مرکز مشاوره دکترسلام {کلینیک رواشناسی دکترسلام}

کلینیک روانشناسی دکترسلام

اولین مرکز 24ساعته در ایران

کلینیک روانشناسی دکتر سلام (مرکز مشاوره دکترسلام)
مشاوره تلفنی
مشاوره آنلاین
مشاوره حضوری
سرعت و سهولت

فرآیند نوبت دهی در اسرع وقت صورت میگیرد و حداکثر طی 10دقیقه به تراپیست مجرب در حیطه درخواستی وصل میشوید.

تعرفه های مصوب

کلیه خدمات با تعرفه کمتر از تعرفه مصوب 1402 انجام میشود. همچنین تمامی مشاورین بیش از 10سال تجربه کاری دارند.

تایم کاری منعطف

شما در هر ساعت از شبانه روز و حتی در ایام تعطیل، میتوانید از خدمات مشاوره تلفنی، آنلاین و حضوری استفاده کنید.

سوالات متداول

از آنجا که شعار ما سرعت و سهولت در دریافت مشاوره روانشناسی است، شما با یک تماس یا پیغام در واتساپ میتوانید برای دریافت مشاوره اقدام کنید (لازم به ذکر است ما در کمتر از نیم ساعت شما را به روانشناس متخصص در حیطه درخواستی وصل میکنیم)

بله! تمامی روانشناسان ما دارای بیش از 10سال تجربه کاری هستند، همگی عضو انجمن رواشناسان ایران می باشند و صلاحیت آنها از فیلتر مدیریت احراز شده است.

قبل از برقرای جلسات مشاوره، سیستم ارجاع مجموعه (تیم پشتیبان) و سوپروایزر مرکز که دارای تحصیلات روانشناسی هستند، موضوع شما را بررسی میکنند و روانشناس متخصص در حیطه درخواستی را برای شما انتخاب میکنند تا بطور قطع از جلسات خود رضایت کاملی داشته باشید

مشاوره زن و شوهر

مشاوره زن و شوهر 02125917355

فهرست مطالب

مشاوره زن و شوهر یکی از مهمترین و مؤثرترین ابزارهایی است که به زوج‌ها کمک می‌کند تا با همدیگر بهتر برخورد کنند و روابطشان را تقویت کنند. در واقع هدف اصلی مشاوره زن و شوهر این است که به زوج‌ها کمک کند تا روابطشان را بهبود بخشند، مشکلاتی که بینشان وجود دارد را حل کنند و راه‌هایی برای افزایش همدلی و تعامل میانشان پیدا کنند. در این فرآیند، مشاور با توجه به مسائل مطرح شده در جلسات، ابزارها و راهکارهای لازم را به زوج‌ها ارائه می‌دهد.

ما در مرکز مشاوره دکترسلام اعتقاد داریم مشاوره زن و شوهر باید توسط روانشناس خانواده انجام شود. به نظر ما، یک روانشناس نمیتواند در تمام موضوعات از قبیل (درمان اختلال، ازدواج، خانواده، کودک، اعتیاد و …) متخصص باشد. به همین دلیل برای مشاوره زن و شوهر، یک مشاوره خانواده مجرب را به شما معرفی میکنیم که بطور قطع از جلسات مشاوره رضایت داشته باشید.

لازم به ذکر است تمامی مشاورین مرکز ما بیش از 10 سال تجربه کاری دارند و هر یک صرفا در زمینه مشخصی فعالیت میکنند که همین امر در بهبود حل مشکلات مراجعین تاثیر بسزایی دارد. کلینیک روانشناسی دکترسلام با فعالیت 24ساعته و شبانه روزی، آماده ارائه انواع خدمات مشاوره مشکلات زن و شوهر میباشد.

مطالعه این مطلب توصیه میشود: مشاوره زناشویی

مشاوره اختلاف زن و شوهر

مشاوره اختلافات زن و شوهر به مجموعه کارشناسی‌های روانشناختی و روابطی گفته می‌شود که به طرفین در مسائل زناشویی افتاده کمک می کند تا به راه حل مناسب دست یابند. در واقع، مشاوره اختلافات زن و شوهر عمدتا به زوجین در روابط نامطلوب یا بازدهی کم کمک می‌کند. به عنوان مثال، بیشترین اشکال رابطه بین زوجین شامل خصوصیات شخصیتی هر فرد، اعتقادات، مقدسات مذهبی، باورها، رفتارها و عادات مختلف است که می تواند به یکدیگر برخورد داشته باشند.

مشاوره اختلافات زن و شوهر به زوجین در تشخیص تعارضات بین آن‌ها کمک می کند. این تعارضات اغلب می تواند از باب مورد خلاف مهم باشد مانند بودجه خانواده، اصول بچه‌داری، سبک زندگی، تقسیم کارهای خانگی، اهمیت خانواده در برابر مهندسی شغلی، و…
مشاوره اختلافات زن و شوهر به زوجین یاد می دهد که چطور روابط خود را از طریق مدیریت خصوصیات خود، برای یک تعادل بهتر، تبادل نظر و چشم انداز موثر صحبت کنند. این مشاوره معمولاً با هدف کاهش تنشهای روابطی، ارتقا روابط زناشویی، بهبود رضایت و شادی خانوادگی اجرا می شوند. همچنین می‌تواند در موارد تمدید، افزایش تعامل و تحکیم روابط نیز کمک کند.

مطالعه این مطلب توصیه میشود: مشاوره مشکلات خانوادگی

مرکز تخصصی زوج درمانی و مشاوره اختلاف زن و شوهر

مزایای مشاوره اختلاف زن و شوهر

مشاوره در مورد اختلافات زن و شوهر یک فرایند جامع و پویا است که به زوجین کمک می کند بهترین راه حل برای مسائل زناشویی خود را پیدا کنند. در این نوع مشاوره، روانشناس یا مشاور خانواده با مراجعه به جزئیات مشکل، درک بهتری از رفتار زن و شوهر پیدا می کند و به این ترتیب، برای آنها راه حل هایی را پیشنهاد می دهد.

یکی از مهمترین فواید مشاوره در اختلافات زن و شوهر، بهبود ارتباطات زناشویی است. با کمک مشاور، زوجین می توانند با یادگیری مهارت های ارتباطی، بهبود رابطه خود را تقویت کنند. همچنین، مشاوره به زوجین کمک می کند تا بر روی خصوصیات شخصیتی خود کار کنند و به نتیجه گیری مثبت برای رفتارهای نامطلوب برسند. به طور کلی، مشاوره درمورد اختلافات زن و شوهر، به زوجین کمک می کند که به طور موثر با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و روابط زناشویی خود را بهبود بخشند.

به ندرت زوج هایی هستند که با هم بحث نمی کنند و اختلاف کمی با یکدیگر دارند. استرس در محل کار، خستگی یا از دست دادن صبر در برابر اختلاف میتواند بر رابطه تأثیر منفی بگذارند. گاهی اوقات نیز سعی برای اقناع همسر، نزاع بزرگی را به وجود می آورد.

اسیر شدن در زندگی روزمره و فراموش کردن این نکته که روابط عاطفی بعد از ازدواج نیاز به تلاش برای پایداری و بهبودی دارد میتواند علت شماره یک احتلاف زوجین باشد. مشاوره اختلاف زن و شوهر به شما کمک میکند رابطه بهتری با همسر خود برقرار کنید، بتوانید درک درستی از احساسات یکدیگر داشته باشید، مشکلات را مدیریت کنید و در نهایت راهکارهای صحیحی در زمینه مشکل خود دریافت کنید.

مشاوره دعوا زن و شوهر

یکی از بزرگترین اشتباهات این است که تصور کنید اگر زن و شوهری هیچگاه بایکدیگر دعوا نکنند به این معنی است که رابطه سالمی دارند. گاهی اوقات دعوای زن و شوهر میتواند فرصت خوبی برای رشد و دوام روابط عاطفی ایجاد کند. شما در مشاوره دعوا زن و شوهر خواهید دید که چگونه با افزایش مهارت های ارتباطی و همسرداری میتوان از موانع زندگی عبور کرد. همچنین در مشاوره دعوا زن و شوهر، اغلب نشانه ها و علائم هشدار دهنده ای در گذشته وجود داشته که نشان میداد رابطه گرمی خود را از دست داده است. برخی از این علائم عبارت اند از: از دست دادن میل یا انگیزه برای انجام کارها با هم، احساس ناامنی، کمتر شدن ابراز علاقه و لحظات صمیمیت در رابطه، از دست دادن اعتماد به همسر و وقوع آزار کلامی یا فیزیکی.

مشاوره دعوا زن و شوهر، به بهبود روابط و ارتباطات زناشویی می‌پردازد و برای زوجینی که در رابطه خود با مشکلات برخوردارند یا در تلاش برای بهبود روابط خود هستند، خدمت رسانی می کند. مشاوره روابط زن و شوهر به زوجین کمک می کند تا موضوعات مربوط به روابطشان را به صورت باز و با دقت مورد بررسی قرار دهند و با استفاده از تکنیک های مختلفی که توسط مشاور بکار گرفته می شود، به راهکارهای جدید و موثری برای افزایش ارتباطات خود برسند. در این راه، مشاور به چالش های روابطی زناشویی پرداخته، به موضوعاتی مانند شناسایی نیازها، دغدغه ها و تمایلات هر شخص، یادگیری مهارت های ارتباطی، صحبت کردن با یکدیگر به شکل موثر، روابط جنسی، تصمیم گیری مشترک و خلاصه موارد دیگری که برای بهبود رابطه زناشویی مهم هستند، می پردازد. مشاور با کمک تکنیک های خاصی، افراد را به مذاکره و رسیدن به توافق های جدید و در نهایت، به دست آوردن روابط بهتر کمک می کند. به همین دلیل، بهترین راه برای شروع مشاوره، مراجعه به مشاور یا روانشناس خانواده است.

مطالعه این مطلب توصیه میشود: مشاوره خیانت

مرکز تخصصی مشاوره زوجین و مشاوره دعوا زن و شوهر

مزایای مشاوره دعوا زن و شوهر

مشاوره دعوا زن و شوهر می تواند به زن و شوهر کمک کند تا دلایل دعوا و اختلافاتشان را بشناسند و راهکارهای جدیدی برای حل آن‌ها پیدا کنند. همچنین در این نوع مشاوره، تمرکز بر تقویت ارتباطات و بهبود روابط زناشویی است. مشاوره دعوا زن و شوهر می تواند شامل موضوعات مختلفی باشد، از جمله:

  • شناسایی دلایل دعوا و اختلافات و یافتن راهکارهای جدید
  • ارائه راهکارهایی برای حل مشکلات و بهبود روابط
  • تعامل بیشتر با یکدیگر و بهبود ارتباط بین زوجین
  • آموزش مهارت های ارتباطی و حل مسئله
  • روش های کنترل خشم و احساسات نارضایتی

در مشاوره دعوا زن و شوهر، وجود هر دو فرد بسیار مهم است. به همراه بودن هر دو فرد به کمک مشاور، امکان پیدا کردن راهکارهای جدید به برطرف کردن مشکلات روابط زناشویی شان فراهم می شود. همچنین، مشاور با توجه به شخصیت هر فرد و دیدگاه های او، نقشی حیاتی در یافتن راهکارهای مناسب برای تقویت روابط زناشویی زن و شوهر دارد.

کارایی مشاوره دعوا زن و شوهر

در مواقع زیر، مشاوره دعوا زن و شوهر میتواند کارآیی خوبی داشته باشد:

  • اگر احساس میکنید خلاء بین شما مستقر شده است
  • اگر احساس میکنید دیگر در هیچ زمینه ای تفاهم ندارید
  • اگر احساس میکنید مانند زمان گذشته عاشق یکدیگر نیستید
  • اگر احساس میکنید مشکل ارتباطی دارید
  • اگر احساس میکنید درگیری ها همچنان برمی گردند
  • اگر احساس میکنید صبر شما برای تحمل مشکلات زناشویی تمام شده است
  • اگر میخواهید بدانید چگونه دوباره احساس خوبی داشته باشیم؟
  • اگر میخواهید بدانید آیا می توان بر بحران پس از نزاع غلبه کرد؟
  • اگر میخواهید بدانید آیا میشود با مشاوره، روابط عاطفی را بهبود بخشید؟

مشاوره رابطه زن و شوهر

موضوع مشکل در رابطه شما هر چه که باشد، سعی کنید خود را از کشمکش ها رهایی داده و مشکلات بوجود آمده را با مشاوره رابطه زن و شوهر مدیریت کنید. همه ما بسیار متفاوت هستیم و تنها میل به ساختن و تلاشی که برای رسیدن به آن انجام می دهیم است که امکان زندگی موفق را به عنوان یک زوج فراهم میکند. اگر واقعاً به دنبال درک موقعیت شریک زندگی خود هستید و او را دوستش دارید و یا عزم خود را جزم کرده اید که به یک آرامش روحی برسید، حتی اگر اختلاف نظر عمیقی بین شما وجود داشته باشد، میتوانید با مشاوره رابطه زن و شوهر بهترین تصمیمات بگیرید و راهکارهای مناسبی دریافت کنید.

مطالعه این مطلب توصیه میشود: مشاوره رابطه

مرکز درمان و مشاوره رابطه زن و شوهر

نکات مهم قبل از مشاوره رابطه زن و شوهر

اگر شما و همسرتان با مسائلی مانند عدم توافق، اختلافات، پرخاشگری و تنش‌های روابطی دچار شده‌اید، مشاوره زن و شوهر می‌تواند به شما کمک کند تا با این مشکلات مواجه شده و روابط خود را بهبود بخشید. اما قبل از شروع مشاوره رابطه زن و شوهر بهتر است نکات زیر را برای وخیم تر نکردن مشکلات رابطه را به ذهن بسپارید:

  1. از انتقاد بیش از اندازه و قضاوت دست بردارید: بدانید که در اغلب اوقات انتقاد اگر به روش درستی ابراز نشود میتواند سبب مشکلات جدیدتری شود. شریک زندگی خود را شرور داستان نکنید و به این باور برسید که در تعارضات زناشویی، هرچه به دنبال برچسب زدنن و انتقاد باشید، جواب معکوسی خواهید گرفت.
  2. با آرامش، دیدگاه خود را بیان کنید: همه باید دیدگاه خود را با صمیمیت اما بدون پرخاشگری بیان کنند. گاهی اوقات کمی آرامش و تأمل مشکل را حل می کند و مشخص میکند اختلاف نظر فقط یک سوء تفاهم ساده بوده است.
  3. نگرانی ها را بررسی کنید: قبل از نزاع با همسر خود، نگرانی های او را بررسی کنید و به مسائل از دیدگاه اون نیز نگاه کنید. در این مورد نیاز به بحث عمیق تری در مشاوره رابطه زن و شوهر است که در آن همه احساسات خود را با احترام بیان کنند و رویارویی جای خود را به همکاری بدهد.
  4. راه حل هایی را انتخاب کنید که برد-برد باشد: هر فردی ایده ها را در نظر میگیرد و به دنبال رضایت خاطر خودش است. اما به مرور زمان به این باور منجر می‌شود که زن یا شوهر به طرف مقابل خود اهمیت نمیدهد و فقط به خودش فکر میکند. سعی کنید راه حل هایی را انتخاب کنید که برد-برد باشد.

مشاوره مشکلات زن و شوهر

مشاوره مشکلات زن و شوهر یکی از مهمترین راه‌حل‌هایی است که به زوج‌ها در رفع مشکلات و بهبود روابطشان کمک می‌کند. در این نوع مشاوره، مشاور به عنوان یک متخصص با توجه به نیازهای زن و شوهر، آن‌ها را در بهبود روابط خود و رسیدن به راهکارهای مؤثر در رفع مشکلاتشان هدایت می‌کند. در مشاوره مشکلات زن و شوهر، مشاور مسائلی را که می‌توانند بر روی روابط زن و شوهر تأثیر منفی داشته باشند، مانند اختلافات، بی‌اعتمادی، خشم، نارضایتی، افسردگی، و غیره، شناسایی می‌کند و به زن و شوهر در پیدا کردن راه‌حل‌هایی برای رفع این مشکلات، کمک می‌کند. این نوع از مشاوره به عنوان یک راهکار غیرقابل باور برای بسیاری از زن و شوهرها شناخته شده است، زیرا کمک می‌کند تا آن‌ها با یکدیگر بهتر و نزدیک‌تر شوند و مشکلاتشان را بهبود بخشند. بنابراین، اگر شما و همسرتان با مشکلاتی روبرو شده‌اید، بهتر است به دنبال مشاوره زن و شوهر با یک متخصص در این زمینه باشید.

وقتی بعنوان یک زن و شوهر یا به عنوان یک خانواده، مواقعی برای اختلاف نظر وجود دارد، نباید برای چندمین بار به یک بحث تبدیل شود. بهتر است با مشاوره مشکلات زن و شوهر احساسات خود را مدیریت کنید و بپذیرید که با کمک یک مشاور خانواده میتوان تصمیمات درستی در مقابله با مشکلات گرفت.

مطالعه این مطلب توصیه میشود: مشاوره آنلاین

ارائه راه حل و راهکار برای مشکلات زن و شوهر

علل رایج اختلافات در مشاوره مشکلات زن و شوهر

در مشاوره مشکلات زن و شوهر، علل و دلایل مختلفی برای بوجود آمدن تعارض مشاهده میشود و از سوگیری های شخصی سطحی گرفته تا الگوهای عمیق تر ارتباطی را شامل می شود. برخی علل رایج اختلافات در مشاوره مشکلات زن و شوهر عبارت اند از:

  • تفاوت های ذاتی زن و مرد
  • تحریک پذیری ناشی از خستگی
  • اختلاف نظر در مورد بهترین راه برای تربیت فرزندان یا مدیریت امور مالی
  • اختلاف در عقاید و سبک زندگی
  • مشکلات روحی و روانی در همسر
  • واکنش بیش از حد به تنش ها
  • عدم درک یا مهارت در حل تعارض

مشاوره اختلافات زن و شوهر

در مشاوره اختلافات زن و شوهر، اختلافات زوجین می تواند تأثیر قابل توجهی بر مجموعه ای از ابعاد زندگی از قبیل اعتماد به نفس و آرامش روانی داشته باشد. همچنین خیلی از اوقات مواجهه دائمی و هرروزه با اختلافات میتواند سبب بروز مشکلات روانشناختی مانند افسردگی شود. به همین دلیل نقش مشاوره اختلافات زن و شوهر در روابط زوجین را باید جدی گرفت.

اختلافات زن و شوهر اجتناب ناپذیر است و آنها بخشی از زندگی اجتماعی هستند. دیر یا زود، برخی از اختلافات که کوچ ک انگاری شده اند می توانند خود را تحمیل کنند و به منبع درگیری تبدیل شوند. اما یک مشاجره لزوماً به معنای وجود مشکل زوجین نیست و برعکس اگر راهی برای بیان صادقانه احساسات یا ناراحتی شما باشد، می تواند برای رابطه مفید باشد. در چنین شرایطی، مشاوره اختلافات زن و شوهر میتواند به شما کمک می‌کند این مشاجرات را بهتر مدیریت کنید، بحث‌های سازنده‌ای برای رابطه عاشقانه خود داشته باشید و از خطر جدایی جلوگیری کنید.

ارتباط با زوج درمانگر برای مشاوره اختلاف زن و شوهر

آموزش در مشاوره اختلافات زن و شوهر

مشاوره زن و شوهر می‌تواند دارای مزایای بسیاری برای زوج‌ها باشد و میتوان به کمک به افزایش دانش و آگاهی زوجین از همدیگر، کمک به شناسایی مشکلات و نیازهای هریک از زوجین، کمک به پیدا کردن راه‌حل‌هایی برای حل مشکلات و بهبود روابط، کمک به بهبود کیفیت زندگی زوجین و خانواده آن‌ها و کمک به کاهش تنش‌های روانی و هیجانی درون خانواده اشاره کرد. همچنین یکی از مزایای مشاوره اختلاف زن و شوهر این است که مشاور راهکارهای خوبی در زمینه برطرف کردن اختلافات زن و شوهر ارائه میکند. در ادامه این مطلب به برخی از نکات مهم در روابط زن و شوهر میپردازیم:

  1. احساس همدردی کنید: مهم است که با شریک زندگی خود احساس همدردی کنید و احساسات و استدلال های او را در نظر بگیرید، اینگونه است که اختلاف یک اختلاف “دوستانه” خواهد بود و نه اختلاف بین دو نفر با منافع متضاد.
  2. از کلمات آزاردهنده پرهیز کنید: کلمات آزاد دهنده سازنده نیستند و به شما اجازه نمی‌دهند به اهداف خود برسید. در واقع بیان کلمات آزار دهنده اول از شخص بیان کننده آسیب میرساند و گاهی میتواند سبب دلچرکین شدن همسر تا ابد باشد.
  3. در مورد گذشته صحبت نکنید: خاطرات و احساسات بد و دردناکی که در گذشته رخ داده است را کنار بگذارید و برای مدیریت بهتر بحث و برقراری ارتباط سالم، باید انگشت خود را روی منشا بحث فعلی بگذارید. سعی کنید هر مشکل را بصورت جداگانه ای برطرف کنید و تا حد ممکن از یک روانشناس رابطه، مشاوره اختلافات زن و شوهر دریافت کنید.
  4. لحن ارتباطی را تنظیم کنید: بسیار مهم است که بدانیم چگونه لحن خود را در حین مشاجره تنظیم کنیم. بلند کردن صدایتان، عصبانی شدن و بلندتر صحبت کردن باعث نمی شود که شما بهتر بفهمید و یا همسرتان با دقت بیشتری به شما گوش دهد. پس وقت بگذارید و خوب گوش کنید و بفهمید که همسرتان چه می‌گوید و پاسخی متفکرانه و درست بدهید. مهم است که درک کنیم به ویژه در هنگام برقراری ارتباط، انسان ها رفتار دیگران را تقلید می کنند. اگر فریاد بزنید، تضمین می کنید که طرف مقابل نیز به نوبه خود فریاد خواهد زد.
  5. اختلاف نظرها را بپذیرید: شریک زندگی شما معایب خود را دارد و شما نیز ایراداتی دارید، پس یاد بگیرید که برخی از آنها را بپذیرید تا در بحث و زندگی بهتر پیش بروید. بی فایده است که بخواهید به طور کامل شریک زندگی خود را تغییر دهید و به همان اندازه بی فایده است که بخواهید خود را کاملاً تغییر دهید. اگر حتی پس از بحث‌های طولانی باز هم نمی‌توانید نقطه مشترکی پیدا کنید و تعارض باعث ایجاد اختلاف نظر عمیق در مورد ارزش‌های شما نمی‌شود، شاید بهتر باشد سریعا از مشاوره اختلافات زن و شوهر استفاده کنید.
  6. بحث را به تعویق بیندازید: گاهی اوقات بحث خیلی داغ است، مشکل هنوز خیلی تازه است و باعث می شود بیش از حد تکانشی باشید و چیزهایی را بگویید که فراتر از افکار شما است. از این رو بهتر است بحث را به تعویق بیندازید و حوصله داشته باشید تا آنچه را که قبلاً بحث می‌شد و بعداً بحث خواهد بود، تغییر دهید. متوجه خواهید شد که با دادن زمان برای هضم مسائل، بهتر می توانید مسائل حل کنید.
  7. مثبت فکر کنید: در صورت امکان از فکر کردن به اینکه هیچ چیز قابل اصلاح نیست اجتناب کنید و به یاد داشته باشید که اکثر مشکلات راه حل دارند. اغلب از طریق بحث های متعادل خوب، سازگارتر باشید و وقتی شرایط مناسب است بر جزئیاتی که ممکن است در شرایط مختلف کمتر به نظر برسد، بیش از حد تاکید نکنید.
  8. کمک بخواهید: گاهی اوقات شرایط خاصی پیش می آید که کمک یک فرد بی طرف و بیرونی برای حل یک مشکل خاص یا انباشتگی مشکلات ضروری است. یک روانشناس در مشاوره اختلافات زن و شوهر می تواند به صحبت های هر یک از اعضای خانواده گوش دهد و کمک کند تا مشکل را حل کنید و در عین حال روابط عاطفی خود را تقویت کنید. همچنین به شما کمک می کند تا شما برای تصمیم گیری صحیح و جلوگیری از بروز مجدد مشکلات مشابه در آینده، روی خودتان کار کنید.

مشاوره در مورد اختلاف زن و شوهر

حین مشاوره در مورد اختلاف زن و شوهر، مشاور خانواده به زوجین کمک میکند تا اولا ریشه مشکلات خود را پیدا کنند و دوما راهکارهای کارآمدی برای حل اختلاف را دریافت کنند. به همین دلیل موضوع حائز اهمیت این است که بروز مشکلات زناشویی به دلیل عدم آگاهی از مهارت ارتباط با همسر است و داشتن اختلاف به معنای پایان راه نیست! بلکه دریافت مشاوره در مورد اختلاف زن و شوهر به شما در بهتر شدن روابط زناشویی کمک میکند. برخی از عوامل موثر در اختلاف زن و شوهر به شرح زیر است:

مشکلات اقتصادی زن و شوهر

متاسفانه در جامعه ما یکی از رایج ترین دلایل دریافت مشاوره در مورد اختلاف زن و شوهر، مشکلات اقتصادی است. همچنین شاید شنیدن این موضوع دردناک باشد که دلیل بسیاری از طلاق ها همین مشکلات مالی است.

مشکلات مالی میتواند به مشکلاتی در روابط عاطفی و زناشویی تبدیل شود و این موضوع به نحوی پیشروی کند که حتی با حل مشکلات اقتصادی خانواده، رابطه زن و شوهر به خوبی گذشته نشود. گاهی نیز در جلسات مشاوره در مورد اختلاف زن و شوهر مشاهده میشود که دلیل اختلافات مالی انتظارات و توقعات نابجا است. برای جلوگیری از بروز چنین مشکلاتی بهتر است خانمی که میخواهد ازدواج کند، شرایط مالی شخص مورد نظر را بر اساس انتظارات و توقعات خود ارزیابی کند و سپس تصمیم گیری کند. نه اینکه بعد از ازدواج متوجه شود همسر او توانایی مالی برای برآوردن توقعات او را ندارد و همین موضوع باعث بروز اختلاف و دلخوری شود.

اختلال شخصیت

خیلی از افرادی که به خدمات مشاوره در مورد اختلاف زن و شوهر رجوع میکنند از اختلال های روانی رنج میبرند که باعث بوجود آمدن اختلاف و تعارض در بین زوجین شده است. با وجود اینکه اختلال شخصیت از عوامل مهم بروز اختلاف بین زوجین است، اغلب اوقات تشخیص آن توسط افراد غیر روانشناس ممکن نیست.

افسردگی، بدبینی، توهم، شکاک بودن، نوسان خلقی، دروغگویی بیمارگونه، انتظارات جنسی نامعقول، خودشیفتگی، وسواسی و … از جمله اختلال های شخصیت است که میتواند سبب ساز بروز مشکل در زندگی شود. با مشاوره در مورد اختلاف زن و شوهر، روانشناس میتواند این قبیل اختلالات را کشف و بررسی کند و راه حلی برای مشکل بوجود آمده پیدا کند تا از آسیب دیدن بیشتر به زندگی زوجین جلوگیری کند. شما نیز باید بدانید که اختلال های شخصیت نیاز به درمان دارند و اگر درمان نشوند کاملا آسیب زا هستند.

دخالت خانواده همسر

دخالت های زننده اطرافیان (اعم از دخالت خانواده داماد و دخالت خانواده عروس) در مسائل مربوط به زندگی مشترک میتواند موجب شکل گیری اختلاف شود. این موضوع بیشتر در زوجین جوان دیده میشود. توصیه روانشناسان به زوج های جوان این است که در ابتدا تفاوت بین خیرخواهی والدین و دخالت نابجا را تشخیص دهند و سپس ضمن استفاده از تجربه والدین خود، استقلال زندگی زناشویی خود را حفظ کنند. بهترین راه برای حل صحیح این مشکل، صحبت با مشاور خانواده و مشاوره در مورد اختلاف زن و شوهر است تا با کمترین آسیب این معضل را رفع کنید.

تفاوت های فرهنگی و خانوادگی

یکی از بدیهی ترین مباحثی که قبل از ازدواج باید بدانید این است که ازدواج تنها پیوند دو نفر نیست و بلکه پیوند دو خانواده است. این که خانواده دختر و خانواده پسر بتوانند رابطه خوبی با یکدگیر برقرار کنند و عروس یا داماد خود را آنطور که هست دوست داشته باشند بسیار مهم است.

مشاوره در مورد اختلاف زن و شوهر به دلیل تفاوت‌های فرهنگی و خانوادگی، به انعطاف پذیری و قدرت سازگاری زوجین نیاز دارد. هرگونه تعصب نابجا نسبت به سنت ها و آداب و رسوم، انسجام خانوادگی را تهدید میکند. مدیریت اختلافات این سبکی پیچیدگی خاص خودش را دارد و سردرگمی زیادی را میتواند ایجاد کند. در چنین شرایطی توصیه میشود از خدمات مشاوره زن و شوهر استفاده کنید.

اختلاف عقیدتی

زن و شوهری که از نظر عقیدتی با هم تفاوت دارند، زندگی بی دغدغه و آسانی نخواهند داشت. این موضوع خود را بیشتر در زمینه هایی مثل حجاب، آزادی و حد و مرز نشان میدهد. به همین دلیل بسیار مهم است که قبل از ازدواج، دونفر از نظر عقیدتی با هم تفاهم داشته باشد. حال اگر این موضوع را جدی نگرفتید و ازدواج کرده اید، بهتر است با دریافت مشاوره درمورد اختلاف زن و شوهر از یک مشاور خانواده برای حل این مشکل کمک بگیرید.

اختلاف طبقاتی

خیلی از اوقات مشاهده میشود که زوجین صرفا تفاهم را عامل خوشبختی میبینند و به عواملی مثل اختلاف طبقاتی بها نمیدهند. برای مثال فرض کنید دختری از یک خانواده ثروتمند و مرفه جامعه با پسری فقیر ازدواج کند و در ابتدا آن احساسات و هیجانات مربوط به دوران دوستی و نامزدی باعث شود آینده نگری لازم را نداشته باشند. بعد مدت کوتاهی که از ازدواج میگذرد ممکن است دختر توقعاتی داشته باشد که از نظرش بدیهی و ساده باشد ولی پسر از عهده آن ها برنیاید. همین موضوع باعث بروز اختلاف بین زن و شوهر شود و زن احساس ضعف و ناتوانی به مرد منتقل کند و مرد احساس بی درک بودن را به زن منتقل کند. سپس در نهایت مشکلات مربوط به اختلاف طبقاتی باعث از بین رفتن صمیمیت و عشق شود.

اختلاف سنی

هرچند میزان اختلاف سن بین زوجین یک امر نسبی است و نمیتوان عدد خاصی را درباره آن مشخص کرد. ولی بطور کلی اختلاف سنی بین سه تا پنج سال مورد توافق نسبی روانشناسان و مشاوران خانواده است و اختلاف سنی زیاد و بالاتر از 10سال مورد نهی است. چرا که افراد در سنین مختلف توقعات و انتظارات خاص خودشان را دارند. برای مثال توقعات و انتظارات یک مرد 45ساله با یک دختر 25ساله از زندگی مشترک قابل قیاس نیست، مرد 45ساله همانند یک دختر 25ساله علاقه ای به گشت و گذار و تفریح های مختص به افراد نوجوان و جوان ندارد و همچنین مرد 45ساله بعد ده سال پا به پیری میگذارد و آن دختر تازه به اوج جوانی میرسد. به همین دلیل اختلاف سنی یکی از دلایل مشکلات بین زوجین است.

اختلاف تیپ شخصیتی

افراد ویژگی ها و تیپ شخصیتی مختلفی دارند. از تیپ های شخصیتی میتوان به نمایشی، افسرده، برون گرا، درون گرا، اجتماعی، غیر اجتماعی و … اشاره کرد. برای مثال زندگی کردن یک فرد اجتماعی با فرد غیر اجتماعی بطور قطع مشکلات زیادی را به همراه خواهد داشت. چرا که این دو شخص به احتمالا زیاد در مورد موضوعاتی مثل مسافرت، میهمانی، معاشرت و خیلی از موارد دیگر به توافق نخواهند رسید و همین زمینه ساز بروز اختلاف بین زن و شوهر خواهد شد.

اختلاف در خلق و خو

وجود اختلاف و فاصله زیاد در خلق و خو نیز از عوامل تنش زا در زندگی زن و شوهر است. برای مثال برخی از افراد بسیار آرام هستند و برخی دیگر بسیار خشن، برخی خلق و خوی ایثارگری دارند و برخی دیگر خلق و خوی خودخواه، برخی از خودراضی و برخی دیگر متواضع هستند. به همین دلیل اختلاف در خلق و خو موضوع مهمی برای قبل و بعد ازدواج است.

اختلاف در دیدگاه

در مشاوره زن و شوهر، یکی از موضوعات مهمی که بررسی میشود همین اختلاف در دیدگاه درباره زندگی و خانواده است. چرا که یکی از عوامل اصلی در بروز اختلاف زن و شوهر ها نیز اختلاف در دیدگاه است.

اختلاف در علایق، خواسته ها و آرزوها

یکی دیگر از موارد مهمی که زمینه بروز اختلاف زوجین را فراهم میکند، اختلاف در علایق، خواسته ها و آرزوها است. گر چه هیچ دو انسانی شبیه به هم نیستند ولی اگر اختلاف ها در راستای همسویی زوجین نباشد امکان بروز ناسازگاری افزایش می یابد. برای مثال خانمی که علاقه به سفر و گردش و خوش گذرانی دارد هیچوقت با شوهر خود که علاقه به این چیزها ندارد بی مشکل نخواهد بود.

مشاور خانواده زن و شوهر

فرد با حل تعارضات در کنار مشاور خانواده زن و شوهر مزایای بیشماری را دریافت میکند. مزایایی شامل امنیت روانی، رشد شخصی که باعث ایجاد آرامش درونی میشود، افزایش مهارت همسرداری و مهارت ارتباطی، بهبود رابطه زن و شوهر، دریافت راهکارهای اصولی برای حل تعارضات و …

زن و شوهر گاهی اوقات اتفاقاتی از قبیل درگیری های منظم، خیانت و عدم ارتباط را تجربه می کنند که آنها را در معرض خطر قرار می دهد. وقتی تضادها حل می شوند، الگوهای جدید فکری-رفتاری می توانند جای تعارضات را بگیرند. سپس همسران می توانند به این درک برسند که غلبه بر تعارض مستلزم تلاش و پیگیری آگاهانه و علمی است. برخی از قوانین راهگشا از نظر مشاور خانواده زن و شوهر برای بحث در مورد مسائل و داشتن شانس بیشتری برای حل و فصل موفقیت آمیز درگیری ها عبارت اند از:

  • آرام صحبت کنید و دوستانه رفتار کنید
  • تهدید به طلاق یا جدایی نکنید
  • هرگز به خشونت متوسل نشوید
  • از زبان مناسب استفاده کنید
  • به جای بحث و جدل به دنبال درک متقابل باشید
  • در موضوع بمانید و فقط در مورد مشکل فعلی صحبت کنید
  • در صورت نیاز راه حل ها را دوباره ارزیابی و تجدید نظر کنید

مشاور خانواده زن و شوهر کیست؟

مشاور خانواده زن و شوهر کسی است که تخصص خود را در حل مسائل زناشویی داشته و با استفاده از روش ها و تکنیک های مشاوره، به زن و شوهر کمک می کند که بهبود روابط زناشویی خود را تجربه کنند. این نوع از مشاوره در اکثر موارد به صورت گروهی و در حضور هر دو زن و شوهر انجام می شود، اما در برخی موارد نیز به صورت فردی برای هر یک از زوجین تدارک دیده شده است.

مشاور خانواده زن و شوهر علاوه بر آنکه به نحو موثری در حل مسائل زناشویی کمک می کند، با توجه به دانش و تخصص خود، به زوجین کمک می کند که مسائل خود را از دید فراتری مشاهده کنند و با استفاده از روش های جدید، به راه حل های بهتری برای مشکلاتشان دست یابند. در ضمن، مشاور خانواده در حفظ روابط زناشویی سالم نیز دوره های آموزشی برای زوجین برگزار می کند که به آنها کمک می کند که بر روی مهارت ارتباطی خود کار کنند و در کاهش احتمال اختلافات روابط خود موفق باشند.

زمان مراجعه به مشاور خانواده زن و شوهر

شما میتوانید برای مواردی که در این مطلب ذکر شد یا موارد زیر، از مشاور خانواده زن و شوهر کمک بگیرید:

  • مشکلات فردی مانند: کمبود اعتماد به نفس، افسردگی، استرس، اعتیاد و …
  • حل مشکلات خانوادگی و روابط زناشویی
  • مشکل در ارتباط گیری با همسر
  • بهبود روابط عاطفی
  • خشونت خانگی
  • خیانت همسر
  • مشاوره طلاق

ضرورت دریافت مشاوره زن و شوهر

مشاوره زن و شوهر در واقع یک فرصت برای بهبود و پرورش روابط خانوادگی است. همه زوجین در زندگی خود با مشکلات و چالش‌هایی مواجه می‌شوند که ممکن است باعث ایجاد فشار، تعارض و بروز مشکلات در روابط زناشویی شوند. مشاوره زن و شوهر به زوجین کمک می‌کند تا با یکدیگر در مورد مسائل مختلف صحبت کرده، با یکدیگر ارتباط بهتری برقرار کرده و به اشتراک گذاشتن نکات مثبت روابط خود را بهبود بخشند. همچنین در صورت وجود مشکلات، مشاوره زن و شوهر به آنها کمک می‌کند تا نگرشی بیشتر به مسئله پیدا کنند و راه‌حل‌های مناسب برای حل آنها را پیدا کنند. در نتیجه، با مشاوره زن و شوهر می‌توان زندگی زناشویی خود را بهبود داده و از شکست ازدواج جلوگیری کرد.

نتایج دریافت مشاوره زن و شوهر

نتایج مشاوره زن و شوهر ممکن است متفاوت باشد و به وضعیت و شرایط هر زوجی بستگی دارد. اما نتایج مثبت مشاوره زن و شوهر عبارتند از:

  • بهبود ارتباط بین زن و شوهر و افزایش همدلی.
  • کاهش تعارضات و مشکلات خانوادگی.
  • ارتقای هم‌زیستی و احترام متقابل.
  • افزایش رضایت، شادی و روابط عاطفی میان زن و شوهر.
  • خودشناسی بیشتر و نگرش بهتر نسبت به سبک زندگی زناشویی.

همچنین مشاوره زن و شوهر می‌تواند کمک کننده در ایجاد هماهنگی بین زن و شوهر در مسائل مختلف از جمله تصمیم‌گیری‌های مالی، تربیت فرزندان و غیره باشد.

برخی دیگر از فواید دریافت مشاوره زن و شوهر

مشاوره زن و شوهر فواید بسیاری را برای زوجین دارد که نمونه‌هایی از آنها عبارت‌اند از:

  1. بهبود روابط: مشاوره زن و شوهر با بهره‌گیری از روش‌های مختلف، به زوجین کمک می‌کند تا ارتباط خود را به الگوی بهتری مبتنی بر احترام، صداقت، تعامل و همراهی تبدیل کنند.
  2. توانمندسازی زوجین: با توجه به تخصص، دانش و تجربه مشاور، زوجین در خصوص ابزارهای لازم برای ایجاد رابطه موفق و پایداری یاد می‌گیرند.
  3. ایجاد ساز و کار حل اختلافات: در دوره مشاوره زن و شوهر، کار با راه‌حل‌هایی برای کاهش، حل و رفع اختلافاتی که رخ داده، تمرین می‌شود.
  4. رفع خطاهای شناختی: گاهی زوجین خطاهای شناختی از دید یکدیگر دارند که موانعی در راه ارتباط صحیح می‌شوند. مشاور، به زوجین کمک می‌کند که این خطاهای شناختی را شناسایی و برطرف کنند.
  5. بهبود ارتباط با فرزندان: مشاوره زن و شوهر به بالا بردن توانایی ارتباط و کنترل بر فرزندان نیز کمک می کند و زوجین را با تکنیک های کارآمد برای پرورش و تربیت فرزند خود آشنا می کند.
  6. بهبود کیفیت زندگی: با بهبود روابط زناشویی و حل مشکلات موجود، کیفیت زندگی زوجین به طور قابل توجهی بهبود می‌یابد.
  7. پیشگیری از طلاق: از جمله دلایل اصلی مراجعه به مشاوره زن و شوهر، جلوگیری از رخداد طلاق و جلوگیری از شکست خانوادگی است.

راه حل اختلافات زن و شوهر

در این مطلب به انواع راه حل اختلافات زن و شوهر پرداخته ایم. آنچه باید در ابتدای مطلب بدانید این است که هر راه حلی که در سطح اینترنت منتشر میشود، برای هرشخص و رابطه ای قابل استفاده نیست و همچنین نسخه واحدی برای راه حل اختلافات زن و شوهر وجود ندارد. به همین دلیل استفاده خدماتی از قبیل مشاوره زن و شوهر توصیه میگردد.

  1. در زندگی صبور باشید: تقریبا همه افراد از سرکوفت شدن و شنیدن نق زدن همسر بدشان می آیند. خیلی از اوقات نیز هیجانی شدن باعث میشود مجازات متناسب با جرم رخ ندهد و همسر بیش از حد تنبیه شود. قبل از آنکه آتش خشم زندگی شما را بسوزاند کمی صبوری کنید و واکنش را به زمان مقتضی موکول کنید تا بدور از هیجان، به اختلافات خود پایان دهید. یادتان باشد که حتی اگر حق با شما باشد ولی پرخاشگرانه رفتار کنید، در تشدید درگیری و اختلاف مقصر هستید.
  2. برای همسر خود یادداشت بگذاید: تمایل به دوست داشتن و دوست داشته شدن در همه انسانها وجود دارد و هیچوقت فکر نکنید با افزایش سن نیاز به تعلق خاطر کاهش میابد. میتوانید بر فرض مثال زمانی که همسرتان به سرکار میرود برای اون یادداشت دوستت دارم در جیب او بگذارید. بدانید همین کارهای کوچک و بی هزینه هم میتواند یک رابطه عاشقانه و پایدار را بسازد.
  3. در جمع انتقاد نکنید: در حضور دیگران از همسر خود بد نگویید و او را انتقاد نکنید. این کار باعث دور شدن قلب همسرتان از رابطه زناشویی شما میشود و حتی احتمال خیانت را افزایش میدهد.
  4. همسر خود را مقایسه نکنید: هیچکس دوست ندارد بازنده یک مقایسه منفی باشد و شما نیز بدانید اگر بنا بر مقایسه باشد همسرتان نیز میتواند شما را از نظر ابعادی که در آن ضعیف هستید ( از تمکن مالی گرفته تا قد و وزن و چهره و خانواده و تحصیلات و …) با دیگران مقایسه کند.
  5. تعصب در شنیدن نداشته باشید: برخی از زوجین هرچیزی که دوست دارند را به زبان بیاورند را میگویند و هیچ توجهی به شنیدن صحبت های طرف مقابل ندارند! بدانید همانقدر که شما دوست دارید دلایل دلخوری خود را بیان کنید و با حرف زدن آرام شوید، طرف مقابل هم همین نیاز را دارد و شما وظیفه دارید حرف های او را هم گوش دهید.
  6. گله و شکایات خود را تکرار نکنید: اگر همسرتان از شما گله و شکایتی دارد، شکایت او را با شکایت پاسخ ندهید. این کار بشدت تنش زا است. سعی کنید در زمان مناسب دلخوری خود را بیان کنید.
  7. با همسر خود گفتگوی عمیق داشته باشید: هنگام گفتگو با همسرتان، اگر حرفی خواست بزند مانع آن نشوید و بگذارید حرف دل خود را بزند. همچنین با دقت به حرف های همسرخود گوش بدهید و کاری کنید متوجه شود که حرف های او را درک می کنید.
  8. به ارزشهای همسر خود احترام بگذارید: به عقاید و ارزشهای یکدیگر احترام بگذارید و سعی نکنید ارزش های همسر خود را تغییر دهید.
  9. به همسر خود اهمیت بدهید: هشتمین راه حل اختلافات زن و شوهر: باورکنید هیچ مرهمی بهتر از اهمیت دادن نیست! با اندکی همدلی و دلبستگی میتوان صحنه جنگ در روابط زناشویی را به صحنه ای عاشقانه تبدیل کرد. به همسر خود اجازه صحبت، درد و دل و بیان افکار بدهید و نشان دهید برای شما اهمیت داد.
  10. آبروی همسر خود را پیش خانواده تان نبرید: نهمین راه حل اختلافات زن و شوهر: یک اصطلاحی است که میگوید بالاتر از سیاهی رنگی نیست. هیچوقت باعث نشوید همسر خود به این مرحله برسد! چون باعث میشود چیزی برای از دست دادن نداشته باشد و رفتارهای مخرب خود را تشدید کند. مثلا اگر در دعوای  زن و شوهری، همسر شما در عصبانیت حرف بدی از دهنش در رفت و به خانواده شما توهین کرد، اگر شما بلافاصله به خانواده خود تماس بگیرید و آن را بگویید، باعث میشود همسر شما به آن کار عادت کند. البته موضوعات این چنینی نیاز به بررسی تخصصی توسط روانشناس دارد و نمیشود برای همه یک نسخه واحدی از بهترین واکنش به وقایع گفت.
  11. ارتباط ضعیف نداشته باشید: بسیاری از وکلا که در حیطه طلاق و جدایی فعالیت میکنند اعتقاد دارند که گفتگو و ارتباط ضعیف، از عوامل اصلی مشکلات بین زوجین است.
  12. به دنبال حل مشکل باشید: به دنبال حل مشکل باشید و سعی نکنید در جنگ و جدال پیروز میدان شوید!
  13. حق به جانب نباشید: برخی هستند که همیشه دیگران را متهم میکنند بدون آنکه ذره ای به رفتارهای اشتباه و سهم خود در بروز مشکلات توجه کنند. همیشه قبل از غر زدن بررسی کنید سهم شما در بروز مشکلات چقدر بوده است؟ همچنین سطح توقعات و انتظارات خود را معقول کنید و بدانید همسرتان نیز نیاز به درک شدن و پذیرفته شدن دارد.
  14. همسر خود را درست انتقاد کنید: اگر زمانی نیاز به انتقاد بود، سعی کنید انتقاد شما باعث وقوع نزاع نشود. میتوانید با انتقاد سازنده و لحن دوستانه حرف خود را بزنید. همچنین هروقت خواستید دلخوری خود را به همسرتان بگویید، ابتدا در یک کاغذ آن را بنویسید و سعی کنید در تک تک جمله بندی آن احتیاط کنید که مبادا از انصاف دور شده باشید و یا موجب دلخوری همسرتان شوید.
  15. همسرتان را وادار به عذرخواهی نکنید: پس از رفع دلخوری از همسرتان نخواهید که از شما عذر خواهی کنید. این کار باعث شکسته شدن غرورش میشود.
  16. هرگز سر یکدیگر داد و فریاد نزنید: داد و فریاد زدن سر همسر موجب این میشود که او هم گارد بگیرد و تنش زیادتر شود.
  17. با کنایه و زخم زبان صحبت نکنید: اگر موضوعی است که شما را دلخور کرده است با لحن خوب و در زمان مناسب آن را بگویید. همچنین حواستان باشد که هیچوقت پرده حیا از بین نرود و حرفی نزنید که باعث له شدن غرور همسرتان شوید.
  18. برخی مشاجرات بین زوجین سازنده است: وقوع نزاع بین زوجین طبیعی است! ولی اگر بیش از حد شود نشان از یک مشکلات جدی در روابط زناشویی دارد. برخی فکر میکنند که همه اختلافات بین زن و شوهر با گفتگوی آرام حل میشود. ولی از نظر روانشناسی اینگونه نیست و گاهی اوقات هر فردی به اظهار خشم معقولانه و تخلیه روانی نیاز دارد. اینکه هرگز دلخوری های خود را بیان نکنید و از دست همسرتان عصبانی نشوید، به مرور زمان باعث میشود رابطه شما روز به روز سرد تر از گذشته شود. به همین دلیل است که میگوییم مشاجرات بین زوجین سازنده است چون باعث میشود مسائل را از زوایای مختلف ببینید و درک کنید. حال اگر نزاع بین زوجین از نقطه ای به نقطه دیگر ختم شود و هیچکدام حل نشده باقی بمانند نشان دهنده رابطه نامناسبی است که نیاز به مشورت با مشاور خانواده دارد.
  19. با همسر خود رابطه چهره به چهره داشته باشید: در خیلی از مواقع اگر زن و شوهر با یکدیگر رابطه چهره به چهره داشته باشند، خوب گوش کنند و خوب حرف بزنند مسائل و مشکلات ناشی از عدم تفاهم بین آنها به راحتی حل میشود
  20. همسر خود را تشویق کنید: تقریبا همه انسانها تشنه تشویق و تحسین شدن هستند و برای این امر تلاش میکنند. تحسین میتواند خستگی روحی را از تن انسان بزداید
  21. همسر خود را ببخشید: وقتی کشمکش و نزاع بین شما تمام شد، هرگز اشتباهات گذشته را یادآوری نکنید و از آن به عنوان اهرم فشار استفاده نکنید. کش ندادن اختلافات و رد شدن از آن باعث میشود موجب ایجاد نزاع جدید نشوید.
  22. همسر خود را هل دهید: شاید شنیدن این جمله برای شما تعجب آمیز باشد و با خود بگوید این دیگر چیست؟ در واقع هیچ چیز بهتر از یک تحسین به موقع و مناسب نمیتواند باعث هل دادن همسر شود تا احساسات خفته او بیدار شود و با انگیزه بیشتری برای بهبود رابطه پیدا کند.
  23. ابراز علاقه خود را به تاخیر نیاندازید: همه ما ممکن است فهمیده باشیم که زیباترین و بهترین جملات در مورد یک فرد، اغلب اوقات پس از مرگ آن گفته میشود و وقتی هست قدرش را نمیدانند و از او تعریف و تمجید نمیکنند. در زندگی زناشویی چه زن و چه مرد هیچوقت نباید ابراز علاقه خود را به تاخیر بیاندازد چرا که این کار به مرور زمان باعث سردی در روابط عاطفی میشود.
  24. قدم اول برای بهبود رابطه را شما بردارید: متاسفانه غرور کاذب باعث شده است که در هنگام بروز اختلافات زناشویی، هیچ یک از طرفین قدم اول را برای بهبود رابطه برنمیدارند، بطور حق به جانب رفتار میکنند و انتظار دارند اولین قدم را شخص مقابل بردارد. همین رفتارهای غلط زن و شوهر باعث عمیق شدن اختلافات میشود.
  25. همسر خود را بهترین دوست خود بدانید: روزی مردی علاقه زیادی به رفیق بازی و ماهیگیری داشت و همین موجب رنجش خاطر همسرش شده بود. همسرش که به مشاور مراجعه کرد متوجه شد ریشه مشکل آنها در این است که خود را دوست شوهرش نمیداند. به همین دلیل به او گفت نه تنها همسر من هستی بلکه بهترین دوست من هم هستی و علاقه دارم رابطه دوستانه ای باهم داشته باشیم. حدس میزنید چه اتفاقی افتاد؟ او دیگر با دوستانش به ماهیگری نرفت و حتی برنامه ریختند که هرروز غروب با هم به پارک برای ورزش بروند. اهمیت دوست بودن با همسر خود را جدی بگیرید و بدانید خیلی از مشکلات بعد از ازدواج به این دلیل است که زن و شوهر مانند گذشته با هم دوست نیستند.
  26. با همسر خود برخورد منطقی داشته باشید: برای حل مشکلات و مسائل زندگی، هیچوقت پرخاشگرانه رفتار نکنید. پرخاشگری باعث میشود ناخواسته همسر خود را تحقیر کنید و یا باعث شوید در مواقعی که خودتان اشتباه کردید همسرتان آن پرخاشگری را تلافی کند! سعی کنید با مشکلات و چالش های زندگی بدور از هیجانات برخورد منطقی داشته باشید و در صورت لزوم میتوانید از مشاوره استفاده کنید.
  27. همسر خود را کنترل نکنید: اگر مردی بخواهد کاری کند که شما متوجه نشوید، به هزار و یک روش میتواند آن را جوری پنهان کند که هیچوقت متوجه نشوید! کنترل کردن یعنی ابراز بی اعتمادی و کاشتن بذر دلخوری. هیچ رابطه ای با کنترل کردن بهبود پیدا نمیکند.
  28. اشتباهات خود را بپذیرید: هروقت اشتباهی مرتکب شدید آن را بپذیرید و از بابت آن عذرخواهی کنید. بدانید پذیرفتن اشتباه نه تنها ضعف نیست بلکه نشان از شجاعت و معرفت دارد.
  29. هرگز پیش داوری نکنید: پیش داوری میتواند موجب بروز مشکلات مختلفی در روابط زناشویی شود. هیچوقت از طرف خود همسرتان را قضاوت نکنید و بهتر است دلیل انجام کارهایش را از خودش بپرسید.

 Reasons You May Need Marriage Therapy / positivepsychology / momjunction

error: شما قادر به کپی مطالب این سایت نیستید
پیمایش به بالا