست مطالب

ممکن است فردی افسرده در اطراف خود داشته باشیم و ندانیم چگونه به یک فرد افسرده کمک کنیم. زندگی در کنار یک فرد افسرده همیشه آسان نیست. ما ممکن است ندانیم که راه های کمک به افراد افسرده چیست، از کمک نکردن احساس بدی داریم و از انجام اشتباه می ترسیم. حال به عنوان یک دوست، چگونه به فرد افسرده کمک کنیم؟ و آیا نقشی در بهبود افسردگی داریم؟

افسردگی اغلب باعث عصبی شدن و تحریک پذیری در فرد مبتلا می شود و بنابراین غیر معمول نیست که فرد کلماتی را بیش از افکارش بیان کند. فرد اغلب غرق در عصبانیت یا غم و اندوه می شود. در چنین حالتی چه باید کرد؟ این کلمات آزاردهنده اثرات افسردگی هستند و مستقیماً از طرف شخصی که دوستش دارید نمی آیند. پس سعی کنید کلمات آزار دهنده را به خود نگیرید اما مراقب باشید در تله افراد و روابط سمی گیر نکنید.

همانطور که ذکر شد خود را در این روند گم نکنید. اینکه بخواهید یک عزیز را به هر قیمتی نجات دهید، نگرش سالمی برای اتخاذ نیست. شما نمی توانید مسئولیت همه چیز را به عهده بگیرید و باید به یاد داشته باشید که روند درمان، مهمتر از همه به شخص بیمار بستگی دارد که در راستای درمان تلاش کند و شما هرگز نمی توانید برای او تصمیم بگیرید.

بهترین کاری که می توانید انجام دهید این است که تمایل خود را به شخص نشان دهید که آماده کمک به او هستید و در دادن احساسات خوب به او دریغ نکنید. همچنین برای کمک به افراد افسرده، می توانید به او کمک کنید تا درمان خود را دنبال کند و البته از او حمایت عاطفی نیز بکنید.

اگر به دنبال کمک به افراد افسرده هستید، میتوانید در هر ساعت از شبانه روز با شماره 09212014880 تماس بگیرید و از خدمات مشاوره افسردگی (حضوری، تلفنی، آنلاین) مرکز مشاوره روانشناسی دکترسلام استفاده کنید.

مطالعه این مطلب توصیه میشود: ارتباط با روانشناس آنلاین 24ساعته

چگونه به یک فرد افسرده کمک کنیم

اگر فردی را می‌شناسید که از افسردگی رنج می‌برد، این می‌تواند نه تنها برای او، بلکه برای شما نیز دشوار، گیج‌کننده یا ناراحت‌کننده باشد. شما می خواهید بدانید چگونه به یک فرد افسرده کمک کنیم و به او کمک کنید، اما باید مطمئن شوید که چیزهای درست را می گویید و انجام می دهید.

مطالعه این مطلب توصیه میشود: بهترین دکتر افسردگی

چگونه به یک فرد افسرده کمک کنیم

1.فهرستی از علائم تهیه کنید

اگر مشکوک هستید که فردی که می‌شناسید افسردگی دارد، به علائم او توجه کنید. این به شما درک بهتری از میزان افسردگی او می دهد. فهرستی از علائمی که متوجه می شوید تهیه کنید. این علائم باید تقریبا هر روز وجود داشته باشد و حداقل دو هفته طول بکشد:

  • احساس غم و اندوه
  • احساس بی ارزشی یا احساس گناه شدید
  • احساس خستگی یا از دست دادن انرژی
  • مشکل در تمرکز یا تصمیم گیری
  • افکار منفی شدید / افکار مربوط به خودکشی
  • از دست دادن علاقه یا لذت نسبت به کارهایی که قبلاً از انجام آنها لذت می برد
  • کاهش قابل توجه اشتها و وزن / افزایش وزن یا پرخوری
  • اختلالات خواب (در به خواب رفتن مشکل دارد یا بیش از حد معمول می خوابد)
  • افزایش بیقراری یا کاهش فعالیت بدنی که دیگران متوجه آن می شوند

این علائم ممکن است 2 هفته یا بیشتر طول بکشد و ممکن است از بین بروند و دوباره عود کنند که به آن اپیزودهای تکرارشونده می گویند. آنها از نوسانات خلقی جدی تشکیل شده اند که بر نحوه عملکرد یک فرد با اطرافیان و شغلشان تأثیر می گذارد. اگر دوست شما در خانواده خود دچار مرگ یا آسیب های دیگر شده باشد، اگر بیش از 2 هفته علائم افسردگی را داشته باشد، ممکن است از نظر بالینی افسرده باشد.

2.در مورد افسردگی اش صحبت کنید

با فرد در مورد افسردگی اش صحبت کنید. هنگامی که افسردگی را تشخیص دادید، باید صادق باشید و با آن شخص گفتگوی آزاد داشته باشید. اگر او اعتراف نکند که مشکلی واقعی دارد، برای از بین بردن آن مشکل بسیار سختی خواهد داشت.

توضیح دهید که افسردگی یک اختلال بالینی است. افسردگی یک وضعیت پزشکی است که توسط روانشناس قابل تشخیص و درمان است. اگر او قبلا برای درمان اقدام کرده و نتیجه ای نگرفته است، به اون این اطمینان را بدهید که رویکردهای درمانی مختلفی دارد و نباید ناامید شود.

3.درمانگر خوب پیدا کنید

فرد افسرده را تشویق کنید تا یک درمانگر مناسب پیدا کند. اگر جلسه اول او را راضی نکرد، او را تشویق کنید تا درمانگر دیگری پیدا کند. یک تجربه بد در درمان می تواند او را کاملاً دلسرد کند. به یاد داشته باشید که همه متخصصان سلامت روان یکسان نیستند. اگر آن فرد درمانگری را که برای او پیدا کرده اید دوست ندارد، به او کمک کنید تا درمانگر دیگری پیدا کند.

4.با او وارد تقابل نشوید

به یاد داشته باشید که این فرد مشکل عاطفی دارد و در وضعیت آسیب پذیری قرار دارد. به او سخت نگیرید اما مراقب این باشید در تله روابط سمی نیوفتید و خود را فدای کسی نکنید.

مطمئناً می خواهید تا حد امکان به دوست خود کمک کنید، اما هرگز فراموش نکنید که نمی توانید او را درمان کنید. می توانید او را تشویق کنید که به دنبال کمک باشد و می توانید از او حمایت کنید. در نهایت این دوست شماست که در مورد بهبودی خود تصمیم می گیرد.

5.با دوستداران او ارتباط برقرار کنید

با دیگرانی که می خواهند به عزیز شما کمک کنند ارتباط برقرار کنید. شما نباید تنها کسی باشید که سعی در کمک به فرد مبتلا به افسردگی دارد. با اعضای معتمد خانواده و دوستان او ارتباط برقرار کنید. اگر فرد مبتلا به افسردگی بزرگسال است، قبل از صحبت با اطرافیان برای حمایت بیشتر، حتماً ابتدا از او اجازه بگیرید. با صحبت با دیگران، اطلاعات و دیدگاه های بیشتری در مورد آن شخص جمع آوری خواهید کرد. این به شما کمک می کند در این شرایط کمتر احساس تنهایی کنید.

هنگام صحبت در مورد افسردگی با دیگران مراقب باشید. اگر مردم این مشکل را خوب درک نکنند، ممکن است درباره آن قضاوت کنند. با دقت انتخاب کنید که با چه کسی صحبت می کنید.

6.با فرد افسرده ارتباط برقرار کنید

به حرفانش گوش دهید. بهترین کاری که می توانید انجام دهید این است که به صحبت های عزیزتان در هنگام صحبت درباره افسردگی خود گوش دهید. برای گوش دادن به هر آنچه او می خواهد به شما بگوید آماده باشید. سعی کنید حتی اگر چیزی واقعاً وحشتناک به شما بگوید خیلی شوکه به نظر نرسید، زیرا ممکن است خاموش شود. بدون قضاوت کردنش به او نشان دهید که به او اهمیت می دهید.

در هنگام گفتگو، توجه کامل خود را به این شخص معطوف کنید. گوشی خود را کنار بگذارید، به چشمان او نگاه کنید و به او نشان دهید که 100 درصد توجه شما را به خود جلب کرده است.

همچنین بدانید که چه میگویید. فردی که از افسردگی رنج می برد بیش از همه به درک نیاز دارد. شما باید به خوبی به او گوش دهید، اما همچنین باید نسبت به آنچه در مورد افسردگی به شما می گوید حساس باشید.

بدانید که ممکن است فرد مورد نظر در مورد احساس واقعی خود صادق نباشد. بسیاری از افراد مبتلا به افسردگی از وضعیت خود خجالت می کشند و در مورد افسردگی خود دروغ می گویند. اگر از او بپرسید که آیا او خوب است و او پاسخ مثبت داد، این سوال را به روشی دیگر از او بپرسید تا بفهمید واقعاً چه احساسی دارد.

7.در مورد احساس آن شخص اظهار نظر نکنید

سعی نکنید او را مجبور کنید احساسش را تغییر دهد. احساسات یک فرد مبتلا به افسردگی ممکن است غیرمنطقی باشد، اما گفتن اینکه اشتباه می کند یا بحث کردن با او کمکی نمی کند.

در عوض سعی کنید به فرد افسرده کمک کنید جنبه مثبت چیزها را ببیند. وقتی با هم چت می کنید، سعی کنید مکالمه را مثبت نگه دارید. خودتان را مجبور نکنید که شاد باشید، بلکه سعی کنید به او دیدگاه بهتری نسبت به زندگی یا موقعیتش نشان دهید.

8.با یکدیگر به بیرون بروید

به طبیعت بروید. برخی از مطالعات نشان داده اند که بیرون بودن در طبیعت می تواند استرس را کاهش دهد و خلق و خو را بهبود بخشد. بر اساس این تحقیق، پیاده روی در چمن سبز می تواند به فرد کمک کند تا وارد یک حالت مراقبه شود که به آرامش و بهبود خلق و خوی کمک می کند.

با هم از آفتاب لذت ببرید. اندکی نور خورشید به فرد ویتامین D بیشتری می دهد که می تواند به بهبود خلق و خوی او کمک کند. حتی ممکن است چند دقیقه روی یک نیمکت بنشینید و آفتاب بگیرید.

9.برای او سرگرمی پیدا کنید

او را تشویق کنید که سرگرمی های جدید را دنبال کند. او ممکن است اگر مشغول کاری باشد و مشتاقانه منتظر آن باشد، افسردگی خود را حتی برای مدت کوتاهی فراموش کند. در حالی که شما نباید او را مجبور کنید، او را تشویق کنید تا سرگرمی هایی داشته باشد که ممکن است به او کمک کند افسردگی خود را از بین ببرد.

کتاب هایی را پیدا کنید که می توانند الهام بخش او باشند. می توانید با هم در یک پارک مطالعه کنید و سپس می توانید درباره کتاب بحث کنید.

فیلمی از کارگردان مورد علاقه خود بیاورید. دوست شما ممکن است عاشق یک نوع فیلم شود که نمی‌دانست و شما می‌توانید در حین تماشای فیلم با او همراهی کنید.

10.او را تشویق کنید

بدانید که چگونه موفقیت های او را تشخیص دهید. هر بار که او به یکی از اهدافش رسید، به او تبریک بگویید. حتی اهداف کوچک (مانند دوش گرفتن یا رفتن به خرید) می تواند برای فرد مبتلا به افسردگی بسیار مهم باشد.

برای بهبود زندگی روزمره شخصی که برای شما عزیز است حضور داشته باشید. می‌توانید او را تشویق کنید تا فعالیت‌های جدید را امتحان کند و بیرون برود، اما گاهی اوقات بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید این است که برای کارهای پیش پا افتاده کنارش باشید. این می تواند به او کمک کند کمتر احساس تنهایی کند.

11.مراقب خودتان باشید

آسان است که در مشکلات دوست خود دفن شوید و زندگی خود را از دست بدهید. ماندن در کنار فردی مبتلا به افسردگی می تواند باعث ایجاد احساسات بد در شما شود و همچنین می تواند مشکلاتی برا شما را نیز به همراه داشته باشد. اگر در حال حاضر مشکلات شخصی دارید، ممکن است نتوانید به طور کامل به دوست خود کمک کنید. از مشکلات دوستتان برای جلوگیری از مشکلات خودتان استفاده نکنید.

زمان هایی را که تلاش های شما برای کمک به او، مانع از لذت بردن از زندگی و مراقبت از چیزهایی می شود که به آنها اهمیت می دهید را تشخیص دهید. اگر فرد مبتلا به افسردگی بیش از حد به شما وابسته شده باشد، برای هیچ یک از شما مفید نیست.

اگر احساس می‌کنید که افسردگی دوستتان شروع به تأثیرگذاری واقعی روی شما کرده است، مراقب روان خودتان باشید. زمانی را به دور از فرد افسرده اختصاص دهید. حتی اگر دوست شگفت‌انگیزی هستید، چون از نظر روحی و جسمی از او حمایت می‌کنید، به یاد داشته باشید که برای خودتان وقت بگذارید تا بتوانید از یک زندگی سالم و آرام لذت ببرید.

برای لذت بردن از زندگی احساس گناه نکنید. او افسرده است، اما شما نه، و حق دارید از زندگی لذت ببرید. به یاد داشته باشید که نباید ارتباط شما باعث آسیب در شما شود.

13.با افسردگی آشنا شوید

یکی از مفیدترین کارها این است که خود را در مورد افسردگی آموزش دهید. برای یک فرد مبتلا به افسردگی، آنچه که احساس می کند واقعی است. اگر افسردگی یا سایر اختلالات روانی نداشته باشید، درک اینکه او چه می‌گذرد بسیار دشوار است. کتاب ها یا مقالاتی را در وب سایت های مربوط به افسردگی بخوانید یا با یک درمانگر صحبت کنید.

مهم ترین روشهای کمک به افراد افسرده

او را تشویق کنید که به روان درمانی اعتماد کند. از آنجایی که فرد افسرده، علائم تحریک پذیری، عصبانیت و رفتار بی قرار دائمی تجربه می کنند، هنگام بحث در مورد موضوع باید از استفاده از اصطلاح افسردگی خودداری کنید. سعی کنید رفتار او را نتیجه تنش یا خستگی او توصیف کنید. این ممکن است او را تشویق کند که به شما اعتماد کند. به هرگونه تغییر در رفتار بدون قضاوت اشاره کنید که به او این امکان را می دهد که هر زمان که می خواهد با شما صحبت کند.

به کسی که دوستش دارید کمک کنید درمان را بپذیرد. به او کمک کنید تا یک روانشناس پیدا کند و او را در اولین جلسه مشاوره همراهی کنید. همچنین باید او را تشویق کنید تا فهرستی صادقانه از علائم خود، از جمله مشکلات جسمی و عاطفی و همچنین هرگونه وابستگی به مواد، تهیه کند.

با او فعالیت داشته باشید. فعال بودن بیشتر علائم افسردگی را برای بسیاری از افراد کاهش داده است. فعالیت بدنی باعث ارتقای عملکرد انتقال دهنده های عصبی می شود. اگرچه ممکن است انرژی او کم باشد، اما باید با همراهی شما در فعالیت هایتان به او کمک کنید تا فعال تر باشد. برخی از مردم یوگا را بسیار مؤثر می دانند، زیرا بدن و ذهن را آرام می کند. باید بدانید که اگر ورزش استقامتی یا فعالیت شدیدتر در دستور کار نباشد، فعالیت های ملایم تری مانند یوگا یا پیاده روی نیز بسیار مفید هستند.

ملایم و در عین حال محکم باشید. حمایت از یک فرد افسرده، به صبر و درک نیاز دارد. او را وادار به صحبت کنید و با دقت به او گوش دهید. احساساتی را که بیان می کند نادیده نگیرید، بلکه واقعیت مشکل را گوشزد کنید و به او امید بدهید. بیرون رفتن، پیاده روی یا انجام فعالیت های دیگر را پیشنهاد دهید. بدانید که او نمی خواهد شما را دنبال کند. بنابراین باید او را با ملایمت و در عین حال محکم تشویق کنید. او را تشویق کنید تا در فعالیت هایی که از آن لذت می برد، از جمله سرگرمی ها یا ورزش، شرکت کند. با این حال سعی کنید آن را سرریز نکنید. در ادامه برخی دیگر از روشهای کمک به افراد افسرده میپردازیم:

مطالعه این مطلب توصیه میشود: راه های نجات از افسردگی

روشهای کمک به افراد افسرده

14.گوش شنوا داشته باشید

افسردگی می تواند به یک اختلال تبدیل شود که افکار و احساسات آن چنان طاقت فرسا باشد که فرد مبتلا را منزوی کند. بنابراین اگر می خواهید به افراد افسرده کمک کنید، یکی از بهترین کارهایی که می توانید انجام دهید این است که به او بفهمانید که تنها نیست و شما برای هر چیزی که او می خواهد با شما در میان بگذارد، گوش شنوا دارید. کلید واداشتن یک فرد غمگین یا افسرده برای بیان احساساتش گوش دادن به آنها بدون قضاوت است. یعنی حتی اگر فکر می‌کنید می‌توانید برای مشکلات آن‌ها راه‌حلی ارائه کنید، در واقع بهتر است بدون هیچ نصیحتی به حرف‌هایشان گوش کنید و اعتماد آنها برای درک شدن را بدست آورید.

15.پیشنهاد کمک در انجام کارهای خانه

اگر با یک فرد افسرده زندگی می کنید، باید توجه داشته باشید که حتی کارهای کوچک روزانه مانند شستن ظروف یا مرتب کردن تخت، می تواند برای او کاملا طاقت فرسا و طاقت فرسا باشد. به همین دلیل است که پیشنهاد کمک به آنها (نه از طریق انجام هر کاری برای آنها، بلکه با کمک به آنها) می تواند یکی از بهترین روشهای کمک به افراد افسرده باشد.

16.در تماس باشید

در بسیاری از موارد افراد مبتلا به افسردگی ممکن است احتمالاً خود را منزوی می کنند تا مجبور نباشند افسردگی خود را در مقابل دیگران را بپذیرند. به همین دلیل اگر می خواهید از فردی مبتلا به افسردگی حمایت کنید، ضروری است که سعی کنید به او بگویید که آنجا هستید و دوست دارید زمانی را با او بگذرانید (در صورت تمایل).

17.با او فعالیت های مثبت انجام دهید

تحقیقات در مورد افسردگی نشان داده است که فعالیت های مختلفی وجود دارد که می تواند خلق و خو را بهبود بخشد. از جمله ورزش هایی مانند یوگا، شنا، گردش در طبیعت یا هر فعالیت هنری. بنابراین اگر با یک فرد افسرده زندگی می کنید یا می خواهید به یک فرد غمگین کمک کنید، ایده خوبی است که این نوع فعالیت ها را پیشنهاد دهید.

18.در مورد افسردگی صحبت کنید

اگر فکر می‌کنید که فرد نمی‌داند که افسردگی دارد، مهم است که او را از تشخیص خود مطلع کنید. در این موار ضروری است که به جای توصیه کردن، گوش شنوا باشید. به عبارت دیگر، شما نباید وضعیت دوست یا یکی از اعضای خانواده خود را «رفع» کنید، بلکه باید گوش کنید. بنابراین به جای اینکه مستقیماً شک خود را بیان کنید، باید در مورد احساسات خود در مورد آن شخص صحبت کنید. برای مثال می‌توانید بگویید اتفاقا اخیراً نگرانت بودم و می‌خواستم باهات صحبت کنم چون تازگیا احساس غمگینی یا افسردگی در تو حس کردم.

19.به آنها کمک کنید حمایت پیدا کنند

وقتی فردی مبتلا به افسردگی تلاش می کند به دنبال کمک باشد، این می تواند تجربه ای طاقت فرسا برای او باشد. به همین دلیل ضروری است که سعی کنید به آنها کمک کنید.

20.از درمان عزیزتان حمایت کنید

یکی از مهمترین کارهایی که می توانید برای کمک به یک فرد افسرده انجام دهید این است که در طول روند درمان از او حمایت  کنید. این میتواند شامل کمک به پرداخت هزینه های درمان یا نشان دادن صبوری و شکیبایی در مواجهه با خلق و خوی بد افراد افسرده است.

21.مواظب خود باشید

گاهی اوقات وقتی سعی می کنیم بفهمیم چگونه به یک فرد افسرده که برایمان عزیز است کمک کنیم، خودمان را فراموش می کنیم. در واقع این بدترین کاری است که می توانیم انجام دهیم. زیرا اگر احساس خوبی نسبت به خود نداشته باشیم، نمی توانیم به آنها در مبارزه کمک کنیم. به همین دلیل است که در این شرایط توصیه می کنیم که فضایی برای مراقبت از خود داشته باشید.

کمک به افراد مبتلا به افسردگی در صورتی که بدخلقی دارند یا خود را از دیگران و حتی عزیزانشان جدا کنند، می تواند دشوار باشد. با این حال بهترین روش کمک به درمان افراد افسرده، تشویق و حمایت از او برای ارتباط گرفتن با یک مشاور روانشناس است.

راه های کمک به افراد افسرده از نظر روانشناسی

مهم است که به افراد افسرده با احترام و درک روبرو شوید و از آنها دریغ نکنید که حمایت شما را بپذیرند. در صورتی که افسردگی آنها به حدی شدید است که زندگی روزمره‌شان را تحت تأثیر قرار می‌دهد، بهتر است که به یک حرفه‌ای متخصص مراجعه کنند. در ادامه رویکردها و راه های کمک به افراد افسرده در روانشناسی را بررسی می‌کنیم:

22. رویکرد روانکاوی در کمک به فرد افسرده

رویکرد روانکاوی در درمان افسردگی می‌تواند بسیار مفید باشد زیرا به فرد کمک می‌کند تا ریشه‌های عمیق ناراحتی‌ها و احساسات منفی خود را کشف کند و درک بهتری از این عوامل به دست آورد. در ادامه به بررسی ویژگی‌ها و مزایای این رویکرد در درمان افسردگی می‌پردازیم:

1. شناسایی علل ناخودآگاه: روانکاوی بر این باور است که بسیاری از احساسات و رفتارهای ما ریشه در تجارب ناخودآگاه ما دارند. با کاوش در تجارب گذشته و ناخودآگاه، فرد ممکن است بتواند منشأ افسردگی خود را شناسایی کرده و درک کند.

2. درک الگوهای رفتاری: بیماران می‌آموزند تا الگوهای رفتاری خود را که ممکن است به افسردگی منجر شوند، شناسایی کنند. این شامل نگرش‌ها، باورها و روابطی است که ممکن است بر سلامت روانی آن‌ها تأثیر منفی داشته باشد.

3. تمرکز بر روابط: روانکاوی تأکید زیادی بر اهمیت روابط و تأثیر آن‌ها بر افسردگی دارد. درمان به بیماران کمک می‌کند تا روابط سالم‌تری برقرار کنند و الگوهای ناسالم را در روابط خود تغییر دهند.

4. انتقال و مقاومت: این دو مفهوم کلیدی در روانکاوی هستند. انتقال شامل واکنش‌ها و احساساتی است که بیمار نسبت به روانکاو نشان می‌دهد که می‌تواند نشان‌دهنده الگوهای رابطه‌ای گذشته باشد. مقاومت به مقاومت ناخودآگاه بیمار در برابر تغییر یا مواجهه با مسائل دشوار اشاره دارد. درک و کار کردن با این دو مفهوم می‌تواند برای پیشرفت درمانی بسیار مهم باشد.

5. تحلیل رویاها: رویاها در روانکاوی اهمیت زیادی دارند زیرا ممکن است حامل پیام‌ها و نمادهایی از ناخودآگاه باشند. تحلیل رویاها می‌تواند به فهم عمیق‌تر افکار و احساسات ناخودآگاه کمک کند.

6. فرآیند درازمدت: روانکاوی معمولاً یک فرآیند درازمدت است و ممکن است چندین سال طول بکشد. این زمان اضافی به بیماران کمک می‌کند تا به طور کامل مسائل خود را کاوش کنند و روی تغییرات پایدار کار کنند.

7. تجربه هیجانی اصلاحی: روانکاوی فرصتی ایجاد می‌کند تا فرد تجربه‌های هیجانی را در محیطی امن و حمایت‌کننده زندگی کند، که می‌تواند به اصلاح تجربیات منفی گذشته و تغییر دیدگاه فرد نسبت به خود و دیگران کمک کند.

ارزش روانکاوی به عنوان یک رویکرد درمانی بستگی به نیازها و ویژگی‌های فردی هر بیمار دارد و ممکن است برای همه افراد مبتلا به افسردگی مناسب نباشد. برخی از متخصصان سلامت روانی دیگر رویکردهای درمانی مانند درمان شناختی-رفتاری (CBT) یا دارو درمانی را ترجیح می‌دهند که ممکن است به سرعت نتایج ملموس‌تری ارائه دهند.

23. رویکرد شناختی-رفتاری در کمک به شخص افسرده

رویکرد شناختی-رفتاری (CBT) یکی از موثرترین درمان‌های موجود برای افسردگی است. این روش بر اساس این فرضیه استوار است که افکار (شناخت)، احساسات و رفتارها با هم در ارتباط هستند و تغییر در هر یک می‌تواند بر دیگری تاثیر بگذارد.

در افراد افسرده، اغلب الگوهای فکری منفی و غیر واقع‌بینانه وجود دارد که می‌تواند منجر به احساس ناامیدی و بی‌انگیزگی شود. CBT به افراد کمک می‌کند تا این الگوهای فکری را شناسایی کنند، به چالش بکشند و با افکار واقع‌بینانه‌تر و سازنده‌تری جایگزین نمایند. این تغییر در شناخت می‌تواند به بهبود خلق و خو و کاهش علائم افسردگی منجر شود.

رویکرد CBT همچنین شامل تمرین رفتارهایی می‌شود که می‌توانند به افزایش فعالیت‌های لذت‌بخش و کاهش رفتارهای پرهیزکارانه کمک کنند. به عنوان مثال، برنامه‌ریزی فعالیت‌هایی که احتمال دارد احساس بهتری به فرد بدهند و تشویق بیمار به شرکت در این فعالیت‌ها، می‌تواند بخش مهمی از درمان باشد.

در نهایت، CBT یک رویکرد مبتنی بر مداخله کوتاه‌مدت است که به افراد ابزارهای عملی برای مدیریت علائم افسردگی در زمان حال و همچنین مهارت‌هایی برای جلوگیری از بازگشت علائم در آینده می‌دهد. این رویکرد می‌تواند به تقویت احساس تسلط و کنترل فرد بر زندگی خود کمک کند و از این طریق به بهبود کلی سلامت روانی منجر شود.

چرا مشاوره می‌تواند بهترین کمک به افراد افسرده باشد؟

افسردگی، واقعیتی است که بسیاری از افراد در جهان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. این حالت روحی، که گاهی اوقات بیشتر از یک “ناراحتی ساده” است، می‌تواند تأثیرات عمیقی بر کیفیت زندگی فرد و حتی بر اطرافیانش بگذارد. در این میان، مشاوره به عنوان یکی از ابزارهای قدرتمند، می‌تواند کمک شایانی به بهبود وضعیت افراد افسرده نماید.

مشاوره، فرآیندی است که در آن مشاوران به افراد کمک می‌کنند تا احساسات، افکار و رفتارهای خود را درک کرده و با آنها به شیوه‌ای سازنده‌تر مواجه شوند. در اینجا به چند دلیل می‌پردازیم که چرا مشاوره می‌تواند بهترین کمک به افراد افسرده باشد:

1. فضایی برای شنیده شدن: افراد افسرده اغلب احساس می‌کنند که کسی آنها را درک نمی‌کند یا نمی‌توانند احساسات خود را به درستی بیان کنند. مشاوره فراهم می‌کند فضایی امن و بدون قضاوت که در آن می‌توانند دغدغه‌ها و احساسات خود را آزادانه بیان کنند.

2. یادگیری مهارت‌های مقابله‌ای: مشاوران متخصص در ارائه ابزارها و تکنیک‌هایی هستند که می‌توانند به افراد کمک کنند تا با استرس‌ها و چالش‌های روزمره به شیوه‌ای موثرتر مقابله کنند. این مهارت‌ها می‌توانند شامل تمرینات تنفسی، تکنیک‌های مدیریت زمان و راهکارهایی برای شکستن چرخه افکار منفی باشند.

3. درمان‌های اثبات‌شده علمی: مشاوره‌های روانشناختی مانند درمان شناختی رفتاری (CBT) و درمان بین فردی (IPT) از جمله روش‌های درمانی هستند که اثربخشی آنها در درمان افسردگی اثبات شده است. این روش‌ها به افراد کمک می‌کنند تا الگوهای فکری منفی و رفتارهایی که به افسردگی دامن می‌زنند را شناسایی و تغییر دهند.

4. حمایت مداوم: یکی از مهم‌ترین جنبه‌های مشاوره، حمایت مداومی است که به افراد ارائه می‌دهد. این حمایت می‌تواند به افراد کمک کند تا از تنهایی مرتبط با افسردگی دور شوند و احساس کنند که در مسیر بهبودی تنها نیستند.

5. تشویق به بهبودی و رشد شخصی: مشاوره نه تنها به درمان افسردگی کمک می‌کند بلکه می‌تواند به افراد کمک کند تا در مسیر رشد شخصی و بهبود عملکرد روزمره خود گام بردارند. این امر می‌تواند اعتماد به نفس را تقویت کرده و به فرد کمک کند تا زندگی پرمعنا و ارضاکننده‌ای را تجربه کند.

مشاوره، گامی مهم در مسیر بهبود و کاهش علائم افسردگی است. اما یادآوری این نکته ضروری است که هر فردی منحصر به فرد است و ممکن است به درمان‌های مختلفی نیاز داشته باشد. بنابراین، توصیه می‌شود که افراد افسرده به دنبال مشاوره‌ای باشند که به نیازهای شخصی و خاص آن‌ها پاسخ دهد.

برای کمک به درمان افسردگی چه دیدگاهی داشته باشیم؟

در کمک به درمان افسردگی، داشتن دیدگاه و نظری مناسب بسیار مهم است. در زیر چند نکته مهم در این زمینه را بررسی خواهیم کرد:

1. افسردگی بیماری حقیقی است: باید افسردگی را به عنوان یک بیماری حقیقی درک کنیم و به جای آنکه آن را به عنوان یک وضعیت عادی شخصیتی برداشت کنیم، به آن با جدیت و حساسیت نگریست.

2. نیاز به حمایت و همدردی: افراد افسرده نیاز به حمایت و همدردی دارند. باید به آنها نشان دهید که در کنارشان هستید و از آنها انتظار دارید.

3. مشاوره حرفه‌ای: مشاوره روانشناختی و درمانی می‌تواند درمان افسردگی را تسهیل کند. داشتن نظریه‌های تحقیق شده و روش‌های درمانی موثر در این زمینه مهم است.

4. ترکیب درمان‌ها: معمولاً برای درمان افسردگی، ترکیب درمان‌های مختلف شامل مشاوره روانشناختی، درمان دارویی و تغییر سبک زندگی مورد استفاده قرار می‌گیرد. هر فرد ممکن است به نوع خاصی از درمان نیاز داشته باشد.

5. مداومت در درمان: درمان افسردگی نیاز به صبر و مداومت دارد. فرد باید به مداومت در مشاوره و درمان دارویی تعهد داشته باشد و در ادامه درمان، تغییرات مثبت را تجربه کند.

6. ارتباط با خانواده و دوستان: حضور و حمایت خانواده و دوستان نقش مهمی در بهبود افسردگی دارد. باید فرد را تشویق کرد که ارتباطات خود را با خانواده و دوستان حفظ کند و از حمایت آنها بهره‌برداری کند.

7. پیگیری پزشکی: برخی افراد ممکن است به درمان دارویی نیاز داشته باشند. در این صورت، پیگیری پزشکی و مصرف دقیق داروها ضروری است.

در کمک به درمان افسردگی، مهم است که به فرد افسرده احساس می‌کند که مورد حمایت شما قرار می‌گیرد و شما در کنار او هستید. احترام به تجربه و درک فرد افسرده و ارائه حمایت مستمر می‌تواند بهبود و درمان را تسهیل کند. همچنین، به متخصصین مراجعه کنید تا راهنمایی دقیق‌تری دریافت کنید.

بایدها و نبایدها در کمک به فرد افسرده

افسردگی یک موضوع جدی است و کمک به افراد مبتلا به افسردگی نیازمند رویکردهای مراقبتمندانه و حساسیت است. در ادامه، به برخی اصول و راهنماهایی برای کمک به فرد افسرده می‌پردازیم. همچنین، نکاتی را نیز بررسی می‌کنیم که باید از آن‌ها پرهیز کنید.

بایدها:

  • فرد را به شنیدن و درک کردن مشکلاتش تشویق کنید. شنیدن فرد و اظهار همدردی و احساسات صادقانه، می‌تواند احساس تسکین بخشی برای او ایجاد کند.
  • نشان دهید که شما به او اهمیت می‌دهید و برایش مهم هستید. با ارائه علاقه و توجه به او، احساس مشارکت و حمایت می‌کند.
  • تشویق کنید تا درباره مشکلات و احساساتش با شما یا یک حرفه‌ای مثل روانشناس صحبت کند. این می‌تواند به او کمک کند تا بازگشت به سلامت روانی خود کارآمدتر باشد.
  • به فرد افسرده کمک کنید تا سبک زندگی سالمی داشته باشد، به خصوص با توجه به تغذیه مناسب، ورزش منظم و خواب کافی.

نبایدها:

  • افراد مبتلا به افسردگی را نباید تنها بگذارید. حمایت از آنها و به اشتراک گذاشتن منابع و خدمات حمایتی می‌تواند به بهبود روند بهبودی کمک کند.
  • از تاکید بر “ترکیب داروها” خودداری کنید. این برای شخص مبتلا به افسردگی ناراحت کننده و احساس بی‌اعتمادی به علم روانشناسی و درمان‌های آنتی‌دپرسانت است.
  • از توصیه‌های ساده مانند “تنها خوشبختی را پیدا کن” یا “به خودت افتخار کن” خودداری کنید. این نوع تصریحات می‌تواند احساس بی‌احترامی را در فرد افسرده تقویت کند.

اهمیت کمک به انسان افسرده

کمک به انسان‌های افسرده در واقع یکی از اعمال خیر و نیکی است که می‌توانید انجام دهید. این کار به دو صورت می‌تواند مفید باشد: برای انسان افسرده و همچنین برای خودتان.

از نظر انسان افسرده، همراهی و حمایت شما می‌تواند به او کمک کند تا از احساس تنهایی و ناامیدی خارج شود. با ارائه حمایت، شنیدن مشکلات او و ارائه راهکارهای ممکن، شما می‌توانید به او احساس تسلی بدهید و بهبود روحی او را تسریع کنید. این عمل نیکو در واقع نشانه اهمیتی است که به او می‌دهید و ممکن است برای او تحولی مثبت در زندگی به همراه داشته باشد.

همچنین، از نظر شما، کمک به انسان‌های افسرده می‌تواند به شما ثواب و رضایت بخشی بیشتری بدهد. اعمال خیر مانند کمک به دیگران، در دنیا و زندگی شخصیتان اثرات مثبتی ایجاد می‌کنند. به علاوه، کمک به انسان‌هایی که در موقعیت‌های دشواری هستند، می‌تواند به شما احساس رضایت و خوشحالی بیشتری بدهد.

به طور کلی، کمک به انسان‌ افسرده می‌تواند به هر دو طرف مزایایی فراهم کند. با این حال، همیشه مهم است که بهبود روحی و روانی انسان‌های افسرده را به متخصصین مربوطه معرفی کنید و در صورت لزوم، آن‌ها را به مراکز مشاوره و درمان روانشناختی هدایت کنید.

نتایج احتمالی کمک به شخص افسرده

نگاه کمک به فرد و شخص افسرده بسیار اهمیت و ضرورت دارد. در زیر به برخی از دلایل اهمیت و ضرورت کمک به انسان افسرده می‌پردازیم:

1. حمایت انسانی: انسان‌ها در مواجهه با مشکلات و روزمرگی‌های زندگی نیاز به حمایت و همدردی دارند. افسردگی یک وضعیت ذهنی حساس است و نیاز به حمایت و توجه دارد. با نگاه کمک و حمایت به فرد افسرده، می‌توان به او نشان داد که او درک و پشتیبانی دارد.

2. کاهش انزوا: افسردگی می‌تواند باعث انزوا و کاهش ارتباطات اجتماعی شود. با نگاه کمک و حمایت، می‌توان به فرد افسرده کمک کرد تا ارتباطات خود را با دیگران بهبود دهد و از حس تنهایی و انزوا خلاص شود.

3. افزایش امیدواری: افسردگی می‌تواند باعث کاهش امیدواری و انگیزه شخص شود. با نگاه کمک و حمایت، می‌توان به فرد افسرده امید و انگیزه بخشید و به او کمک کرد تا بهبود پیدا کند و دوباره به زندگی امیدوار شود.

4. ارائه راهنمایی: فرد افسرده ممکن است در شناسایی و مقابله با علل و عوامل افسردگی خود دچار مشکلات باشد. با نگاه کمک و حمایت، می‌توان به او راهنمایی کرد و راه‌حل‌های مناسبی را ارائه داد تا بتواند از افسردگی خود عبور کند.

5. بهبود سلامت روانی: با نگاه کمک و حمایت، می‌توان بهبود و بهسازی سلامت روانی فرد را تسهیل کرد. افسردگی ممکن است تأثیرات منفی بر روحیه، انگیزه و کیفیت زندگی فرد داشته باشد. با ارائه حمایت و کمک، می‌توان به فرد کمک کرد تا با مشکلات خود مقابله کند و بهبود یابد.

How to Help Someone with Depression

error: شما قادر به کپی مطالب این سایت نیستید
پیمایش به بالا