مرکز مشاوره دکترسلام {کلینیک رواشناسی دکترسلام}

کلینیک روانشناسی دکترسلام

اولین مرکز 24ساعته در ایران

کلینیک روانشناسی دکتر سلام (مرکز مشاوره دکترسلام)
مشاوره تلفنی
مشاوره آنلاین
مشاوره حضوری
سرعت و سهولت

فرآیند نوبت دهی در اسرع وقت صورت میگیرد و حداکثر طی 10دقیقه به تراپیست مجرب در حیطه درخواستی وصل میشوید.

تعرفه های مصوب

کلیه خدمات با تعرفه کمتر از تعرفه مصوب 1402 انجام میشود. همچنین تمامی مشاورین بیش از 10سال تجربه کاری دارند.

تایم کاری منعطف

شما در هر ساعت از شبانه روز و حتی در ایام تعطیل، میتوانید از خدمات مشاوره تلفنی، آنلاین و حضوری استفاده کنید.

سوالات متداول

از آنجا که شعار ما سرعت و سهولت در دریافت مشاوره روانشناسی است، شما با یک تماس یا پیغام در واتساپ میتوانید برای دریافت مشاوره اقدام کنید (لازم به ذکر است ما در کمتر از نیم ساعت شما را به روانشناس متخصص در حیطه درخواستی وصل میکنیم)

بله! تمامی روانشناسان ما دارای بیش از 10سال تجربه کاری هستند، همگی عضو انجمن رواشناسان ایران می باشند و صلاحیت آنها از فیلتر مدیریت احراز شده است.

قبل از برقرای جلسات مشاوره، سیستم ارجاع مجموعه (تیم پشتیبان) و سوپروایزر مرکز که دارای تحصیلات روانشناسی هستند، موضوع شما را بررسی میکنند و روانشناس متخصص در حیطه درخواستی را برای شما انتخاب میکنند تا بطور قطع از جلسات خود رضایت کاملی داشته باشید

علائم افسردگی بعد از زایمان

بررسی نشانه ها و علائم افسرذگی بعد از زایمان در جلسات مشاوره

فهرست مطالب

علائم افسردگی پس از زایمان مشابه علائم یک دوره افسردگی اساسی است. در صورت بروز این علائم، خجالت نکشید و احساس گناه نکنید. این ضروری است که بتوانید به طور آشکار در مورد آن با مشاور خود صحبت کنید. چرا که درمان در اسرع وقت از عواقب قابل توجه برای سلامت مادر و همچنین برای کودک به ویژه از نظر رشد عاطفی و عاطفی او جلوگیری می کند. در واقع، خطرات واقعی زمانی وجود دارد که برای درمان افسردگی پس از زایمان اقدام نکنید و این عمل سبب بروز مشکلات دیگری شود.

در این مطلب با لیست 17 تایی از علائم افسردگی بعد از زایمان آشنا میشوید و سپس به بررسی کامل هریک از علائم افسردگی پس از زایمان پرداخته میشود:

  1. خستگی مداوم جسمی و روانی
  2. تحریک پذیری فزاینده
  3. غم و اندوه عمیق
  4. گریه غیر قابل کنترل
  5. احساس گناه قوی
  6. کاهش اعتماد به نفس
  7. اضطراب مزمن در مورد کودک
  8. مشکلات در تعامل با کودک
  9. بی تفاوتی به نوزاد
  10. عدم علاقه به فعالیت های مورد علاقه
  11. اختلالات خوردن
  12. کاهش میل جنسی
  13. بدبینی مداوم
  14. انزوای اجتماعی
  15. افکار منفی
  16. افکار خودکشی
  17. روان پریشی

متخصصان زمانی افسردگی پس از زایمان را تشخیص می‌دهند که حداقل 5 مورد از علائم ذکر شده حداقل به مدت دو هفته ادامه داشته باشد و به اندازه‌ای باشد که بر زندگی روزمره بیمار تأثیر بگذارد.

اغلب در زمان بارداری یا پس از زایمان، علائم افسردگی، دست کم گرفته می‌شوند و به طور کلی اشتباه گرفته می‌شوند. درحالی که افسردگی پس از زایمان، مانند سایر انواع افسردگی (افسردگی واکنشی ، سندرم اضطراب-افسردگی ، و غیره)، یک بیماری واقعی است که عواقب آن می تواند جدی باشد. بنابراین نباید این علائم را ساده انگاشت و در اسرع وقت توسط یک متخصص بهداشت همراه شود.

اگر به دنبال نشخیص و درمان افسردگی بعد از زایمان هستید میتوانید در هر ساعت از شبانه روز با شماره 09212014880 تماس بگیرید و از خدمات مشاوره افسردگی (حضوری، تلفنی، آنلاین) مرکز مشاوره دکترسلام استفاده کنید.

مطالعه این مطلب توصیه میشود: راه های درمان افسردگی بعد از زایمان

مشاوره تشخیص علائم افسردگی پس از زایمان در مرکز مشاوره دکترسلام

1. خستگی مداوم جسمی و روانی

احساس خستگی جسمی و روانی، یکی از مهم ترین علائم افسردگی پس از زایمان است و می تواند منجر به مشکلات خواب، درد جسمی مانند سردرد نیز بشود. این خستگی عمومی که با بار ذهنی بزرگ کردن کودک خردسال، افت هورمون ها و استرس آغاز می شود، می تواند مزمن شود. این مورد زمانی است که روزانه رخ می دهد، ادامه می یابد و با علائم دیگری همراه است. در واقع، این حالت خستگی شدید منجر به از دست دادن انرژی و انگیزه روزانه و همچنین احساس غم و اندوه می شود. در این مرحله، دیگر در مورد خستگی استاندارد صحبت نمی کنیم، این یکی از علائم افسردگی بعد از زایمان است که در صورت عدم درمان مناسب میتواند مشکلساز شود.

مطالعه این مطلب توصیه میشود: متخصص درمان افسردگی 

2. تحریک پذیری فزاینده

استرس و خستگی ناشی از بدنیا آمدن کودک می تواند مادر یا پدر را بیش از حد معمول تحریک پذیر کند. فردی که تحت تاثیر افسردگی پس از زایمان قرار می گیرد، در مدیریت احساسات خود مشکل دارد و آستانه تحمل او بیشتر و بیشتر کاهش می یابد تا زمانی که باعث تحریک پذیری فزاینده شود.

سپس در فرد مبتلا، نوسانات شدید خلقی، کج خلقی های متعدد و تکانشگری بیشتر را مشاهده می کنیم. این شکاف عاطفی میتواند باعث ایجاد تنش در داخل خانه می شود. پس لازم است قبل از اینکه علائم افسردگی بعد از زایمان ماندگار شود، مداخله درمانی کنید.

مطالعه این مطلب توصیه میشود: ارتباط با روانشناسی آنلاین 24ساعته

3. غم و اندوه عمیق

فرد مبتلا به افسردگی پس از زایمان روزانه مستعد غم و اندوه عمیق است. این احساس شدید بدون دلیل خاصی رخ می دهد و غیرقابل رفع است. این حالت میتواند منجر به از دست دادن لذت به علایق گذشته، احساس ناامیدی، خستگی روحی و احساس گناه شود.

در مورد افسردگی پس از زایمان، غم و اندوه نشانه اضطراب است. این اضطراب ناشی از نقش جدید و مسئولیتی است که در قبال کودک داریم است. این ترس از اشتباه می تواند والدین جدید را در غم و اندوه عمیق فرو برد. این نکته را نیز باید اضافه کرد که هر فردی با پدر و مادر شدن با سوگ زندگی سابق خود و در نتیجه با سوگ گذشته خود مواجه می شود. این تحول بسیار استرس زا می تواند یک حسرت شدید را تحت الشعاع قرار دهد یا نشان دهد که ما به آن نیاز نداریم. بنابراین مهم است که به سرعت همراه باشید تا از تأثیر بیش از حد این غم بر فرد آسیب دیده، اطرافیان و نوزادش جلوگیری شود.

خوب است بدانید در طول سه ماه اول پس از زایمان، علائم افسردگی پس از زایمان در حدود 8 درصد از پدران وجود دارد و این میزان سه تا شش ماه پس از تولد کودک افزایش می یابد.

مطالعه این مطلب توصیه میشود: درمان افسردگی اساسی

4. گریه غیرقابل کنترل

دیدیم که غم و اندوه عمیق یکی از علائم افسردگی پس از زایمان است. این مورد اغلب با گریه همراه است که می تواند مکررا و گاهی اوقات بدون دلیل قابل توضیح رخ دهد. در اینجا، هر اقدام روزانه ای که به کودک مربوط می شود یا نه، میتواند به یک مصیبت غیرقابل حل تبدیل شود.

مادران آسیب دیده اغلب ممکن است احساس کنند که این غم و اندوه شدید به دلیل هورمون های آنها یا خستگی ناشی از آمدن نوزادشان است. آنها ممکن است این تصور را داشته باشند که مادران بدی هستند و جرات صحبت در مورد آن را نداشته باشند. با این حال، این آسیب می تواند عواقب جدی برای آنها داشته باشد، به همین دلیل بسیار مهم است که در اسرع وقت از یک مشاور روانشناس کمک بگیرید.

مطالعه این مطلب توصیه میشود: درمان افسردگی و اضطراب

5. احساس گناه قوی

همانطور که دیدیم، علائم افسردگی پس از زایمان با احساس گناه قوی همراه است. هر چه والد بیشتر خود را در افسردگی خود حبس کند، به دلیل غمگین بودن در لحظه ای از زندگی که باید شاد باشد، بیشتر احساس گناه می کند. این احساس گناه بیش از حد باعث کاهش عزت نفس میشود. پدر یا مادر بار دیگر احساس می کنند والدین بدی هستند و در مورد نقش جدید پر از مسئولیت خود اضطراب زیادی دارند.

بدون حمایت یک مشاور روانشناس، این احساس گناه رو به رشد می تواند عواقب جدی داشته باشد و از ایجاد پیوند عمیق با فرزند شما جلوگیری کند. ممکن است برای مادر یا پدر مراقبت از کودک خود و حفظ رابطه سالم با او دشوار باشد. در این شرایط نباید برای دریافت کمک از یک متخصص سلامت روان، هراس داشته باشید و از ناراحتی خود خجالت بکشید. پدر و مادر شدن یک آزمون بزرگ زندگی است که اغلب به کمک یک مشاور نیاز دارد.

مطالعه این مطلب توصیه میشود: درمان افسردگی حاد

6. کاهش اعتماد به نفس

علائم افسردگی بعد زایمان نیز با عدم اعتماد شدید به خود و آینده کودک آشکار می شود. سپس مادر یا پدر احساس می کند که نمی تواند نقش خود را به خوبی انجام دهد. این عدم اعتماد به نفس می تواند با حملات هراس یا اضطراب و سرزنش خود همراه شود. احساس بی فایده بودن در والدین به حدی می رسد که از عدم اعتماد به نفس خود شرمنده می شود. سپس والد برای نقش جدید خود احساس ناکافی می کند و بار دیگر احساس گناه می کند.

هر چه علائم افسردگی بعد زایمان و بدنیا آمدن کودک بیشتر شود، وارد یک دور باطل بین افسردگی و کاهش عزت نفس می شویم. این گونه است که ما در قبال بیماری خود احساس مسئولیت می کنیم. این عدم اعتماد به نفس در زنان به‌ویژه به دلیل دگرگونی‌های فیزیکی، ترشح هورمون‌ها و استرس مرتبط با این وضعیت بی‌سابقه، به‌شدت برجسته است. سپس توانایی آنها برای به عهده گرفتن نقش خود به عنوان مادر و همسر به شدت زیر سوال می رود.

مطالعه این مطلب توصیه میشود: راه های نجات از افسردگی

7. اضطراب مزمن در مورد کودک

عدم اعتماد به نفس، احساس گناه، ترس از انجام کارهای اشتباه، استرس و خستگی، مادران را به شدت نگران نوزادان خود می کند. سنگینی جامعه و مسئولیت‌های جدید آن‌ها می‌تواند ترس از انجام کارهای بد، آسیب رساندن به کودکان و ایجاد حملات وحشت شدید ایجاد کند. مادر برای فرزندش مرجع واقعی می شود و باید ضامن سعادت او باشد. گریه کودک سپس به عنوان یک مصیبت واقعی تجربه می شود و باعث افزایش اضطراب او می شود. چرا گریه می کند؟ چگونه به او دلداری دهیم؟ سوالات بی‌پاسخ زیادی که وضعیت اضطراب آنها را بهبود نمی‌بخشد.

در این مورد ممکن است فرد مبتلا به علائم افسردگی پس از زایمان است، اغلب از مرگ فرزندش و به ویژه به دلیل اشتباهات خود وحشت داشته باشد. این حالت اضطرابی افسردگی پس از زایمان و حملات پانیک ناشی از آن را نباید با اضطراب ساده اشتباه گرفت زیرا ایجاد یک دلبستگی غیر طبیعی بین والدین و نوزاد را مشاهده می کنیم.

مطالعه این مطلب توصیه میشود: راه های کمک به افراد افسرده

8. مشکلات در تعامل با کودک

هنگامی که مادری قربانی افسردگی پس از زایمان می شود، اغلب متوجه می شویم که او در برقراری تعامل خوب با نوزادش مشکل دارد. حالات چهره و نحوه بیان او برای کودک کمتر واضح است و اغلب کمتر همدلانه است. یک مادر افسرده دید عمدتا منفی دارد و رفتارهای غیرقابل پیش بینی برای کودک دارد. ممکن است مادر نگرش سنجیده و ناکافی با فرزند خود داشته باشد و نتواند به درستی با او تعامل داشته باشد.

9. بی تفاوتی به نوزاد

افزایش اضطراب و مشکل در تعامل با نوزاد می‌تواند مادری را که دچار علائم افسردگی پس از زایمان است، به بی‌تفاوتی نسبت به او سوق دهد. ناتوانی در برقراری ارتباط با فرزندتان می تواند احساس علاقه به او را دشوار کند. ترس از انجام اشتباه و احساس ناتوانی میتواند باعث بی تفاوتی به نوزاد برای خود درمان این مشکل شود.

10. از دست دادن علاقه به فعالیت های مورد علاقه

مادری که تحت تأثیر علائم افسردگی پس از زایمان قرار گرفته است، تمرکز او کاهش می یابد و همچنین توانایی او در مدیریت کارهای روزانه با کاهش مواجه است. این ناتوانی او را از قدردانی از نقش خود به عنوان والدین باز می دارد و حتی می تواند بر احساسات او در مورد فعالیت های مورد علاقه اش تأثیر بگذارد. برای مثال لذتی که می توان با انجام برخی فعالیت ها به دست آورد، به تدریج ناپدید می شود.

شادی های زندگی روزمره و مادر بودن جای خود را به غم و اندوه می دهد. در این مورد، مانند سایر علائم افسردگی بعد از زایمان، مهم است که در مورد آن صحبت کنید و از متخصص کمک بگیرید. برقراری ارتباط مجدد با لذت های شخصی و لذت هایی که معمولاً در نقش مادری شما حضور دارند ضروری است. پس از بهبودی، بیمار می تواند به طور مثبت در نقش خود به عنوان مادر و همسر به جلو حرکت کند. سپس مادر و کودک می توانند با هم در زمینه ای پایدارتر و سالم تر تکامل یابند.

11. اختلالات خوردن

در دوران بارداری یا پس از زایمان، یک مادر ممکن است به دلیل تغییرات قابل توجه بدنی، رفتارهای غذایی بیمارگونه داشته باشد. علائم بی اشتهایی، علائم پرخوری عصبی و رژیم‌های غیرمتعارف ممکن است به این وسواس در مورد وزن و تلاش برای داشتن اندام عالی بوجود بیاید. چه تغذیه بیش از حد داشته باشید و چه کم، این تغییر اشتها برای بدن و ذهن مادر و همچنین برای نوزاد مضر است.

همچنین گاهی مشاهده میشود والدین مبتلا به علائم افسردگی پس از زایمان برای دفع احساسات خود به غذا پناه میبرند. مشاهده شده است زنانی که قبلاً قبل از بارداری تحت تأثیر این اختلالات خوردن قرار گرفته بودند، بسیار بیشتر احتمال دارد که دوباره به این علامت مبتلا شوند و با افسردگی پس از زایمان روبرو شوند.

12. کاهش میل جنسی

بارداری و زایمان اتفاقات مهمی هستند که زندگی یک زن را مختل می کنند. چه در سطح جسم و چه در روح، آمدن نوزاد، زن را به سمت گرفتن نقش مادر سوق می دهد. سپس کودک به طور طبیعی فضای بیشتری را در زندگی یک مادر و یک پدر می گیرد که حفظ جنسیت خود و شریک زندگی اش را دشوارتر می کند.

بنابراین میل جنسی کاهش می یابد و پس از آن مهم است که فرد خود را از نظر ذهنی و جسمی بازسازی کند. پیگیری روانی، جدایی روانی وضعیت او به عنوان مادر و زن، حمایت شریک زندگی او و همچنین بازسازی شناختی می تواند به بازگشت تدریجی میل جنسی او کمک کند.

13. بدبینی مداوم

در طول مواجهه با علائم افسردگی پس از زایمان، احساس بدبینی روزمره می تواند بر همه اوقات خوشی غلبه کند. غم و این احساس که همه چیز بد تمام خواهد شد به هم گره خورده است. سپس والدین اغلب فکر می کنند که اوضاع هرگز بهبود نخواهد یافت. نکات خوب زندگی به چشم نمی آیند و ما فقط روی چیزهایی تمرکز می کنیم که منفی هستند. بدون هیچ راه نجاتی، مادر یا پدر بدبین تر و بدبین تر می شوند.

تولد نوزاد و آینده آن باید مثبت تلقی شود تا نقش خود را به عنوان والدین به درستی ایفا کنند. پدر و مادر خسته، در افسردگی و منفی گرایی فرو می روند. استفاده از مشاوره روانشناسی برای ایجاد امید و راه حل در ذهن والدینی که درگیر این افسردگی پس از زایمان هستند ضروری است.

14. انزوای اجتماعی

هر چه والدین مبتلا به علائم افسردگی بعد از زایمان بیشتر در این حالت افسردگی فرو می روند، به تدریج از فرزند و عزیزان خود دور می شوند. انزوای اجتماعی برای مادر یا پدر با توجه به درماندگی او اجتناب ناپذیر است. غمگینی، بدبینی، دشواری در ایفای نقش والدین و نبود راه حل، والدین را به انزوا از دیگرانی که برای او ناراحتی او را درک نمی کنند، سوق می دهد.

هر چه فرد از اطرافیان خود و حتی گاهی از نوزاد خود دور شود، کمتر با نگاه و قضاوت آنها مواجه می شود. مانند هر یک از علائمی که قبلا ذکر شد، کناره گیری اجتماعی می تواند بدون درمان موثر عواقب جدی داشته باشد. هر چه والدین در افسردگی پس از زایمان تنهاتر باشند، شرکت در نقش جدید برای آنها دشوارتر خواهد بود.

15. افکار منفی

ظهور افکار منفی، نتیجه علائم افسردگی پس از زایمان است. افکار تاریک جایگاه قابل توجهی در زندگی روزمره پدر یا مادر می گیرند و این جریان فکری به شدت روحیه بیمار را تضعیف می کند و باعث می شود که او احساس گناه کند. سپس والدین دیگر از حالت افسردگی خود که آن را نامشروع می داند حمایت نمی کنند.

والدین اغلب خود را با دیگران مقایسه می کنند و تصویری را که از خود می بینند تفسیر می کنند. این مقایسه ها، تفاسیر و افکارهای منفی بی وقفه منجر به ورود والدین به یک دور باطل می شود که پیامدهای جدی دارد. در واقع در این مرحله از افسردگی پس از زایمان و بسته به میزان انزوای اجتماعی والدین، حتی ممکن است والدین خودکشی را راه حل خوبی برای خود، نوزاد و اطرافیانش بدانند.

16. روان پریشی

در موارد علائم افسردگی شدید پس از زایمان، حتی ممکن است در برخی از مادران روانپریشی مشاهده شود. ما در اینجا در مورد یک آسیب شناسی روانپزشکی صحبت می کنیم که تقریباً از هر هزار زن یک زن را در اولین بارداری خود تحت تأثیر قرار می دهد. مادر علائم آشفتگی ذهنی، خستگی شدید و حتی ممکن است هذیان را تجربه کند. در این حالت، مادر گیج می شود و از واقعیت و کودک خود جدا می شود. سپس ممکن است واکنش های خطرناکی نسبت به مشکلاتی که باید در مورد فرزندش بر آن غلبه کند، داشته باشد.

17. افکار خودکشی

در جدی ترین موارد افسردگی پس از زایمان، فقدان مراقبت های پزشکی سریع می تواند مادر یا پدر را به سمت خودکشی سوق دهد. در این حالت، والدین ممکن است هر یک از 16علامت دیگر را که در بالا توضیح داده شد، تجربه کنند و خیلی سریع به افکار خودکشی عود کننده بیایند و مرگ خود را به عنوان راه حل نهایی برای رهایی خود از غم و اندوه و بیماری در نظر گرفته شود. این ایده‌های خطرناک می‌تواند روی کودک نیز تأثیر بگذارد و در نتیجه باعث کودک‌کشی احتمالی شود. پدر یا مادر در اینجا به قدری مستأصل است که تنها وسواس او این است که به خود یا فرزندش آسیب برساند تا از وزن والدین رهایی یابد.

این افکار خودکشی یا نوزادکشی می تواند به ویژه به دلیل فوبیای تکانه ای باشد. این فوبیاها ترس غیرمنطقی از آسیب رساندن به فرزند یا خودتان هستند و در شدیدترین علائم افسردگی پس از زایمان ظاهر می شوند. سپس ممکن است والدین از یک عمل خشونت آمیز بترسند و داوطلبانه از فرزند خود فاصله بگیرند یا برای جلوگیری از تسلیم شدن در برابر افکار خود، جان خود را بگیرند.

Don’t Ignore These Postpartum Symptoms

error: شما قادر به کپی مطالب این سایت نیستید
پیمایش به بالا