مرکز مشاوره دکترسلام {کلینیک رواشناسی دکترسلام}

کلینیک روانشناسی دکترسلام

اولین مرکز مشاوره 24ساعته در ایران

مرکز مشاوره دکترسلام 02125917355
مشاوره تلفنی
مشاوره آنلاین
مشاوره حضوری
مشاوره 24ساعته

امکان دریافت مشاوره فوری در هر ساعت از شبانه روز

روانشناسان مجرب

اختصاص روانشناس متخصص در حیطه درخواستی

مشاوره سریع

دریافت مشاوره بدون نیاز به نوبت قبلی

تعرفه مصوب

دریافت مشاوره با تعرفه مصوب سازمان نظام روانشناسی

سوالات متداول

از آنجا که شعار ما سرعت و سهولت در دریافت مشاوره روانشناسی است، شما با یک تماس یا پیغام در واتساپ میتوانید برای دریافت مشاوره اقدام کنید (لازم به ذکر است ما در کمتر از نیم ساعت شما را به روانشناس متخصص در حیطه درخواستی وصل میکنیم)

بله! تمامی روانشناسان ما دارای بیش از 10سال تجربه کاری هستند، همگی عضو انجمن رواشناسان ایران می باشند و صلاحیت آنها از فیلتر مدیریت احراز شده است.

قبل از برقرای جلسات مشاوره، سیستم ارجاع مجموعه (تیم پشتیبان) و سوپروایزر مرکز که دارای تحصیلات روانشناسی هستند، موضوع شما را بررسی میکنند و روانشناس متخصص در حیطه درخواستی را برای شما انتخاب میکنند تا بطور قطع از جلسات خود رضایت کاملی داشته باشید

افسردگی خندان

مشاوره افسردگی خندان

فهرست مطالب

احساس بی انگیزگی، احساس غم و اندوه مداوم، احساس خالی بودن از درون، احساس خستگی مفرط و احساس کمبود اعتماد به نفس و غیره، از علائم رایج افسردگی هستند. اما برخی از افراد حق نشان دادن آنها را رد می کنند و ترجیح می دهند فروپاشی عصبی خود را با لبخند بزرگی بصورت روزانه به نمایش بگذارند. که به آن افسردگی خندان میگویند. ویژگی افسردگی خندان این است که لزوماً از بیرون قابل مشاهده نیست. با این حال، افراد مبتلا به افسردگی خندان دقیقاً به اندازه افرادی که به اختلال افسردگی اساسی یا شدید مبتلا هستند، رنج می برند.

افسردگی خندان چیست؟

وقتی در مورد افسردگی صحبت می کنیم، اغلب آن را با بی حالی، غم و اندوه یا ناامیدی مرتبط می کنیم. اما دانستن این نکته ضروری است که نوع واحدی از افسردگی وجود ندارد و افسردگی می تواند اشکال مختلفی داشته باشد و پیامد موقعیت های متعدد باشد.

از دیدگاه بیرونی، حدس زدن اینکه یک فرد از افسردگی خندان رنج می برد بسیار دشوار است؛ زیرا آن فرد افسرده لبخند میزند و کاملا شاد به نظر میرسد. در واقع افسردگی خندان، افرادی را نشان می دهد که با افسردگی زندگی می کنند اما آن را زیر لبخند خود پنهان می کنند تا چیزی در جامعه ظاهر نشود. از دیدگاه پزشکی، افسردگی خندان یک اختلال افسردگی اساسی با علائم غیر معمول در نظر گرفته می شود.

روانکاوی و روان درمانی افسردگی خندان

علائم افسردگی خندان

تشخیص افسردگی خندان از بیرون بسیار دشوار است زیرا مبتلایان تمام تلاش خود را می کنند تا چیزی را نشان ندهند. با این حال، علائم درونی وجود دارند و گاهی اوقات حتی در درون رابطه دو زوج، یکی از اعضا می تواند افسردگی خود را از دیگری پنهان کند، که به طور بالقوه منجر به اثرات نامطلوب بر روابط زوجین می شود.

برخی از علائم افسردگی خندان عبارت اند از:

  • پنهان سازی و درونی سازی دردهای افسردگی پشت لبخند
  • احساس غم عمیق درونی
  • احساس پوچی
  • احساس خستگی مفرط
  • افکار منفی و تیره
  • نداشتن انگیزه و اعتماد به نفس مطلوب
  • تحریک پذیری و حساسیت غیرنرمال
  • بی ثباتی عاطفی
  • عدم تمرکز
  • اختلال در اشتها (کاهش اشتها یا پرخوری عصبی)
  • اختلال در خواب (بیخوابی یا پرخوابی)
  • از دست دادن میل جنسی
  • احساس نداشتن انرژی و قدرت
  • درد عضلانی، سردرد، معده درد، درد قفسه سینه

اینها علائم رایج افسردگی هستند. با این حال، ویژگی افسردگی خندان این است که تشخیص آنها بسیار دشوار است. اغلب افراد مبتلا به افسردگی خندان، محیط زندگی بسیار پیش پا افتاده ای دارند: آنها شغل، خانواده، خانه و حلقه ای از دوستان نزدیک دارند. هیچ سرنخ قابل مشاهده ای برای پیش بینی بیماری وجود ندارد و صرفا خود فرد یا یک روانشناس بعد از ارزیابی بالینی میتواند آن را تشخیص دهد.

4 دلیل پنهان کردن افسردگی

برای درک بهتر افسردگی خندان، سعی کردیم دریابیم که چه دلایلی باعث می‌شود افراد افسرده تمام علائم خود را پنهان کنند و ناراحتی درونی خود را برای خود نگه دارند.

ترس از تبدیل شدن به سربار اطرافیانتان

خیلی از اوقات، افراد افسرده احساس گناه می کنند و احساس می کنند باری بر دوش عزیزانشان هستند. به دلیل این احساس و ترس از تبدیل شدن به سربار اطرافیان میتواند افسردگی خندان ایجاد شود و آنها وانمود کنند که همه چیز خوب است.

خجالت کشیدن از احساس افسردگی

اختلالات سلامت روان اغلب تابو هستند و بسیاری از مردم از قبول بیماریشان خودداری می کنند. در افسردگی خندان، افراد از قرار گرفتن در چنین حالتی احساس شرم می کنند. آنها گاهی اوقات محیط زندگی پایداری دارند و با این حال، عمیقاً احساس ناراحتی می کنند. این پارادوکس آنها را وادار می کند تا باور کنند که در بیماری خود نامشروع هستند و بنابراین نمی توانند بیماری خود را فرض کنند. این شرم که با علائم افسردگی مرتبط است، آنها را وادار می کند تا پوسته ای ایجاد کنند که تصویری خوب را منعکس کنند، تصویر شخصی کاملاً شاد. با این حال بهتر است آنها از یک روانشناس کمک بگیرند. روانشناسان می توانند در تعیین آسیب شناسی و یافتن مناسب ترین راه حل ها کمک کنند.

خوددرمانی با انکار

برخلاف تصور رایج، کمک گرفتن از یک روانشناس برای برخی افراد دشوار است، زیرا این امر مستلزم پذیرش مشکل است. علاوه بر این، متاسفانه عموم مردم به اشتباه از روانپزشکی یا روانشناسی تصویری منفی و ترسناک دارند که این تخصص ها با اختلالات روانی همراه هستند.

بنابراین در زمینه افسردگی خندان، بیمار تمام علائم خود را ناخودآگاه رد می کند، و سعی می کند خود را متقاعد کند که همه چیز خوب است. او تصور می کند که برای شاد بودن کافی است که خوشبختی را بخواهیم و با مهربانی لبخندی بر لب نشان می دهد و متقاعد می شود که این باعث می شود حالت افسردگی او به تدریج ناپدید شود. با این حال، بسیار پیچیده‌تر است و با وجود اراده قوی، همیشه به راحتی به دست نمی‌آید.

تمایل به حفظ ظاهر به هر قیمتی

این دلیل چهارم در واقع ترکیبی از سه دلیل قبلی است. افراد مبتلا به اختلال افسردگی خندان، اغلب خود را به طور ناعادلانه ای ضعیف تلقی میکنند و برخی از افراد این ترس را دارند که به عنوان افراد آسیب پذیر دیده شوند و تصویری ایجاد می کنند که هیچ آسیبی را نشان نمی دهد. به همین دلیل افراد مبتلا به افسردگی خندان مکانیزمی را ایجاد می کنند که هدف آن پنهان کردن همه نشانه های ناراحتی است میخواهند ظاهر زندگی خود را به هرقیمتی حفظ کنند.

عوامل افسردگی خندان چیست؟

عوامل متعددی می توانند ایجاد افسردگی خندان را تقویت کنند. عوامل افسردگی خندان ممکن است همان علل افسردگی معمولی باشد و بسته به شخصیت فرد، ممکن است افسردگی خندان بوجود بیاید. در اینجا لیستی از عوامل بالقوه ای وجود دارد که می تواند باعث افسردگی خندان شود:

یک تغییر بزرگ در زندگی شما

این عامل در همه انواع افسردگی مشترک است. در واقع یک رویداد آسیب زا (مانند از دست دادن یک عزیز، اخراج یا جدایی) می تواند علت یک دوره افسردگی باشد. در این موضوع؛ ما از افسردگی موقعیتی یا افسردگی واکنشی صحبت می کنیم زیرا آنها پیامد یک سری رویدادهای آسیب زا هستند.

ترس از قضاوت

بسته به فرهنگ افراد، افسردگی را می توان متفاوت تجربه کرد. بنابراین برخی از جمعیت‌ها بیشتر به افسردگی خندان مبتلا می‌شوند. در برخی از خانواده ها یا فرهنگ ها، ابراز ناراحتی روانی می تواند به سرعت به عنوان یک ضعف یا تلاش برای جلب توجه تلقی شود. این عادت‌ها گاهی مانع از هرگونه تمایل به درخواست کمک می‌شوند و بیمار دچار افسردگی خندان می‌شود. همچنین اهمیت پنهان کردن ناراحتی فرد به قدری قوی است که علائم افسردگی که در اصل احساسی و روانی هستند، می توانند جسمی شوند.

در واقع این بیماری در همه جای جهان یکسان است، اما نحوه صحبت در مورد آن متفاوت است. به عنوان مثال، جمعیت آمریکای شمالی تمایل دارند بیماری های روانی خود را گزارش کنند و برعکس، جمعیت آسیایی ترجیح می دهند بر درد جسمانی تأکید کنند. این مثال بر ظرفیت افراد برای هدایت افکار خود به وضعیت بیرونی یا درونی خود تأکید می کند. در مورد افرادی که از افسردگی خندان رنج می برند، آنها بیشتر بر روی رفاه بیرونی خود تمرکز می کنند و ترجیح می دهند تمام بیماری های روانی درونی را بپوشانند.

شبکه های اجتماعی

تصویری که در پلتفرم هایی مانند اینستاگرام پخش می شود، برای برخی افراد تاثیرات منفی دارد. آنها عقده ایجاد میکنند و گاهی اوقات باعث احساس گناه می شوند. این جنبه انحرافی شبکه های اجتماعی برای برخی از افراد افسرده نیز پیامدهایی دارد. آنها به سرعت احساس شرمندگی می کنند که چرا در یک زندگی رویایی زندگی نمی کنند و همین امر موجب تشویق به ساخت یک پوسته و آغاز یک افسردگی خندان است.

فشار قوی

زمانی که تحت فشار هستیم، ممکن است دچار اختلالات افسردگی شویم. به عنوان مثال، بیماران مبتلا به فرسودگی شغلی، استرس زیادی را در محل کار خود متحمل شده اند که منجر به حالت افسردگی شده است. بنابراین، افرادی که از افسردگی خندان رنج می‌برند، برای اعتراف نکردن به ضعف‌های خود، ترجیح می‌دهند تمام نشانه‌هایی را که می‌تواند حاکی از شکست در اهداف شخصی یا حرفه‌ای‌شان باشد، تظاهر کنند و پنهان کنند.

روشهای درمان افسردگی خندان

روان درمانی

مانند افسردگی کلاسیک، توصیه می شود زمانی که از افسردگی خندان رنج می برید روان درمانی را شروع کنید. انواع مختلفی از روند درمانی وجود دارد، اما رایج ترین آنها در درمان افسردگی خندان، درمان شناختی-رفتاری است

درمان شناختی رفتاری مبتنی بر 3 مؤلفه است:

  • مؤلفه شناختی: درمانگر سوگیری های شناختی بیمار را شناسایی می کند و این به بیمار اجازه می دهد تا از ذهنیت ایده های دریافتی خود آگاه شود.
  • مولفه رفتاری: درمانگر بیمار را به سمت تغییر در رفتارهای مشکل ساز در پاسخ به موقعیت های خاص هدایت می کند.
  • مولفه عاطفی: درمانگر به بیمار کمک می کند تا احساسات خود را درک کند. این به بیمار این امکان را می دهد که دیگر تحت تأثیر احساسات خود قرار نگیرد، بلکه آنها را بپذیرد و یاد بگیرد که آنها را مدیریت کند.

درمان دارویی

همراه با روان درمانی، درمانگر شما ممکن است داروهای ضد افسردگی نیز تجویز کند. آنها میتوانند علائم مربوط به افسردگی خندان را کاهش می دهند.

چگونه افسردگی خندان را تشخیص دهیم؟

گاهی اوقات افسردگی خندان دارای علائمی است که با علائم اختلال افسردگی اساسی مخالف است (به عنوان مثال، لبخند زدن و ظاهر سرخوشانه). بنابراین این می تواند تشخیص را پیچیده کند. همچنین بزرگترین مشکل این است که در اکثر مواقع، افراد مبتلا به افسردگی خندان خود را متقاعد کرده اند که پنهان کردن علائم افسردگی پشت لبخند، یک روش درمانی است و بنابراین از بستگان خود یا روانشناسان کمک نمی گیرند.

برای تشخیص صحیح لازم است با یک روانشناس مشورت شود. او احتمالاً بعد از ارزیابی بالینی، چند سؤال در مورد ماهیت علائم و اینکه آیا حداقل 2 هفته متوالی ادامه داشته است، از شما خواهد پرسید. سپس درمان مناسب اعم از روان درمانی با رویکرد شناختی-رفتاری را آغاز خواهد کرد.

آیا از اختلال افسردگی خندان رنج می برم؟

وقتی به افسردگی فکر می کنیم، اغلب به فردی در بستر فکر می کنیم که روزهایش را با فکر کردن و حتی گریه کردن می گذراند و با این حال، آیا می‌دانستید که افسردگی حتی در افراد خندان و دوستان که به نظر می‌رسد همه چیز برای شاد بودن دارند، می‌تواند زیر پوشش اضطراب پنهان شود؟ شاید یکی از اطرافیان شما از آن رنج می برد اما بدون اینکه بداند، زیرا تصویری که ما از یک فرد افسرده داریم با واقعیت چیزها مطابقت ندارد.

افسردگی میتون هر فردی را تحت تاثیر قرار دهد. موفق بودن، کسب درآمد زیاد یا داشتن یک موقعیت مسئولیتی به این معنا نیست که فرد در معرض خطر ابتلا به اختلالات افسردگی نیست.

چگونه با افسردگی خندان کنار بیاییم؟

افسردگی خندان می تواند به سرعت ناتوان کننده شود و عواقب جدی در زندگی داشته باشد. از آنجایی که برای اطرافیان مخفی است، علائم ممکن است بدون اینکه کسی متوجه شود ایجاد شود و مانند بحران های خودکشی، منفجر شود. به همین دلیل ضرورت دارد افراد افسرده فورا با یک مشاور روانشناس صحبت کنند و قدمی در راستای درمان مشکلات خود بردارند.

چگونه به مبتلایان افسردگی خندان کمک کنیم؟

اگر مشکوک هستید که یکی از نزدیکان شما افسردگی خندان دارد، از درمیان گذاشتن نگرانی ها و تردیدهای خود با او دریغ نکنید. از یک طرف، این می تواند به او این امکان را بدهد که بدون قضاوت احساس کند به او گوش می دهند و راحت تر می تواند حرف هایش را باز کند و مشکلاتش را به شما بگوید. از سوی دیگر، افراد مبتلا به افسردگی خندان گاهی اوقات در انکار هستند، از علائم خود بی خبرند و طوری رفتار می کنند که انگار همه چیز خوب است. بنابراین برانگیختن سوژه می تواند وجدان او را بیدار کند و او را به آسیب شناسی خود وادار کند.

از آنجایی که شما دوست یا بستگان او هستید، می توانید به او توصیه کنید که به یک مشاور روانشناس مراجعه کند. برای ادامه دادن، می توانید به مقاله روشهای کمک به افراد افسرده مراجعه کنید.

جمع بندی

افسردگی خندان یک اختلال افسردگی است که می تواند عواقب قابل توجهی بر زندگی روزمره شما داشته باشد. اگر کوچکترین شکی در مورد وضعیت سلامت روان خود دارید، توصیه می کنیم با روانشناس مشورت کنید تا بتواند اختلال شما را تشخیص دهد و شما را به سمت بهترین راه حل ها راهنمایی کند.

گاهی اوقات اتفاق می افتد که افسردگی برای مدت طولانی پنهان می شود که علائم آن ده برابر می شود و درمان آن سخت میشود. به همین دلیل دشواری افسردگی خندان در درمان آن نیست، بلکه در تشخیص و اقدام به موقع است.

csweb.ir